Ingen Stoffe till EC Snapphanerally, tipset med Grahn och Karlsson som vinnare, Peter en riktigt kämpe, PG i Killingen som domineras av VOC, snart fullt i ”VM” och så lite tankar kring att vara människa 2019!
Då rullar höstsäsongen igång och i min värld blir det då morgondagens EC Snapphanerally i Hässleholm som blir först ut. Dessvärre ser även vädret ut att bli lite ”höstligt” med bitvis en del regn och runt 17 grader varmt. Vilket för min del betyder regnställ på under funktionärsvästen då det är tjänstgöring i målet på SS3 ”Hörja” som fallit på SMK Hörbys lott. Sista sträckan innan service och sedan väntar den klassiska Snapphaneavslutningen, 18,3 kilometer Hovdala. En sträcka som en del menar är lite av ”Guds gåva” till rallyförare då det här går att sträcka ut för fullt. Här skiljs man eller mus åt konstateras nöjt från den gruppen och då oftast med stora leenden. På bilden är det ”MR Hässleholm” under förra seklet, Leif Nilsson/Morgan Sandberg som tar sin Audi S2 till totalseger år 2000 elvis genom en strong avslutning på Hovdala. Sedan finns det andra som hävdar raka motsatsen och istället med lite bävan,ser fram emot att ”go flat out” på det gamla militära övningsfältet. Kan väl tillägga att jag tillhör den senare gruppen…
Då är det dags för tipset i den här tävlingen som är lite rörig då det är både Sydsvenska Mästerskapet, Sydsvenska Rallycupen och DM samtidigt, rörigt, då klassindelningarna inte helt överensstämmer. I SSM delas nämligen 2WD-klassen upp mellan ”Framhjulsdrivet” och ”Bakhjulsdrivet” men i startlistan körs man ihop i SSRC/DM-klassen R2&R3. Dessutom kör R2-bilarna i SSM där för övrigt SMK Hörbys Victor Hansen leder, i en egen klass.
Men i mitt tips går jag efter SSRC-klasserna och där börjar vi med klassen som går först ut 4WD, fast egentligen inte då två händer fulla Appendix K-åkare går före. Tråkigt nog blev det lite enklare att tippa 4WD-klassen efter att tävlingsledare CG Wilke i dag kom med ett trist besked.
– Fyrfaldige segraren Stoffe Nilsson avanmälde sig sent i torsdagskväll. Den nya turbon som monterats gav inte alls det resultat som man hoppats och nu siktar han på TV-Svängen istället.
Då blir det så här.
4WD.
1. Joachim Grahn Ford
2. Mattis Olsson Ford
3. Robin Adolfsson Mitsubishi
4. Ingvar Andersson Subaru
5. Joachim Carlström Mitsubishi
Så klart ändå jättesvårt att tippa men den skånske rallydominanten i WRC- Fiestan som jagar allra första Snapphanetriumfen får ändå mitt tips. Trots många försök har det aldrig lyckats för SM-ledaren i ”4WD-Övriga” att få ta emot första priset i Hässleholm. Sedan är det kanske lite tjänstefel att inte ha SSM-ledaren Mattis Olsson allra överst efter sin närmast succéartade inledning med nya R5-Fiestan. I morgon får vi se om det var så.
*
2WD.
1. Victor Karlsson Toyota
2. Johan Green Toyota
3. Jonas Åkesson Toyota
4. Johan Kastenman Volvo
5. Simon Karlsson Volvo
Var det svårt i 4WD så är det mer eller mindre ”mission impossible” att få till rätt rad i ”Grupp H”. Starka namn som inte fick plats på Topp-fem är till exempel Volvo-kvartetten och då främst RWD-ledaren Thomas Grönberg. Men även Per Eriksson, Anton Claesson och Thord ”Todde” Johansson får räkans till toppjagande förare. Den sistnämnda blir spännande att se då han kommer med ny 16-ventilers motor i 940:an. Något som verkligen talar till hans fördel är att hela härligheten drivs med hjälp av en rem från Opel Kadett Diesel(!). Frågan är om det kan bli mer skottsäkert än så? Utan Opel-tillbehör i Volvo 240:an men väl med en VM-ledare i bilen kommer Lars Servin, SMK Hörby till start. Direkt från segern i Rally Finlands J-WRC-klass sätter sig Tom Kristensson i högerstolen och lär få bereda sig på något helt annat än vad han är van vid.
