Ingen gallring i Älmhult, fria däck i Supercupen 2025, Neuville laddar upp i ”Herbst Rallye”, ”The Solbergs” hjälper ”Världens Barn” och Tyko N. hyllades postumt i hembyn.
I dag kom där glädjande besked från Älmhults MK och ”Silverratten” den 12 oktober, som idag är uppe i 95 anmälda och där Eslövs Simon Andersson med Hörby-kartis Julia Thulin är bland de senast anmälda till finalen för ”MAS Rallycup”.
– Det blir ingen gallring trots att vi i inbjudan satt 80 ekipage som maxgräns, utan alla som anmäler sig får köra, förklarar ÄMK:s Anders Martinsson.
När detta skrivs är man uppe i 95 bilar och ingen blir nog förvånad över om det blir över hundra ekipage innan anmälan stänger på söndag. Efter lite snack är nu klubben beredd på ett större startfält än tänkt.
– Blir kanske lite djupare spår på några ställen plus att vi måste justera tidsschemat men detta är inga stora problem, menar Martinsson som sköter notskrivandet i MAS Rallycup och lägger till.
– Skulle kännas konstigt gallra i dessa dagar när problemet ofta är det motsatta, att få ihop så stort startfält att tävlingen går ihop ekonomiskt!
Han medger att flytten av ”Silverratten” från april till oktober var ett lyckat beslut och hoppas att fler arrangörer framöver skulle tänka lite mer, när man planerar sina tävlingar.
– Att välja populära datum innebär automatiskt att det blir konkurrens om de tävlande och här menar jag att distrikten har stort ansvar att se till att tävlingarna sprids ut mer över hela säsongen!
Just i oktober menar många, är svårt med tanke på älgjakten men detta är inget stort problem kring tävlingsområdet där jakten inte drar igång förrän helgen efter finalen.
– Dessutom är min erfarenhet att älgarna struntar i rallybilarna, det är mer jägarna själv som jagar upp sig…
*
För en tid sedan berättade Motorbloggen att ”Supercupen” gör comeback 2025 och där PPE/Yokohama går in som huvudsponsor. Med detta har flera blandat ihop Rally SM:s beslut att använda Hankook som leverantör av ”enhetsdäck”. Samma tankar gäller inte för Yokohama i Supercupen förtydligar Jörgen Joons.
– PPE går in med priser i form av Yokohama däck, men det är inte tal om enhetsdäck utan man får köra i cupen på valfritt märke men max 8mm dubbutstick på vinterdäck.
*
I detta sammanhang kan jag även ställa lite frågor som jag fått till mig från några som eventuellt tänker sig köra SM 2025. Den första frågan gäller var och vem som kommer att vara de som kommer att leverera och sälja Hankooks SM-däck? Plus att det undras över om det blir samma pris på däcken även för rallyåkare som inte tänker köra SM utan väljer andra serier? Det undras även när man kommer att kunna köpa däcken, då någon SM-åkare är sugen på att testa innan det blir skarpt läge där Älmhults MK svarar för premiären den 1-3 maj. I detta kan även tilläggas att det ännu inte blivit klart vilken arrangör som ersätter MK Tierp som skulle kört SM den 29-31 maj, men som nu valt en annan väg…
*
Hyundai ger Thierry Neuville en extra bonus i jakten på sin första VM-titel som man hoppas att belgaren kan säkra i ”Central European Rally” för att undvika strid med Ott Tänak i Japan.. För att komma optimerad till ”CER” har Neuville och Martijn Wydaeghe anmälts till österrikiska ”Herbst Rallye” helgen före ”CER” som körs den 17-20 oktober. Asfaltsträckorna kring staden Dabersberg är väldigt lika de som paret kommer att möta i WRC-rallyt som startar i Tjeckien sedan genom Österrike med målgång i Tyskland.
Ett spretigt startfält i ”Höst Rally” där bara Nikolay Gryazin av WRC-fältet gör samma sak som Neuville, testar inför ”CER”. För övrigt består startlistan med 76 namn av mer lokala storheter med bilar som Ford Fiesta och Hyundai Rally2 ner till Lada VFTS och Skoda 130. Faktiskt även en Volvo 142 i händerna på Andreas Schögler.
*
Även om Oliver Solberg och Elliot Edmondson avslutade sin WRC2-säsong i Chile är man anmälda till ”Central European Rally” men då utan möjlighet att förbättra sina poäng. Här är istället Yohan Rossel inställd på att gå för seger vilket är enda möjligheten för honom att bli världsmästare. I dag står han med tio poäng borträknade från sämsta placeringen, på 101 poäng, 22 poäng mindre än Oliver. Nu har Citroën-åkaren lite fördel då startfältet i WRC2 inte är maxat och där teamkompisen Nikolay Gryazin är vassast vid sidan av Rossel. Nu tror jag inte att Citroën-teamet tillåter att en ryss utan chans på VM-titel sätter en käpp i kompisen Rossels hjul. Skulle han leda inför sista sträckan med Rossel som tvåa, då tror jag på en taktisk manöver…
Någon som jag hoppades lite på i Chile där Gus Greensmith slutade trea och därmed tog tre poäng mer än Oliver som slutade fyra. Ett ”litet misstag” som kunde kostat de sex sekunder som skilde mellan de två Skoda-åkarna hade i princip eliminerat Rossels VM-chans. Jag vet att min tanke inte är helt sportsligt, å andra sidan är jag svensk. Nu lovar dock Grensmith och Jonas Andersson att göra allt för att hjälpa Oliver i årets sista tävling där Sami Pajari i händelse av seger passerar både Oliver och Yohan. Till och med en andra plats kan räcka för Pajari, men allt hänger på om det är #21 Citroen som går i mål som vinnare kommande rally.
– Absolut ska jag göra allt jag kan i Japan för att hjälpa Oliver. Detta kommer att vara huvudfokus för mig, förklarar britten som ligger nia i WRC2 till DirtFish.
Här passar det bra att berätta att Oliver och pappa Petter Solberg slår ett slag för pågående insamling till ”Världens Barn” på hemma plan under ”Torsby Kraftsamlar för Världens Barn”
– Motorsportfans, nu kan ni buda på något riktigt unikt och samtidigt följa den ultimata familjeduellen! Petter Solberg och Oliver Solberg har satt igång en tävling om vem som kan få högst bud på sina legendariska tävlingsoveraller. Alla intäkter från auktionerna går oavkortat till Världens Barn , berättas det från västra Värmland. Overallerna som auktioneras ut är Petters WRC-overall från 2011 som idag är uppe i 15 315 kronor. Oliver har skänkt sin allra första Hyundai-overall.. Så här långt är pappa värst och 11 000 kronor står det på Olivers sida. Bud går att lägga på:
*
I går fick Tyko Nilsson, Hässleholms stora rallyprofil ta emot en fin utmärkelse, dock postumt då han avled för en knapp månad sedan. Det är hans hemort Hästveda som genom Hästveda Intresseförening utsett Tyko till”Årets Hästvedare” med motiveringen som förmedlas av nyhetssajten Frilagt: ”Tyko Nilsson beskrivs som en idéell kraft som på många sätt ställde upp för andra. Han arbetade i 43 år som kranförare på Jinert. Ville man se Hästveda från ovan kunde Tyko ordna den saken. Han var en stor rallyentusiast, inte bara när han själv hade glädjen av att sitta bakom ratten. De senaste åren engagerade han sig också för att möta de humanitära behoven i Ukraina.”.
Priset på 10 000 kronor togs emot inför en fullsatt sal i går kväll av döttrarna Karolina Persson och Magdalena Svensson.