För tidigt att döma nya WRC DS3, Mikkelsen drömmer om Polo, TOOLS nytt i Rally-SM och William N: satsar uppåt!

060205 Tvåan i Svenska Rallyt, fransmannen Sebastien Loeb vräker fram sin Citroén i jakten på Grönholm. Bild: Tommy Svensson
Inte plats för något misslyckande när det kommer till Rally Monte Carlo och Citroën och redan nu börjar det resas tvivel huruvida nya C3 WRC är konkurrenskraftig nog. 2017 års WRC ”Cittra” hade en historia att blicka tillbaka på, 2002 gjorde fransmännen debut i WRC med Xsara WRC och seger direkt med Sebastien Loeb bakom ratten ( nu blev han tvåa då ett däcksval ogillades av domarna vilket istället blev en andra plats). När så C4 WRC presenterades blev det ny Monte-seger, dessutom i dubbel upplaga med Loeb och Dani Sordo i topp. 

DS 3WRC gjorde så debut 2012 och då blev segermarginalen för Loeb tre minuter. Nu jämför kritikerna med vad som hände i helgen och ser ett misslyckande. Att det var tillfälligheter som fällde Kris Meeke och Stephane Lefevbre bryr sig inte ”vargarna” om utan menar att när ”The Old Lady” med Craig Breen bakom ratten blir bästa ”Vinkel-bil” måste där vara något fel.
Nu håller jag inte med om den här beskrivningen. Att utläsa misslyckande efter helgens jag tvekar inte att kalla det mest liknande Kalle Anka-tävling där bilarna gled runt som smör i en het stekpanna, tror jag är på tok för tidigt. BloggMeeke
En av kritikerna skriver i Autosport att han tyckte att Kris Meekes bil inte uppförde sig alls lika bra som övriga nya WRC-bilar. Tar som exempel en kurva där Meeke kuggade ner till femman medan övriga drog igenom med sexans växel ilagd. Så även Breen med ”Gamla tanten” och enligt skribenten satt han även och längtade efter en sjunde växel…
Bossen Yves Matton har inte försökt förklara bort det klena resultatet även om han så klart inte är nöjd. Han vill inte heller hålla med om att man kikat för mycket på WTCC-bilarnas utformning och försökt överföra detta till rallyskogen. Nu väntar Rally Sweden och något helt annat än ”Kalle Anka” snarare väntar nu ”Stålmannen” och inför detta förklarar sig Kris Meeke förberedd.
For Sweden, we’ll be there. This thing’s definitely not going to rattle me!

*
BloggMikkelsen kopia 16Andreas Mikkelsen har inte gett upp hoppet att få köra nya Polon i några utvalda tävlingar under året, främst tänker han Portugal och Polen. Dock verkar det inte som att de övriga fyra konkurenterna är så sugna på att släppa på reglerna och låta VW homologera bilen trots att tiden för detta redan gått ut. Utan deras OK blir det inget, så enkelt är det.
Några mer planer för WRC2 verkar varken Andreas eller Even Management ha för stunden och därmed kanske också de 25 poängen från segern i Monte Carlo också blir värdelösa…

*
BloggogierI Rally Sweden ska Mads Østberg och Ola Fløene göra årsdebut i WRC med nya Ford Fiesta RS WRC och inför detta verkar Ola lite kluven. På facebook skriver Ola.
Når jeg ser de nye 2017 bilene vi skal bruke……Så vet jeg jaggu ikke om jeg gruer eller gleder meg..)).”.
Förstår honom, åkturer i en sådan är inget för mig kan jag lugnt avslöja…

*
Fick lite på tafsen över att jag missat svenskarna ni helgens NM-tävling Rally Finnskoga när jag igår räknade upp hemmafavoriterna. Nåväl jag är inte den som är den och skriver gärna att både Markus Hällbo/Erik Johansson, Mitsubsihi och Mattias Jirvelius/Henrik Appelskog, R5 Fiesta båda kör i samma klass som välmeriterade ryssen Nikolay Gryazin med en Skoda R5 från Sports Racing Technologies.
I 2WD för ”Useedede fører” kör Pelle Willén/Martin Holmdal med Grupp H Toyotan medan Simon Andersson/Urban Fröjd hyllar det blå/gula med en Volvo 940. Dock kör inte Simon sin egen bil som inte blev färdig utan lånar/hyr istället Jonas Sandgrens blå 940.