-Rally på riktigt, som Servin så klokt (?) konstaterade när det avslöjades att Tom skulle åka med.
I FWD-klassen leder Robin Sandberg SSM men Team Nybe-åkaren avstår Hässleholm. Istället får nu Nybros Viktor Karlsson i den udda pippi-gula Suzukin chans att knapra in på avståndet. Skiljer 31 poäng men efter helgen kan detta vara mycket mindre om allt funkar i ”Sukkan”. Första start från Hässleholmsgården klockan 13.00 och målgång på samma ställe runt klockan 16.30.
*
En som inte kör i Hässleholm är SMK Hörbys återfallsämne Peter Blomquist som annars är på gång i andra halvlek av karriären med sin Mitsubishi. Det som gör Peter mer unik än att bara vara en snabb förare är att han saknar ett ben efter en svår sjukdom. Detta har dock inte hindrat honom från att göra comeback med hjälp av diverse hjälpmedel i hytten. Men till Hässleholm kommer inte Peter då han istället valde att i torsdags delta i ”Cykelvasan” i hop med Hörby Motocrossklubb. 25 kilometer mot Sälen och så lika långt tillbaka till Mora och för Peters del sittande i sin rullstol. Det finns kämpar och så finns det extraordinära kämpar!
*
Den här helgen får WRC finna sig i att spela andra fiolen och där det enda som sker är tester i Moseldalen inför ADAC Rallye Deutschland om två veckor. Min trogne ”kunskapare” Hans Marx är just nu ”were the action is” och följer Hyundais förberedelser bland vinstockarna. Har även sett några filmer från testerna och onekligen ser den blekvita i20 WRC het ut. Krävs nog när den ska ut på ”Tänak-jakt”!
– Igår torsdag, testede Andreas Mikkelsen i Minheim tæt ved Mosel, ligger tæt ved mere kendte Piesport och i onsdags Dani Sordo, berättar Marx.
– Lidt svært at få taget billeder og jeg var der ikke så længe och idag tester Thierry Neuville i Ensch ved Mosel, men jeg kører ikke derover.
*
Noterar i NZ-media att Hayden Paddon borstat dammet och glassplittret ur håret efter testkraschen i Finland med M-Sport Fords Fiesta och inte på något vis gett upp en comeback i WRC. Enligt dessa är han allt närmare en plats hos M-Sport Ford och då mer permanent för hela 2020. Med detta i bakhuvudet är det nog inte omöjligt att det blir ytterligare Fiesta-inhopp innan 2019 läggs till handlingarna.
Som bekant var det en liten skräll när PG Andersson aviserade comeback i Rally-SM i GN Motorsports R5-Fiesta. Som en liten uppvärmning inför Kolsvarundan kör PG och Anders Fredriksson förbil i morgondagens Rally Killingen. Fiestan som ska användas i Kolsva är inte ledig (Stefan Wereén kör den i Hässleholm) så det blir återigen WRC-Skodan som får tjäna som färdmedel när det är dags för lite extra notträning. Till Kolsva kommer även en annan stor profil, Mattias Ekström. Tyvärr inte i tävlingen utan som förbil då han inte lyckats hyra någon konkurrenskraftig bil. Istället blir det samma Super 2000 Skoda som han körde förbli med i Bergslagsrallyt och vid noterna sitter Stefan Bergman.
I Rally Killingen startar även VOC Mekonomen Rally om med SverigeSerien. Den klassiska tävlingen i Kil är i år kortare än vanligt, bara 25 kilometer specialsträcka. VOC-basen Roger Fransson konstaterar också nöjt.
– Som brukligt i allmänhet, och i Värmland i synnerhet, så dominerar VOC startfältet totalt. Av rallyts totalt 81 deltagare i rallyklasserna så är 47 VOC Mekonomen Rally ekipage imponerande 58% av alla startande är alltså en VOC!
