Ingen kris för Rally Sweden, FIA vädjar till rallypubliken, ”Kalle” SM-genrepar, Stugemo vill vara ”hel och ren” och Solberg testar Polon!
är det ingen kris för Rally Sweden även om väderprognosen framöver kommer att pendla kring nollstrecket berättar idag Värmlands Folkblad. Man hade kollat närmare på nya shake down-sträckan strax utanför Torsby där det trots några dagars mildväder fortfarande finns ett bra istäcke.
Tar man sig lite längre norrut ändras bilden och där rapporter tidningen, ser det mycket bättre ut och ”fortfarande riktig vinter trots plusgraderna”.
Isen på vägen verkar inte vara några problem, värre är det med snövallarna som är mindre än normalt. Men som sagt, än bedöms det inte vara någon ”ko på isen” (lite vitsigt)…
*
WRC-säsongen 2017 fick som bekant en trist inledning med åskådaren som avled i Monte Carlo efter att Hayden Paddon kört på honom. Nu tar FIA presidenten Jean Todt till orda och fördömer rallyfans som saknar såväl disciplin som respekt. Todt som en gång var kartläsare till Ove ”Påven” Andersson förklarar.
– Motorsport blir farligt om inte alla jobbar åt samma håll!
Nu menar han att publiken måste börja uppföra sig för att liknande olyckor inte ska kunna upprepas. Att följa skyltar och lyssna till funktionärer är ett absolut krav om sporten ska överleva.
FIA vill inte heller peka ut att det nya häftigare reglementet hade någon del i det som hände. Åtminstone inte förrän olycksutredningen är klar.
– Den här olyckan hade inte med de nya reglerna att göra ,den kunde lika gärna hänt med en långsammare Grupp N-bil, menar FIA:s rallyansvarige Jarmo Mahonen i Autosport.
Det råder också delade meningar om åskådaren stod på en så kallad uppskyltad ”no-go area” eller ej. Oavsett vilket så är det inget krav som jag ser det, att lämna hjärnan hemma när man åker för att titta på rally. Att placera sig i en hal ytterkurva med en bergvägg i ryggen tyder inte på att omdömet hos den omkomne varit det allra bästa…
*
Även i Rally Sweden blir det WRC2-klassen som blir intressantast med blå/gula ögon. Då främst med anledning av att Pontus Tidemand/Jonas Andersson och Emil Bergkvist/Joakim Sjöberg båda nämns i ”pallsnacket”. En som gärna vill åka ifrån våra största svenskhopp är Teemu Sunninen som missade WRC2-guldet med en hårsmån till Esapekka Lappis förmån. Nu vill Teemu hemskt gärna ha revansch och har i år bytt från R5-Skoda till motsvarande Fiesta. En bil som han är i full gång att testa inför årspremiären i Värmland.
– Hade en fin första test med Fiesta R5 igår. Bra kilometrar så jag känner mig redo för Rally Sweden, berättar Teemu.
*
Närmare än Rally Sweden är Bergslagsrallyt som körs imorgon med runt 140 startande. Ur skånsk synvinkel blir det intressant att se hur det går för SM-trean 2016, Johan ”Kalle” Green, Hässleholms MK som med ny bil, Toyota Corolla och ny kartläsare Kevin Athley tar sig an det klassiska rallyt. Med sina nio mil specialsträcka blir detta en bra inledning på SM-satsningen för Kalle.
Tävlingen ingår i nya Supercupen med sin förenklade klassindelning där 2WD är delat i fram och bakhjulsdrift. 16 kör FWD och resten BWD. Som främste utmanare till Hässleholms-Toyotan utnämner jag hårdsatsande värmlänningen Dennis Rådström med nya R2-Fiestan.
Bland ”bakhjulsladdarna” ser man att publikfavoriten Christopher Zeijlon är tillbaka i rallyskogen med sin Volvo. Tuffast motstånd lär komma från märkeskollegorna Emil Karlsson och Daniel Wall.
I fajten om totalsegern är det naturligtvis 4WD gänget som räknas och då kanske främst Eddie Hörbing som bär favoritskapet på sina axlar. I Grängesberg blir det årsdebut för Joachim Borg med sin nya WRC Mini Cooper och ihop med Robin Friberg, Björn Adolfsson och Thomas Thunström de som har störst förmåga att rå på ”brunnsborraren”.
Bergslagsrallyt ingår även i Klassiska Rallycupen som samlat drygt 40 startande. Har inte full koll på vad som menas med ”Grupp H Classic och Appendix K” men så mycket förstår jag att det är här som snabbaste ”gammelbil” kommer att finnas. Volvo-duon Arne Rådström och Mikael Wisti är båda snabba och stabila men vad som skiljer deras 240:er mot Ola Axelssons i en helt annan klass fattar jag inte?
1300 Rallycup har även de Bergslagsrallyt som deltävling och där frontfiguren Ola Strömberg är ett jagat byte efter segern i premiären. Den här gånge när det smålänningen Tom Törngren som sköter kontoret hos Ola. Snabbe junioren Marcus Morän (bilden) vill säkert försöka åka ifrån Ola men en sak är säker, det blir inte lätt.
Glömde att ytterligare två skåningar ska ta sig an de nio milen specialsträcka. SMK Hörbys extremt flitige Ungdomsförare Victor Hansen med pappa Jens kan nu utbrista, ”äntligen” efter över två månaders tävlingsuppehåll. Nu ska han ta sig an Adrian Ring som han brukar ha heta duster med.
Den andre skåningen är hårdsatsande Anders ”rallyshop.se” Åberg som gör debut med sin från Finland inhandlade Peugeot 208 R2. Med Björn Johnsson i högerstolen ska paret agera föråkare som uppvärmning inför SM-Sprinten nästa helg och så det stora äventyret Rally Sweden.
*
I Rovaniemi körs Arctic Rally som premiär i Finska Mästerskapet och där uppe är snö och kyla det minsta problemet. Svenske Lars Stugemo med Olofströms Kalle Lexe finns på plats för att för första gången köra nya R5-Skodan i skarpt läge. Under reccen fick man avbryta fler gånger på grund av ”heavy snowfall” som blockerade sträckorna. På SS 10 körde flera bilar fast och arrangören fick skicka hjälp för att komma loss.
– Tuffa förhållanden, berättade Stugemo i torsdagskväll och målsättningen var därefter i Skodan.
– Vi försöker komma i mål hela och rena…
Efter de fyra första sträckorna är det finske mästaren Juha Salo som leder, nio sekunder före Markko Märty. Inledningsvis ledde Jarkko Nikkara som nu trillat ner som trea, 12 sekunder bak Salo. Tommi Mäkinens japanska elev Hiroki Arai ligger sexa dryga minuten efter.
Sunnyside-Skodan följer sin ”gameplan” och överkör inte i kylan. En total 18:e plats är resultatet så här långt. Motorbloggen håller tummarna för en smärtfri målgång.
En som inte verkade ha samma målsättning var WRC-rutinerade Yazeed Al Rajhid med Michael Orr i Fiesten. I det som Orr beskrev som rallyts ditintills långsammaste kurva och helt utan åskådare parkerade Yazeed….
*
Vet inte säkert men tror att Petter Solberg känner det som att julafton kommit ovanligt tidigt det här året. detta med anledning av att han nu håller på att provköra sin nya Volkswagen Polo RX Supercar inför säsongen. På fransk banan Loheac har Petter och Johan Kristoffersson känt på nya vinnarbilen.
– Vi har provat bilen, berättar Petter för motorsport.com.
– Bara en kort test för att se över så att allt fungerade som det skulle.
Testerna fortsätter de närmaste veckorna och som Petter konstaterade.
– Vi har en fin tid planerad framöver!
Han berättade även hur glad över att han fick just Kristoffersson vid sin sida i det här projektet.
– Oavsett i vilket team jag hade hamnat, hade jag valt Johan!
*
Idag klockan 10.00 skulle Mattias Ekström och EKS-teamet presentera den förare som ska sitta i teamets andra bil i World RX. Men några minuter efter utsatt tid kom så kontra order från Mattias. Allt var ännu inte klart utan vi får ge oss till tåls ytterligare en tid innan hans ”line up” är klar.
Experter dit jag inte räknar mig, tror/hoppas/kräver att Mattias väljer en annan Audi-förare att köra i teamet, Robin Larsson. Den 24-årige Svenljungaföraren har ju också deklarerat, att 2017 vill han köra i ett team och inte själv behöva dra hela lasset. Vad vore mer naturligt då än att sätta honom i EKS menas det. Jag har absolut inget att erinra mot detta…
*
I helgen är det stora prisutdelningar lite varstans, i Stocholm är det dags för bilsportens ”Nobelfest” Bilsportgalan. I Kristianstad är det ”Idrottsgalan” där både kartingföraren och VM-trean Benjamin Thörnquist är nominerad i klassen ”Årets Talang”. Hans klubb Kristianstad Kartingklubb är nominerad till Årets Förening och handen på hjärtat vem skulle kunna rubba dom från att ta hem den utmärkelsen?
I Portugal och Porto har FIA Euro RX sin utdelning av priser och där finns så klart Hörbys Magda Andersson. En enda poäng skilde henne från guldet i klassen för Touringcars. Men att bli tvåa i det getingboet är absolut inte fy skam av en precis fylld 18-åring!
*
I morgon lördag får Kristianstadsbladets läsare ta sig an ännu en ”Motorlördag” och den här gången med Rally Sweden-aktuella Anders Åberg och Björn Johnsson i huvudrollen. Carl-Johan Liljedahl har intervjuat hässleholmarna in på bara skinnet, intressant läsning utlovas.
*
Vill också passa på att i förväg gratulera f.d rallyprofilen Jan-Åke Wendel från Kristianstad som i morgon fyller 70 år. Jan-Åke var under många år fram till mitten av 90-talet en profil i allt som rörde skånsk rallysport, bland annat som fixare hos Team Kinnarps. Själva träffade jag honom första gången 1970 när Saab:s fabriksförare Tom Trana gjorde ett gästspel i TV-Svängen med en ”Grupp 2-V4:a”. Vid hans sida satt morgondagens 70-åring och ett stort grattis önskar Motorbloggen.
*
Trevlig helg!