Ingen PG till SM och Kolsva, nya tyska sträckorna trista, Neuville snabbast i WRC, Tidemand likaså och Fredrik Å. laddar för BRC!

På tre rader under fliken ”Nyheter”punkterades till viss del morgondagens deltävling i Rally-SM, Kolsvarundan. Arrangören konstaterar där kort, ” De instruktioner som Transportstyrelsen gav gäller helt plötsligt inte. Så P-G Andersson tvingas avanmäla sig då originalhandlingarna saknas till den nya Skoda Fabian.”. Trist på så rara ärtor som man brukade säga förr…

*
BloggNeuvilleI kväll drar ADAC Rallye Deutschland igång och då med delvis ny bansträckning, något som inte de tävlande direkt gör vågen över. Istället menar dom att de nya sträckorna utanför Saarbrucken är trista och tråkiga. Upplägget i Tyskland har tidigare varit tre olika typer av vägar, först vinodlingssträckorna, sedan militärområdet Baumholder med ”Panzerplatte” och så de avslutande ”byvägarna” i Saarland. Det är de sistnämnda som man anser blivit så mycket tristare än tidigare. En av WRC-förarna konstaterar.
Man har förändrat hela tävlingen, tidigare var det verkligen ett av de allra bästa i VM-sereien men nu bara tråkig med rakt och så en och anana vinkelsväng. Vad är vitsen med detta undrar man…
Verkar också som att man är överens om att rallyt avgörs när man kört genom Baumholder andra gången, resten mot sista sträckan på söndag blir bara ”transport”.
Hayden Paddon håller med.
Efter Panzerplatte 2 på lördag återstår bara snabba sträckor och så klart blir det svårt att plocka tid där. Skillnanden blir mellan bilar med stark motor och god aerodynamik mot de som inte har det!
Inte heller Superspecialen Wadern-Weiskirchen som körs tre gånger under fredagen uppskattas. Det som irriterar är att sträckan kommer att användas för VIP-körningar mellan WRC-bilarna vilket innebär att över 600 bilar kommer att ha kört där innan det är över.
Blir det då dessutom regn som det förutspås blir det en riktig mardröm, menar Citroëns Craig Breen.

Det han syftar på är när man som vanligt i Tyskland har mycket ”cut” i noterna vilket drar upp grus och lera på vägen.
Onekligen har rallyt mist en stor del av karaktären med de nya sträckorna, avslutar Breen dystert.

*
BloggMikkelsenHur som helst så kördes det shake down på en fyra kilometer lång bitvis blöt och hal smal asfaltsväg där Thierry Neuville satte snabbaste tiden med sin Hyundai. Lite överraskande för mig så var det Andreas Mikkelsen som skuggade och var bara 0,9 sekunder efter ”WRC-ledaren” (Ogier och Neuville har båda 160 poäng). Trodde inte riktigt att Andreas skulle vara så het direkt men gör onekligen det hela lite extra spännande.
En riktigt bra start när vi sätter näst bästa tid på shake down, konstaterade Mikkelsen belåtet efter sin första körning.
När sedan all lera och småsten kom ut på vägen så var det omöjligt att förbättra. Hoppas verkligen att det inte blir likadant resten av rallyt…BloggMeeke
Mellan sig och näst bästa Citroën med Kris Meeke bakom ratten placerade sig Sebastien Ogier som dessutom var nära att åka av i ett av de hala partierna. För övrigt hans tredje WRC-Fiesta för året vilket gör honom till ”meste bilbytare” i årets VM-serie. Neuville däremot är fortfarande inne på sin andra Hyundai.BloggOgier
Sträckan bjöd på ungefär samma underlag som det troligen kommer att bjudas när det blir skarpt läge i morgon. Något som innebar att alla utom Ott Tänak och Hayden Paddon noterade sina bästa tider i första rundan på sträckan. Efter detta blev det allt mer skitigt på vägen och tiderna ökade naturligt.
Dags för tipset där jag för en gång skulle går emot mina principer och tippar Sebastien Ogier som vinnare.
1. Sebastien Ogier Ford
2. Thierry Neuville Hyundai
3. Ott Tänak Ford
4. Jari-Matti Latvala Toyota
5. Kris Meeke Citroën
Den uppmärksamme noterar då att Mikkelsen inte finns med på topp fem men som jag brukar säga, jag har haft fel förut…

*
BloggTidemand Den här gången är våra svenska blickar riktade mot WRC2 i ännu högre utsträckning än vanligt då faktiskt Pontus Tidemand och Jonas Andersson kan säkra guldet redan i Saarbrucken. Att Pontus gärna vill se att det blir så verkar stå klart när han satte bästa shake down tid för klassen. Detta före Fords Eric Camilli och överraskningen Pierre-Louis Loubet, 13:e i WRC2- tabellen. Fjärde tid kom från Pontus Skoda-kompis Jan Kopecky.BloggEmilEmil Bergkvist med Ola Fløene för första gången som medåkare i WRC2 gick det lite tyngre och man var åtta sekunder efter Tidemand, Trots detta var Emil optimist.
Det ska bli kul att köra igen, säger Emil och konstaterar.
Rekognoseringen inför tävlingen har gått bra och vi ser fram emot en tuff tävling.
Även Ola var nöjd med förarbetet och Emil tycker att samarbetet fungerar bra.
Ola är väldigt rutinerad, bra på att läsa noter och oerhört organiserad. För mig var det välbehövligt att få in den rutinen som Ola har så att jag bara kan koncentrera mig på att köra.
Även Emil har noterat att rallyt är snabbare än tidigare år.
Vi har kört Tyska rallyt två gånger tidigare och i år är rallyt lite annorlunda mot tidigare med fler nya snabba sträckor sen sist…
Då tippar jag WRC2.
1. Pontus Tidemand Skoda
2. Jan Kopecky Skoda
3. Teemu Sunninen Ford
4. Pierre Louis Loubet Ford
5. Emil Bergkvist Citroën.

*
BloggtomLite i skymundan från ”dom store pågarna” i Rallye Deutschland så kör även ADAC Opel Rally Cup en deltävling, rättare sagt två då den delas upp i två olika för Adam-Cup. Här har SMK Hörbys Tom Kristensson med östgöten Henrik Apppelskog vid notblocket lite av samma läge som Pontus Tidemand. Om Tom får till en dubbel fullträff så är han och Henrik i princip klara Adam-vinnare 2017 redan trots att två tävlingar återstår efter helgens ”WRC-äventyr”.
Att Tom är laddad inför uppgiften bekräftar han efter reccen.
Den fungerade bra och jag har en rikligt bra känsla inför starten, det här ska bli kul.
Detta blir Toms andra start i WRC ADAC Rallye Deutschland och förra gången gick det bra. Speciellt finns där en sträcka som Tom gör tummen upp för.
Jag bara ääääälskar Panzerplatte!BloggtOm2
Då är det bara att hoppas att kärleken blir besvarad och att även Panzerplatte ”ääääälskar” Tom och Henrik tillbaka. Från Motorbloggen är det jättestora tummar som hålls och lika stort lycka till!
Så klart tar jag även med dansken Jacob Madsen och Line Lykke Jensen i mitt lycka till. Faktiskt också de enda som jag tror kan hänga med i Toms tempo, resten av Adam-gänget kan ägna sig åt att kolla den fina tyska naturen…

*

Fredrik Ahlin / Torstein Eriksen Skoda Fabia R5

Medan WRC-åkarna kör i Tyskland så tar sig Fredrik Åhlin och Torstein Eriksen sig an näst sista deltävlingen i BRC. I en bra ledning blir det spännande att se hur värmlänningen attackerar Ulster Rally på dom klassiska smala, utmanande och snabba asfaltsvägarna på Irland. Något som ställer till det för Fredrik är att tävlingen även ingår i det irländska asfaltsmästerskapet med starka vinstkandidater.
Vi kommer att fortsätta att arbeta mot vårt mål att vinna årets mästerskap och då är det fortsatt fokus och taktik som gäller, säger Fredrik.
Rallyt ingick för första gången i BRC mästerskapet 2016 så jag vet vilka svårkörda vägar och snabba väderomväxlingar som väntar oss, vilket gör däcksvalen viktiga under hela rallyt!
Väntar fortfarande med spänning på vilka planer Fredrik har för 2018 efter att han vunnit BRC 2017, för visst gör han det!

*
Tog sig på slutet för Skillingaryd och Skilling 500 och räkneverket till SSRC-tävlingen den 26 augusti stannade på 128 bilar. Bland de sista att anmäla sig var en riktig ”Stoffe-utmanare” nämligen Bengt ”Abris” Abrahamsson, Kulllings MS med den gula R5-Miragen.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *