Ingen snittfart-gräns i WRC, redan över 100 anmälda till MSR, Wilke stängde anmälan till Hässleholms GP och F3-succé direkt för Tomelilla-Joel!
Har skrivit det förut, inte lätt att hänga med i alla turer från FIA och WRC och närmast tänker jag på deras önskan att bromsa ner farten på specialsträckorna. Med de nya snabbare WRC-bilarna har man upptäckt att det går fortare än tidigare vilket nu inte längre är lika önskvärt som för något år sedan när man började skissa på det nya tekniska reglementet som började gälla vid årsskiftet. Det har också ryktats om att till exempel ”Finlands GP” eller Rally Finland skulle tvingas göra chikaner på de snabbaste sträckorna för att sänka medelhastigheten. Det har också mumlats från Paris om att gränsen skulle sättas vid 130 km/t som medelhastighet, över detta och sträckan stryks som när Ott Tänak gasade i Knon (bilden).
Nu kommer där nya signaler från FIA:s Rally director Jarmo Mahonen som menar och här är han klok, att det inte går att stirra sig blind på medelhastigheten utan man ska istället granska var sträcka för sig. Att sätta gränsen till 130 km/t ska bara vara en varning för arrangörerna att kika närmare på sträckan och se om där behövs vidtas åtgärder.
– Men det blir ingen tvingande regel som säger att man inte kan ha sträckor som har över 130 km/t i snitt, slår Mahonen fast i Autosport.
Sebastien Ogier håller med om att enbart medelhastighet är ett trubbig sätt att avgöra om en sträcka är farlig eller ej.
– En snabb sträcka är nödvändigt vis inte farligare, ungefär som när du springer, du slår dig mer när du faller än om du går…
En annan åsikt som luftas är om man sätter likhetstecken mellan ett långsamt rally då med automatik också skulle vara säkert.
– Går man på medelhastigheten så borde Korsika vara WRC:s säkraste rally och det vet alla som är i branschen att det inte är!
Man menar också att det viktigaste är publikens säkerhet, det är fokus borde vara och då är det främst Polens tävling i sommar som åsyftas.
Mahonen understryker dock att arrangörerna bör titta på alternativa sträckor, sträckor som inte bjuder på så höga hastigheter och detta har varit FIA:s önskan de senaste åren. Han tar som exempel Finland där 2016-års upplaga var det snabbaste någonsin och där han direkt efter målgång skrev till arrangören.
– OK, nu är det nog…
Mahonen är också besviken på sina landsmän att dom inte lyssnade på hans vädjan utan istället presenterat en minst lika snabb bana för 2017.
Fanns en mycket enkel väg att lösa problemet på nu när arrangören inte alls verkar vara inne på samma linje som FIA, långsammare bilar!
*
Inte kan KAK som står som arrangör för Midnattssolsrallyt klaga på intresset. Efter ganska exakt en dag efter att anmälan öppnade har hundrastrecket passerats med tre bilar. Gränsen för hur många som får lov att åka årets största happening för bilar från tiden när ”rally var som allra bäst” har i år ökats så att 20 bilar kan ge sig väg från Vimmerby i slutet av juni. Allra först att anmäla sig var Michael Klaar, Toarps MK och Jan Hagberg, Kind. Medan Hagberg i sammanhanget har ett gediget förflutet med tio starter har Klaar bara åkt MSR tidigare en gång och då som kartläsare.
–Men i år blir det debut i förarstolen och det har jag sett fram emot länge, förklarade han vid anmälningsdisken på ELMIA.
–Det är årets höjdpunkt inom historisk motorsport i Sverige och det är en tävling som jag inte vill missa. Att köra en rallytävling som spänner över flera dagar är en speciell upplevelse och jag tycker både att tävlingen blir allt bättre och att det blir allt roligare att köra.
Nöjd var också ”MSR-Generalen” Lars Jonsson och att intresset för att anmäla sig på plats i Jönköping tycker han är riktigt kul.
– Det är tredje året i rad som vi öppnar anmälan på Elmia, och att folk kommer hit och anmäler sig istället för på webben ger det där lilla extra.
Andra som var snabba med att anmäla sig var ”hemmaföraren” Kjell Fransson som i årets tävling inte kör den gula VW-Baggen utan den vassare Renault Alpine 310 och detta med PO Eriksson till höger. En annan snabb förare både att anmäla och att köra är argentinska Ford Escort-åkaren Jorge Perez-Companc.
Från Skåne är det tunnare med anmälda och i ”fortåkarklassen” Historic finns än så länge bara Hässleholmaren Jan Grip/Mats Andersson med en Saab V4.
Även i Regularity-klassen som än så länge bara har 18 anmälda gör Kristianstads bilentusisat Clas Skoog med kartläsare Rickard Rejnefeldt comeback med den fina vita Porsche 911:an. En bil som definitivt förlorade fajten mot tuffa TV-Svängen-sträckan ”Kagarp” för två år sedan. Efter det mötet har tysken varit på ”rehab” men är nu helt återställd…
*
Egentligen skulle anmälan till Hässleholms GP stänga först i morgon den 16 april men när man redan innan dess nått 134 anmälda gjorde tävlingsledare CG Wilke det i min mening enda rätta och stängde anmälan. Antalet startande är maximerat till 130 så med fyra bilar ”för mycket” tycker jag att beslutet är rätt. Vet sedan tidigare att det finns andra som menar att detta är helt fel, finns det en sista anmälningsdag så ska man också kunna anmäla sig fram till dess. Visst har man med detta en point, men då ställer jag motfrågan varför man måste vänta in i det sista med att anmäla sig? Alla som någon gång arrangerat en tävling håller säkert med mig om att detta för att tala klarspråk, bara är ett dj-la ofog. Hur många tävlingsledare har inte legat sömnlösa dagarna före ”deadline” med för få anmälda och brottats med tanken, ställa in eller köra? Sedan sista dagen öppnar sig himlens portar och plötsligt har förarna fått tummarna loss och tryckt på ”enter”. Vet man som förare om att man ska köra en tävling så är det väl hur enkelt som helst att anmäla sig så fort som möjligt. Det är ju inte så att den som anmäler sig sent får ett bättre startnummer eller så…
Skummade anmälningslistan och som vanligt många danskar och några norrmän och bland dom sistnämnda kanske största favoriten till seger, Rune Danneborg med sin WRC-Mini som vann tävlingen 2014. Tuffa utmanare i 4WD-åtminstone är danske Steen Johansen, Mitsubishi och så två svenska R5:or, Joachim Grahn, Fiesta och Lars Stugemo, Skoda. Sedan noterar jag att danske Peugeot-åkaren Kenneth Kolbe Jensen och Jeanette Kvick på facebook berättar at man kommer till Hässleholm utan ”den blå løve” och istället ska köra en R5-Fiesta. Hittar dock inte Kenneths namn i listan…
Saknas gör fjolårsvinnaren Brian Madsen i 2WD där istället landsmannen Jörgen Hansen i häftigaste 2WD-bilen en Porsche 997 GT3 får räknas bland segerkandidaterna.
Tävlingsledare Wilke kan inte hålla fingrarna riktigt i styr när han nu fått sin ”lilla leksak” den nya blå Ford Focus RS. I sin egen tävling finns CG med bland föråkarna med ”Fordaloppan” som vi sa när jag var barn…
*
Succé direkt för Tomelillas Joel Eriksson son vann andra racet i Formel 3-premiären på Silverstone. Pole-innehavaren Callum Ilott hade inget att sätta emot mot Joel som kör Motopark Dallara-Volkswagen och stod i tredje led.
– Den här starten var perfekt för mig, konstaterade Joel efteråt.
– Kände direkt att jag var snabbast och använde däck och allt för att få ett gap till resten, vilket också lyckades.
Vinnaren i race 1 Lando Norris lyckades bara bli nia i andra racet.
*
På grund av det oväntade vintervädre och att freagens folkracetävling slet för mycket på banan tvingas Vimmerby MS att ställa in söndagens Sprinttävling Emilsnurren. 55 anmälda får i morgon hitta på något annat att göra än köra rallybil…
*
Så här ser brittiska Spencer Sports nya Mitsubishi R5RX inför morgondagens premiär på Lydden Hill-banan. Vem blir först i Sverige med en Mitsubishi RX-utförande?
*
Då fortsätter vi påskfirandet, vilket i mitt fall innebär ingen Motorlbloggen Påskdagen, ses på måndag…