Ingen lyckad ”comeback” för Grönholm med krasch, danskarna försöker styra upp sin kalender något för oss att följa upp och tunn rallyhelg…
Marcus Grönholm och Timo Rautianien var utan jämförelse publikdragarna i italienska ”Logiman Mythical Cars Rally”. Här var man anmälda med en Subaru WRC S14 ´08 vilket Marcus tyckte kändes bra. Han menade att pressen att ladda för hårt, skulle vara större med en Peugeot/Ford WRC som han hade stora framgångar med, istället skulle han och Timo nu kunna njuta av rallyt i Subarun. En njutning som bara sträckte sig över den första 6,6 kilometer långa sträckan innan det blev allt annat än njutning för de båda blåvita. Klar sträckseger med 8,1 sekunder över fransmannen Patrick Magnou i en Peugeot 306 Maxi men sedan tog det roliga slut.
–Allt var lugnt, känslan var bra på sträckan och det kändes precis som i gamla dagar, förklarade Marcus för DirtFish.
Dock hade man missat noten över mållinjen med den efterföljande skarpa högerkurvan
– Jag försökte ge full gas för att dra ut bilen men det gick inte när vi kom uti gräset, utan det blev en rullning och även en mindre eldsvåda som vi lyckades släcka!
Efteråt förklarade han hur ledsen han var över att ha kraschat den dyrbara bilen och bad ägaren Alessandro Gino om ursäkt för sitt ”stupid misstake”. Efter bärgning födes bilen tillbaka till service men någon omstart var inte möjlig. Efter tre av de sju sträckorna är det fortsatt Magnou i ledning 42 sekunder före Davide Nicelli med Renault Clio S1600. Alistair McRae med Subaru även han håller sjunde plats dock långt över minuten efter den ledande 306:an. Oklart om Andreas Mikkelsen/Torstein Eriksen med Skoda Super 2000 haft problem men 14:e platsen och två minuter upp till ledaren, skvallrar om att inte allt går som på räls…
*
Efter pandemin har det varit mycket snack om ”det finns för många tävlingar och cuper” i förhållande till antalet aktiva rallyåkare. Inte minst jag själv har försökt belysa det här problemet och där kulmen på något sätt nåddes i förra månaden när Älmhults MK och Asrums MS båda körde samma dag och med mindre än en timmes resväg mellan sig. Nu gick det dock bättre än förmodat och där SSRC/Smålands DM lockade något fler än BRC/Södras DM men sammantaget ändå ingen direkt förlorare. Att det ändå inte var helt lyckat med denna krock var alla överens om och det finns flera likande exempel, om än inte lika extrema runt om i vårt rallyland.
Jag har i många år hävdat att klubbarna själv inte är kapabla att lösa denna ekvation vilket vi sett många bevis på genom åren, med tävlingar i närområdet med bara några dagars mellanrum. Samtidigt som ”chockade” arrangörer då inte förstår varför just deras tävling fått mindre anmälda än normalt. Istället är min tanke att det hela ska/måste löses uppifrån, först lägger Rally-SM sina datum och detta ska då göras ungefär 12 månader i förväg. När dessa datum är fastlagda är det distriktens tur att ”boka datum” och då helst hand i hand med närmaste grannen. När så tävlingsdatumen är klara släpper man dessa och då kan klubbar söka på de datum som är bestämda och blri det då krock är det SGA som avgör vem som får möjligheten. Chansen ökar att datumkrockar undviks eller åtminstone minimeras, vilket alla tjänar på, både arrangörer och minst tävlande. Då kommer ofta det gamla slitna argumentet, ”vi måste köra sista helgen i ?? annars får vi inte tillstånd” eller ”vi har alltid kört i ???”. Argument som jag menar ofta bottnar i gamla hjulspår och inget annat. Oavsett så har man i Danmark och DASU med samma problematik anammat min idé och vid senaste mötet med ”Rallyudvalget” beslöts: ”4.1 Kalender 2024 & 2025. For bedre planlægning arbejder udvalget med en DSR/DSRS kalender for 2024 & 2025.
Udvalget har pt. booket hele løbs weekender som man kender det fra banesporten – hvilken dage/datoer der bruges skal aftales nærmere mellem klubberne og RU/DSR styregruppe”.
Som alla förstår tycker jag detta är en utmärkt idé och bara hoppas att även man på den här sidan Öresund, anammar ”nytänket”. Åtminstone en början för att få ordning på ”rallyröran”…
*
Ingen stor rallyhelg, lite mindre sprintar är allt och så DM2 ”Rally Nordsjaelland”, men med första start först tidig kväll. Imorgon är det lite mer med Formel 1 i Monaco och så klart Indy 500 där Marcus Ericsson kan bli förste svensk att försvara sin seger i kanske världens tuffaste och mest anrika tävling. I väntan på detta börjar vi pingsten med en av min fars favorithistorier.
Två ston stod i sin hage och spanade sedan flera timmar tillbaka neråt vägen. Till slut tröttnade ett av stona och sa till det andra.
– Jag tror du hörde fel på vad bonden sa, det var nog inte hingsten som var på väg utan pingsten…
*
Trevlig fortsättning på helgen!