Ingen ko på Fia-isen, Tidemand taggad inför Turkiet, Kristoffersson byter Linköping mot Shanghai, Jimmy E. med ny segerrik kompis och ren thriller väntar i SM och Trimmat 2WD!

Rallyvärlden går som bekant i väntans tider och då inte bara för att se hur den superspännande upplösningen på WRC 2019  utvecklas. Lika spännande blir att se hur kalendern för 2020 kommer att se ut och att det idag den 10 september ännu inte finns någon sådan, är i mina ögon väldigt förvånande. Jag menar, det är bara lite mer än fyra månader kvar till premiären Rally Monte Carlo och att i det läget inte veta hur fortsättningen av VM-året ser ut, känns lite skakigt. Men så ser jag att det är ingen ko på FIA-isen, för i fjol kom den definitiva WRC-kalendern först den 12 oktober så ännu är det gooooottt om tid!

*

Kollade igår på ännu ett avsnitt av utmärkta RallymagasinetSVT där Johan Ejeborg assisterade som vanligt påläste Jonas Kruse. En stor del av programmet handlade så klart om att Pontus Tidemand fått ännu en WRC-chans efter stundande Rally Turkey, nämligen en av hans stora favoriter Rally Wales GB. Men först ska han och Ola Fløene ta sig an seriens kanske allra tuffaste och mest svårbemästrade rally på den turkiska rivieran i närheten av turistmagneten Marmaris. Inför uppgiften är Pontus taggad upp över öronen inför möjligheten att verkligen få visa att han är värd inte bara den här chansen, utan även en permanent plats i ett av de fyra VM-teamen 2020. Det som talar för att det ser lite lättare ut (allt är relativt) inför 2020 är att flera förarkontrakt löper ut efter Australien. Dessutom är där några rattvridare som är lite ifrågasatta efter att under året levererat lite för tunt. I sistnämnda gruppen finns då Esapekka Lappi, Andreas Mikkelsen, Jari-Matti Latvala plus att mina ögon Teemu Sunninen varit en besvikelse. Lägger man då till att Hyundais Dani Sordo inte är sugen på full säsong så blir där onekligen luckor som kan behöva fyllas med nytt och då gärna värmländskt blod. Att Pontus verkligen går ”flat out” inför den här trots allt lite oväntade möjligheten att åter få känna på WRC-Fiestan är omöjligt att missa.

    En fantastisk känsla att få sitta bakom ratten på den här bilen igen, det är här jag vill vara och känner att jag hör hemma, slår Pontus fast.

Turkiet bjuder på väldigt lösa vägar många gånger rena kostigarna fyllda av spetsiga stenar och att det är rallyt med lägst medelhastighet är inte förvånande. Lägg så till temperaturer på runt 30 grader utanför bilen och det dubbla i hytten så förstår man att här snackas det utmaningar. 

Det är helt klart ett svårbemästrat rally, säger Pontus. 

Vägarna är extrema och jag vet från förra året att det knappt går att undvika stenarna eftersom de är överallt. Detta i kombination med värmen sätter stora prov på både man och maskin. 

I Turkiet är det sällan snabbaste föraren som vinner, det är alla överens om, istället är det den smartaste som här har ett övertag. 

Det gäller att vara smart och ta hand om bil och däck för att ta sig igenom sträckorna samtidigt som man, som vanligt, måste våga ha lite speed. 

Den här gången har Pontus och Ola haft möjlighet att testa mer än inför Monte Carlo/Värmland vilket så klart ökar möjligheterna till en placering på topp-fem.

– Vi testade i Frankrike på vägar av liknande karaktär som i Turkiet och jag utnyttjade tiden maximalt. Jag är nöjd med bilen, väldigt kul att vara tillbaka med teamet och det var bra för mig och Ola att få plocka upp tråden där vi slutade i vintras, säger Pontus.

Med ett bra test i bagaget och en hel del analyserande utöver de vanliga förberedelserna inför tävling, är vi redo för det här. Målet är att göra ett stabilt rally där vi får ut det mesta av den här otroliga bilen, har en bra utveckling under tävlingens gång och förhoppningsvis kan sätta några snabba tider.

Tack för bilden från  idag direkt från den turkiska serviceparken Adam Magnusson

*

Nu byter Johan Kristoffersson både östgötaskogarna och den R5-Polo han körde i helgen till Kina och Golf  TCR, alltså omstart för WTCR efter det två månader långa uppehållet. Ningbo International Speedpark är slutmålet för Johan när han premiärkör på den sidan klotet.

Första gången i Asien för mig. Det ska bli roligt. Även om vi inte hinner se så mycket av platserna vi kommer till så är det kul att få tävla på nya banor, menar Johan.

Den fyra kilometer långa slingan i Ningbo, söder om Shanghai i östra Kina invigdes 2017, men är inte en total hemlighet för Johan.

− Jag körde den på simulator i Tyskland förra veckan. En bana som inte är superbred och snabb, men inte heller lika trång och teknisk som de flesta banor i Sverige utan ett mellanting. Mycket upp och ner, ganska stora höjdskillnader.

Siktet är inställt på att klättra i tabellen och den 15:e plats som han nu har, är inte alls vad han är nöjd med.

 Fajten om en topplacering totalt, är borta sedan länge, men jag vill få till en bättre avslutning på säsongen, helst någon pallplats ytterligare.

En seger har Arvikasonen kört in i år, på Nürburgring något som smakade mera och nu har han fyra chanser kvar att få samma smak i munnen igen. Även dessa körs i Asien i Japan, Macau och Malaysia.

 Jag hoppas på fyra bra helger, som kan ge oss bra data inför nästa säsong.

Johan tävlar för Sebastien Loeb Racing men om det blir en fortsättning 2020 är han inte helt säker på.

− Ingen av oss fyra förare i teamet vet det, men jag hoppas behålla min plats. Allt blir bättre inför andra året. Med större erfarenhet kan man komma mer väl förberedd!

*

I nästa deltävling i som väl när fina för ADAC GT Masters får Tomelillas bidrag hit, Jimmy Eriksson förstärkning i sin  Zakspeed drivna Mercedes-AMG GT3. In i bilen kommer då seriens mest segerrika förare någonsin när Jeroen Bleekemolen har tävlingskrock och kör i USA så ersätts han av Daniel Keilwitz.

Jag välkomnar förstås Daniel till teamet och ser fram emot att jobba med honom, säger Jimmy .

Vi tog ett stort steg framåt senast på Nürburgring och jag är ganska säker på att jag hade kvalat in i toppen där om det inte varit för en oläglig rödflagg. Målet är att fortsätta på det spåret den här helgen. Dessutom brukar Hockenheim passa Mercedes-bilen ganska bra…

*

Slår en flukt på anmälningslistan till finalen för Rally-SM ”Sparbanken i Karlshamn Rally Blekinge” som lovar att bli en riktig thriller, i synnerhet i klassen Trimmat 2WD. Det som tidigare såg ut att bli lite av ”a walk in the park” för Team NYBE:s Robin Sandberg/Matthias Bengtsson har genom en enda SM-poäng inhämtat på de tre senaste tävlingarna, blivit en helt öppen affär. Nu skiljer bara 1,5 poäng mellan nya ledaren Kristian Johansson/Fredrik Livh och om  det blir  fransk bil (Renault) eller japansk (Toyota) som står som SM-vinnare 2019. Nu är jag så klart lite för snabb att dra slutsatser då även trean Stefan Aleman, fyran Jonas Åkesson och femman Emil Karlsson med eget toppflyt och motsatsen för ledarduon, även dom har möjlighet att  kvittera ut ett SM-guld vad det lider. Att låta en sådan här thriller avgöras på landets bästa men även lurigaste rallyvägar i Blekinge är nästan lite för elakt av ”han där uppe”. Med det här upplägget han knåpat ihop sitter”de allsmäktige” säkert och pillar förnöjt i det långa vita skägget inför vad som väntar helgen den 27-28 september.

Än så länge ser det dock lite trögt ut i anmälningslistan med bara 24 anmälda hitintills. Så klart återstår det ännu fem dagar innan tävlingsledare Björn Borgquist stänger men ändå, lite tunt kan jag tycka…

*

Motorbloggen hämtar sitt material förutom genom egna källor, via officiella pressreleaser och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Tommy Svensson

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *