Ingen Loeb i Monte, WRC2 fortsätter att stjäla mitt intresse från dom ”stora elefanterna”, skånskt deltagande i Arctic, Seel tog historisk seger och Tom K./Andreas J. utsedda till ”Årets rallyförare/Co-driver”!
Inte förrän den 9 januari blir ”Entry List” för Rallye Monte Carlo officiell men så mycket har ändå sipprat ut att det ska vara knappt 80 anmälda totalt. Hyundai och Toyotas mönstring är känt sedan länge medan M-Sport Fords ”line up” in i det sista är höljd i dimmor. Ott Tänak och Pierre-Louis Loubet är anmälda medan den tredje Puman påstås vara ämnad för Belgien-boende greken Jourdan Serderidis. Källor hävdar att det är Red Bull som börjat hålla lite hårdare i plånboken och inte är sugna på att öppna den för att ge Sebastien Loeb möjlighet att försvara årets seger. Ryktet säger att den österrikiske energijätten redan får finansiera en stor del av Tänaks Ford-come back och tycker att detta får räcka. Andra menar att det är Loebs eget beslut då han inte vill uppleva samma stress som senast då han fick jäkta från målgången i Dakarrallyt till reken för Monte. Även Gus Greensmith lär saknas i listan vilket stärker tanken att det kan bli Toyota Yaris längre fram för honom och förhoppningsvis, Jonas Andersson. Endast tio Rally1-bilar är anmälda till WRC-öppningen.
*
För mig så får gärna dom ”stora elefanterna” dansa lite som dom vill och min känsla är att deras dans blir lite mer ointressant för varje år som går. Alla vet att det i praktiken bara är en handfull förare som kan slåss om segrarna och den andra handfull delen är mer eller mindre utfyllnad. Kalle Rovanperä, Elfyn Evans, Thierry Neuville, Esapekka Lappi och Ott Tänak kan vinna rallyn och kanske även hänga på fram till finalen i november medan resten med splittrade program, bara kan hoppas på enstaka framgångar. I WRC2 lär det bli annorlunda med minst det dubbla antalet ”segeraspiranter”.
Ännu har inte Hyundai aviserat vem som ska köra deras i20 Rally2 men att Teemu Suninen kan vara en förare för detta är ingen hemlighet. Kanske även Jari Huttunen som hamnat i kylan efter året hos M-Sport skulle mer än väl kunna hävda sig i klassen. Vad som händer med Andreas Mikkelsen är också oklart men att han skulle få plats i en Rally1-bil känns mer och mer overkligt. Enda dörren som är öppen för norrmannen leder till WRC2 och så klart tänker jag i första hand på Toksport. Under den trånga Skoda-flaggan trängs även Emil Lindholm och Kajetan Kajeatnowicz medan britten Chris Ingram inte lär få behålla sin plats hos Toksport. Två fjärdeplatser blev årsbästa vilket till slut gav en sjunde plats i WRC2. Ryssen Nikolay Gryazin verkar inte ha drabbats av samma sviktande ekonomi som många av hans landsmän känner av efter kriget mot Ukraina. Gryazin är redan i elden med sikte på 2023 och då med drömmen att förbättra årets femte plats.
Citroën är det väldigt tyst om och där Yohann Rossel var den som hade bäst flyt i år. Bara fyra poäng skilde till ”Kajto” på tredje plats och utan ett förargligt ”R” i resultatlistan från Grekland kunde han mycket väl snuvat Lindholm på WRC2-segern totalt. Att vi nu dessutom har Oliver Solberg som tung utmanare gör att jag väljer att fokusera mitt intresse på WRC2 till nästa år….
*
På grund av Covid 2021 ersatte Artic Rally Lapland vårt eget WRC-rally, Rally Sweden något som många menade skulle bli dödstöten för VM i Sverige. Nu blev det som bekant inte som ”dödgrävarna” önskade utan Rally Sweden har fortsatt WRC-status medan ”Arctic” är tillbaka på ruta ett som premiär för Finska Mästerskapet i Rovaniemi 12-14 januari. Anmälan stänger inte förrän den 2 januari men redan nu är två svenska ekipage anmälda. Längst till ”där Jultomten bor” har utan tvekan 17-årige Adam Grahn från hemmet i skånska Åhuskärr. Lite svårt att beräkna avstånd men runt 150 mil får nog Adam och kartläsare Marcus Sundh räkna med innan man är framme i normalt smällkalla Finska Lapland. När jag dessutom vet att pappa Joachim avskyr kyla ställde jag för någon vecka sedan frågan hur han tänkte när detta blev bestämt.
– Försökte förklara hur dj-ligt det blir där uppe i snöhelvetet men det hjälpte inte, Adam ville absolut köra ändå!
I år har Adam kört på hemmaplan i Ungdomsrally med en Grupp N-Polo som dessvärre mest krånglat. Nu är det inte denna som ska till Arctic utan det är en Ford Fiesta Rally4 som blir hans nya läromedel för att ta upp pappas status som lite av skånsk rallykung. Den andra svenskbilen är även det en Ford Fiesta Rally4 och då med Katrineholms Mille Johansson bakom ratten.
Efter en bra säsong i Slovenska Mästerskapet går han och SMK Hörbys Julia ”Årets Co-driver” Thulin vidare mot nya högre mål.
*
Frågan är om inte ”Jocke” Grahn hade trivts bättre med klimatet och ha slagit följe med Annie Seel som i helgen tävlade i Saudiarabiska mästerskapet? I hettan tog Annie en historisk seger i rallyklasen T4 med saudiska rookien Maha Alhamali. De båda utgör det enda helkvinnliga teamet i mästerskapsserien och med segern i sista deltävlingen som kördes i Jeddah i tog de viktiga poäng som gav en andra plats i mästerskapet.
– Vi är jätteglada att det höll hela vägen till mål – utan några större problem. Det har varit hårt motstånd från en av de lokala stjärnorna som även kört i VM-serien. Efter två tuffa rallydagar skiljde det bara några minuter till vår fördel. Det var svettigt, konstaterade Annie.
Nästa stora utmaning för henne blir redan om knappt två veckor, då står hon på startlinjen i sitt tionde Dakarrally som startar på nyårsafton 31 december. Då åker hon med tyskan Annett Fischer i fabriksteam X-Raid Yamaha.
– Jag känner mig laddad och redo. Vi siktar på seger i damklassen såklart, men som alltid i Dakarrallyt så kan mycket hända!
I nästa års upplaga är det kvinnligt deltagarrekord, totalt över femtio kvinnor på startlinjen varav fem är helkvinnliga team .Svenskan har i flera år jobbat för att få in fler kvinnor i motorsporten och vann i våras Saudiarabiens första helkvinnliga rallytävling. Där träffade hon saudiska Maha Alhamali som körde sin första rallytävling någonsin och drömmer nu om att i framtiden köra Dakarrallyt. Till sin hjälp så coachar Annie henne.
*
Den 21 januari är det dags för Bilsportgalan på Elmia i Jönköping och där nu tidningen Bilsport utsett de lyckliga att få ta emot ”Bilsport Award”. Av dessa ska där sedan sållas ut en ”Årets Senior” och en ”Årets Junior”. Riktigt kul att SMK Hörbys Tom Kristensson/Andreas Johansson utsetts som mottagare av ”Årets Rallyförare/Co-drivers” med motiveringen, ”Med omfattande försäsongsarbete formades en ny säsong på hög nivå. Flitigt internationellt tävlande gav dubbla mästerskapsguld i Polen, och stora möjligheter inför 2023.”. Jag säger som engelsmannen, ”a jolly good choice”. I kategorin ”Årets Rallyjunior/Co-driver” fastnade man för Nässjös Calle och Torbjörn Carlberg. Detta motiverades med “Som nyblivna svenska mästare sökte de internationell erfarenhet. Duon laddade i toppen av tyska Opel e-Rally Cup där de efter en fin avslutning blev tvåa i mästerskapet.”. Lite kul att Tom dessutom är lite coach/mentor för Calle. Övriga som är utsedda är Isak Sjökvist, Alunda ”Årets Rallycrossjunior” – Dino Beganovic, Linköping ”Årets Racingjunior” – Lina Andersson, Näsviken ”Årets Dragracingjunior” – Viktor Gustafsson, Görslöv ”Årets Kartingförare” – Johan Kristoffersson, Arvika ”Årets Rallycrossförare” – Marcus Ericsson, Kumla ”Årets Racinförare” – Jan Ericsson, Västerås ”Årets Dragracingföraren”. Omröstningen pågår till kl. 16.00 den 21 januari 2023 och resultatet offentliggörs på galan samma kväll. Röstar gör du på Bilsports hemsida.
*
Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se alternativt motorbloggen@telia.com