*
BloggRallySMI går skrev jag att MAS/Rally-SM hade en positiv nyhet på gång och i dag blev det jag visste redan igår att TOOLS Sverige AB går in som sponsor för SM-serien och detta genom ett avtal som sträcker sig över 2017.. Företagets logga kommer att toppa samtliga vindrutor redan till premiären i Söderhamn nästa helg. MAS-ordförande Lasse Mattson, boende i en ”förort” till Degeberga hittade nya samarbetspartnern på ”himmaplan” då TOOLS VD Torbjörn Eriksson bor i dom mera centrala delarna av orten på randen till Österlen.BloggTools Det var efter en artikel i Kristianstadsbladet om TOOLS och Torbjörns syn på sponsring av motorsport ( sedan flera år har man ett givande samarbete med Petter Solberg) som polleten föll ner hos Mattsson.
Det är med glädje och tillförsikt vi inleder ett samarbete med en partner som har ett brinnande intresse för motorsport. Det gör att vi kan växa tillsammans, berättar Mattsson.
TOOLS blir med på samtliga sex deltävlingar, med start redan i Söderhamn under SM-veckans rallydel.
Våra kunder är i stor grad intresserade av motorsport, och vi har rört oss i det i många år, bekräftar VD Eriksson som själv har ett förflutet i sporten.
Det är många år sedan och inte aktuellt nu. Däremot ska vi göra några aktiviteter längre fram och ha en del material kring tävlingarna.

*
BloggWiliamJC Raceteknik går ”all in” 2017 med satsning inte bara på två bilar i Supercar utan nu presenteras även två förare för Supercar Lites, Tomelillapågen William Nilsson, 17, och 19-årige Sondre Evjen, från norska Ål.
Målet för William är at kliva upp i internationella serien RX2.
Jag är taggad inför årets säsong och exalterad över att komma ut på internationella banor, ett jättestort steg i karriären. Eftersom tävlingarna körs med Supercar-VM blir det en helt annan atmosfär, menar William.
Konkurrensen var hög under förra årets RX2, men jag känner mig trygg i körningen och tror därför att mina chanser kan vara goda. Självklart blir det ett läroår i RX2, men trots det vill jag vara topp-fem.
I Rally X Nordic är målsättningen högre för skåningen.
Här satsar jag på att vinna. För att lyckas gäller det att hela tiden vara snabbast, effektiv och smart i körningen.


Sondre Evjen debuterade i rallycross förra säsongen. Fokuset låg då på RX2, där han slutade sexa, men han körde även flera deltävlingar i RallyX Nordic. I år väntar full säsong i båda serierna.

*
Blogg142Alla som läser Motorbloggen vet att jag vid sidan av svagheten för Opel även gillar ”överlevare” alltså bilar som mot alla odds fortfarande används på det vis de en gång var tänkta, som bruksfordon. I dag sprang jag på en röd lite lätt anfrätt Volvo 142 tror det var en -69:a, med det för den tiden ovanliga tillvalet ”Automat”. För säkerhets skull skrevs detta även ut på bakstammen som lite statushöjande på folkfraktaren. Visst är det märkligt att hjärtat klappar lite snabbare när man ser en ”Hundraförtia” medan det går på tomgång när en ny V90 rullar förbi. Kanske något för alla biltillverkare at tänka på, att försöka bygga in lite själ i de nya moderna farkosterna…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *