”Ingen ko på isen” för Kongen, Olas FB-grupp sätter press på SBF med kravlista och dödgrävarna förstör forum!
Om drygt tre veckor är det tänkt att Kristianstads MK ska svara för premiären av Sydsvenska Rallycupen med klassikern Rallytravels Kong Christian Race, detta sedan Simrishamns MK fått ställa in. Men vintern vägrar att släppa greppet om nordostskåne så än så länge är det för tidigt att lova att det blir tävling.
– Än så länge är det ingen ko på isen (!!!) men helt klart måste det till en riktig väderförändring om sträckorna ska hålla för rally, konstaterar tävlingsledaren Björn Larsson.
I helgen hade klubben träning strax intill tävlingsområdet och där fungerade vägen men som Björn sa, vi körde på tjälen.
– Vi avvaktar några dagar ytterligare och sedan får vi göra en koll på hur sträckorna ser ut.
– Beslut att ställa in tar vi allra tidigast samma dag anmälningstiden som går ut den 15 april och fram till dess planerar vi helt klart för att det ska bli tävling, menar Björn.
Samma sak gäller i Kristianstad som i Simrishamn, ni som tänker köra anmäl er i tid annars kan så klart ett klent deltagarantal hamna i fel vågskål. Just nu bara drygt fyrtio anmälda och detta i en tävling som brukar locka bortemot tvåhundra. Fast till skillnad från i år har man då inte haft så tuff konkurrens som nu med både Rally Gotland (82 anmälda) och Götenerundan (63 anmälda) på samma helg…
Idag skickade Ola Strömberg och Björn Ask mail till Förbundsdelegaterna i SBF inför Rådsmötet om knappt två veckor. Mailet är en redovisning av FB-gruppen Rädda Sveriges Rallyungdom som i dag har 1056 medlemmar.. Man skriver bland annat, ” Ta Dig tid att läsa bifogade bilaga i detta mail.
Vi är en bra bit över tusen personer som kommit samman i en grupp på Facebook som heter RÄDDA SVERIGES RALLYSPORTUNGDOM. Vi tror knappast att så många rallymänniskor någonsin varit så överens om detta.
Tänk dig följande:
Du har just hämtat ut bilen efter den årliga servicen på verkstan. Efter några mil upptäcker du att varenda varningslampa lyser. Oljetryck, kyltemp, bromsklotsar, ja t.o.m. lampan för spolarvätskan blinkar.
Frågan lyder: Ska du stanna och åtgärda felen omedelbart eller ska du fortsätta köra tills nästa årliga service? Du kanske väljer att skruva ur varningslamporna och fortsätta köra. Vad kommer att hända då?
ALLTSÅ: VI AKTIVA MEDLEMMAR (Medlemmarna är väl förutsättningen för SBF´s existens eller?). Om vi nu är sensorerna och varningslamporna som ser de verkliga felen och omgående larmar föraren = SBF. Är inte han bra korkad om han då struntar i varningssignalerna?
Vi ber dig nu, knacka föraren på axeln och se till att han omedelbart stannar och åtgärdar felen innan motorn havererar!
Bilagan innehåller sedan gruppens krav på SBF, till exempel,
”1. Tävlingsoveraller: Fiastämpel inte är alenarådande utan skicket avgör om dessa får användas. Vid tävlingsbesiktningen skall overallen, i sin helhet, gås igenom och kriteriet för godkännande är: hela och rena. Vid nedslag, skriv in i vagnboken med namn och i förekommande fall nummer på overallen. Är overallen överårig kan underställ rekommenderas.
2. 5-års regeln gällande stolar, bälten och säkerhetstank tas bort i alla nationella klasser och vid nationella tävlingar. Okulär besiktning likt overallerna. Hela och rena är kriterierna som ska gälla. Vid nedslag används vagnbok. Vid tveksamma fall används sakkunnig.
3. HNRS/FHR inkl. potatissäcken till hjälm och sprinklersystem ändras från krav till rekommendation. Nuvarande hjälmvikt får råda.
4. Säkerhetstank: Efter 5 år besiktigas tanken av förbundstekniker, och sen vart annat år. 5-årsregeln tas bort. Personligt ansvar gäller !
5. Nationella undantag ges möjlighet till omedelbart verkställande. Respektive förar.- och eller cupförening (typ Rallyklassikerna, 1300 RallyCup, VOC osv.) beslutar själva om något undantag skall införas. SBF administrerar endast.
6. SBF skrotar den ”öststatsliknande” postgången med distriktskontaktmän och istället inför direktkontakt med sina utövare, omgående.
7. SBF ändrar sin politik från rent elittänkande till full koncentration på bredd och ungdom. SBF skall dessutom i allt de gör i fortsättningen, i första hand, tänka på utövarens ekonomi och inte egenvärde. Från att göra allt så dyrt som möjligt till att göra allt så billigt som möjligt. Även att förenkla allt som går, ingår i förbundsarbetet. Dessutom kräver vi att förslagen presenteras i ett officiellt forum och man i demokratisk ordning tar hänsyn till önskemålen som redovisas, innan beslut om förändringar sker. Kapital som förvaltas idag och inte går tillbaka rallysporten, satsas i första hand i bredd och ungdomssegmentet.
8. Att intensivt verka för att minska byråkratin för arrangörer så att tävlingsverksamheten kan öka istället för det som råder nu, minska.
Vi förutsätter att berörda parter hörsammar våra krav och genomför dessa inom närtid. Vid ohörsamhet kommer gruppen genomföra, dels licensvägran, och om så krävs, i förlängningen, verka för att rallysportens utövare kommer att existera under ny organisation. Vi ger SBF respit fram till semesterperioden (juli månad) för att göra ovanstående förändringar, därefter kommer vi från vår sida, inleda arbetet, för ny organisation med av oss önskade och mycket nödvändiga förändringar. ”
Nu är det alltså upp till SBF att svara på den tusenhövdade gruppens högst rimliga krav. Krav som skulle göra rallysporten, billigare och även se til l att det finns en framtid i rallyskogen.
Den Öppna Nordiska Regularity Cupen har nu inbjudit till den svenska deltävlingen ”Sockna Runt” i Kolsva den 8 juni. Ska bli oerhört intressant att se om man får fart på tävlingsformen här i landet? Har tidigare varit mycket kritisk till ”snitt-åkarna” där jag menat att de allra flesta enbart vill ”glänsa” i Midnattssolsrallyt, när det blir mer vardagslunk står bilen kvar i garaget. Överbevisa mig gärna om att jag har fel och att det visst finns intresse för tävlingsformen även här och inte bara i Danmark/Norge…
Skummade som vanligt igenom ”forumet” på Motorsport i Värmland och blev som vanligt ömsom beklämd, ömsom ledsen och tack och lov även lite glad över inläggen.
Idag tog Maria Berglind som driver sidan bladet från munnen och uppmanade skribenterna att sansa sig. Maria inleder med, ”Jag vet inte vad jag ska säga. Jag blir både trött, ledsen och otroligt besviken…
Jag kämpar kopiöst med att orka med att bara få min vardag att gå ihop och lägger verkligen ner mina sista krafter på att hålla igång den här sidan och försöka jobba så gott det bara går. Att sen behöva gå in och leka dagisfröken och måsta hålla koll och censurera inlägg känner jag att jag verkligen inte kan/orkar/eller ens VILL offra kraft på.”.
Kan inte annat än hålla med Maria som gör ett fantastiskt jobb med sin alltid lika aktuella sida. Sportens ”dödgrävare” borde hitta andra scener för att få ut all sin ilska och istället överlåta forumet till seriösa inlägg. Inlägg som samtidigt kan vara både kritiska och roliga att läsa. ”Gallspyor” däremot känns det inte som att Maria ska behöva upplåta plats för!
I Motorbloggens kommentarsfält måste man tala om vem man är och det tror jag även man skulle behöva göra på ”Forumet”. Jag menar, vågar man inte stå för sin åsikt är den också i mina öron helt ointressant!
Stå på dig Maria, låt inte ”dödgrävarna” förstöra ditt och ”Inax” livsverk!
Mycket bra argument och nu är det bara för SBF att läsa och ta ”rätt” beslut. Ni som skriver på olika forum , använd sunt förnuft.
Som du skriver så namn eller nick som jag med namn underskrivet vore inte fel överallt.
Kanske dags att tipsa ”dögrävarna” om flashback eller liknande patraskforum ist!!!!
Mvh Kennet