Än mer imponerande är det då tävlingen skrockar med Hässleholm som kostat några startade i Värmland.
– Detta om något understryker hur viktig vår klass är för svenskt rally, vilken ryggrad vi är för sporten, menar Fransson som fortsätter och inte utan att göra något försök att dölja sin stolthet .
–Utanpå detta så är vi ju dessutom den klass som totalt dominerar talangförädlingen i Sverige. Vi kommer själva precis hem från det otroligt häftiga VM Rallyt i Finland där som alla vet en av klassens sentida profiler, Tom Kristensson, vann JWRC klassen. Och det jagad ända in på slutet av en annan VOC-produkt, Dennis Rådström, faktiskt fortfarande aktiv VOC-åkare. Detta kryddat med Henning Solberg och Patrik Flodin som också är VOC-produkter i inledningen av sina karriärer.
Kortar ner förhandssnacket inför Kil och nöjer mig med att nämna de som mycket väl insatte Fransson själv utser. I A-klassen är det Kristoffer Karlsson, i B heter favoriten Dennis Karlsson medan han tippar Robin Bäckström (bilden från Lollo) i största VOC-klassen, C. Lite kniviga i Junior-klassen där Fransson garderar mellan Marcus Persson och Isac Vikman. Kan inte undvika att notera med anledning av den pågående regelförändringen i Grupp F, i startfältet finns 47 VOC:are och i Grupp F-klassen tre bilar varav en enda Volvo…
*
Idag är det den 9 augusti och först den 6 oktober är det dags för den västgötska variantn av ”VM” eller mer korrekt ”Vedummästerskapet” i regi av Kullings MS. Maxantalet har firma Conny Hansson & Co satt till 80 bilar och idag är där bara 13 platser kvar innan man drar snöret och då även stänger anmälan direkt. I ”VM” har man dispens från SBF:s däckreglemente och det tillåts även s.k ”Standarddäck” vilket Conny Hansson jublar över. Detta i en ”öppen klass” utöver de 80 andra.
– Det borde innebära att de som verkligen vill åka anmäler sig i den klassen hoppas jag, menar eldsjälen Conny?
– Att tro är inte att veta men jag är rätt övertygad, så det blir spännande att se om lägre startavgift,mindre däckkostnader och bra prisbord lockar?
Han är också förvånad över det enorma intresset för att åka ”VM” och berättar lätt förvånad.
– Exakt samma vägar år efter år. Få SS-km, inga serier/cuper och ett 30-tal anmälda första dygnet…
*
Blev hyggligt genomslag för gårdagens inlägg om smålänningarna Anders Altberg, Anton Ahlberg, David Björck och Christian Johanssons insats i samband med Raul Badius krasch i Rally Finland. Däremot har jag mer än lite svårt att hitta sambandet i kommentarsfälten mellan gängets insats och ”gamdebatten” som förs av vissa. Anders och hans tre kompisar ställde sig på ett absolut ”gamfritt” ställe enbart för att få se frän körning ”that´s it”. Tycker därför det är lite nedlåtande att blanda in deras troligen livräddande insats i just den debatten!
*
Inte så ofta man hör Hörby i riksmedia men i dag hände det och då på grund av att det påbörjats provborrning på Lybyåsen efter Vanadin, en viktig del av batterier för bland annat elbilar. Tänker inte gå djupare in i detta, men är ändå lite frågande då det känns som att det är exakt samma människor som högljutt protesterar mot provborrningen som i nästa andetag pläderar för att vi ska börja köra elbilar. I nästa andetag hävdar gruppen att också kärnkraften måste avvecklas men även hur viktigt det är med öppna landskap för djurens skull och därför ”inga gruvor hos oss”. Men för guds skull ät inte kött, då är du ju ett riktigt klimatsvin och egentligen ska inte heller svin finnas för dom både fiser och rapar. Inte lätt att vara människa idag är nog min enkla slutsats, då jag enbart har realskola i ryggen….
*
Ingen Motorbloggen i morgon lördag då jag är i CG Wilkes tjänst hela dagen! Trevlig helg.
*
Motorbloggen hämtar sitt material förutom genom egna källor, via officiella pressreleaser och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Tommy Svensson