Inga snittrekord slogs i Arctic, Sunninen utan WRC-Fiesta till Kroatien, även Marshall bör hyllas, fortsatt debatt om Arctic vs. Sweden, Gustavsson vann igen, Hörby-Robin redan lite favorit i Asfalt SM och bakläxa på ”kungarna”!
Som vanligt hade jag många fel inför Arctic Rally Finland bland annat trodde jag att nya snitthastighetssrekord skulle sättas kring Rovaniemi. Men så blev det faktiskt inte och allra snabbast var power stage där Kalle Rovanperä nådde upp till 134,30 km/t i snitt med Toyotan.
Långsammast var ”SS 6 Mustalampi 2” där Ott Tänak ”puttrade runt” och fick bara ett snitt på 105,00 km/t. Intressant är också att se hur stor skillanden i tid är mellan en WRC-bil och motsvarande för Rally 2. På snabba SS10 skilde 8,1 km/t mellan Rovanperä och Andreas Mikkelsens Skoda och jag kan garantera att ute i skogen så var den synliga skillnaden ännu mindre och detta gav ett snitt för Ott Tänak och Martin Järveoja på 121,7 km/t.
Oavsett om nu inte rekordet slogs så gick det ändå ruskigt fort, till och med Jultomten här poserande med Kalle Lexe och Lars Stugemo med en topptrimmad Rudolf framför släden hade haft svårt att hänga på. det hade nog inte hjälpt att med både hemmavägar plus träning på dessa i flera hundra år…
*
Fick även helt fel med Teemu Sunninen som jag faktiskt trodde skulle skrälla inför hemmafansen. Om det är han som inte formtoppat eller om M-Sport inte gjort så med Fiestan är oklart, kanske en kombination.
En åttonde plats över två minuter efter Tänak och kanske än mer förnedrande, över halvminuten efter Oliver som ändå tillbringat en del tid i snövallarna. Nu får vi inte se Sunninen i nästa deltävling Rally Croatia då istället teamets WRC2-hopp Adrien Forumaux får ta över Sunninens bil. Ingen dramatik och inget som direkt hänger ihop med Sunninens klena resultat, utan fanns med i planen från början då han bara kör ”utvalda tävlingar”. I den andra Fiestan sitter ordinarie föraren Gus Greensmith och frågan är vem som tar över fransmannens Rally2-Fiesta? Ryktena surrar som utsvultna getingar en varm sommardag…
*
Har även fått ta emot lite ”kritik” för att jag inte tillräckligt lyft fram Olivers inhoppande co-driver Seb Marshalls roll i succén. Svårt att säga emot på detta och medger att jag inte hyllade honom lika mycket som jag gjorde med Oliver, så självklart ska han ha sin del av strålkastarljuset. Genom att före Oliver ha läst noter åt både Kris Meeke, Hayden Paddon och Kevin Abbring hade den snart 33-årige britten en gedigen bakgrund från högerstolar. Seb bidrog också med största sannolikhet också till att det gick så bra som det gjorde för den nya duon, så hatten av för honom.
Men jag blir faktiskt lite betänksam när ”Soffexperterna kräver” att Marshall ska bli permanent hos Oliver och att Aaron Johnston ska lämna. Men hallå, vilka belägg finns för att Oliver skulle kört annorlunda (läs sämre) om Johnston skött notläsningen? Rätt, några sådana finns inte utan som jag ser det så är detta enbart kommentarer som inte leder någonstans. Märkliga slutsatser att en Johnston hemma var det bästa som kunde hända för Olivers utveckling och vad jag vet har han aldrig gjort bort sig. Över dussinet segrar ihop sedan starten 2019 är för mig bevis nog för att Johnston sköter sitt jobb väl. Dessutom tror jag mycket ligger hos Oliver själv, som under sin korta karriär presterat på topp oavsett om det varit Johnston, Denis Giraudet, Veronica Engan eller som i helgen Marshall, som läst noterna. Medan många andra toppförare har svårt med nya kompisar till höger så verkar detta inte bekomma Oliver, han bara gör sitt jobb och som han gör det sedan. Oavsett, så är detta ändå en fråga som jag är övertygad att familjens Solberg själv är allra bäst lämpade att besluta i!
*
Lika bra att ta alla smällarna direkt och att fortsatt hävda att en placering av Rally Sweden även 2022 i Värmland/Dalarna är som att tigga om stryk. Fick flera mothugg på detta varav några faktiskt var riktigt vettiga och där grundpunkten var, ”kunde man i Finland fixa ett VM-rally på en dryg månad måste vi kunna fixa samma sak med nästan ett helt år framför oss”.
Så kanske man kan resonera men i Rovaniemi hade man redan en färdig grund att stå på när WRC kom med erbjudande, bara månaden före kördes ”Arctic Lapland Rally”. Nu kunde AKK Sports använda väldigt mycket från den tävlingen, till exempel kördes flera av sträckorna om än vända och delvis på annat sätt förändrade. Men allra viktigast menar jag är att man i helgen körde fem unika sträckor men ett år utan Corona, lär inte FIA godkänna så få sträckor utan minst det dubbla kommer att krävas för Rally Sweden 2022. Alltså måste där skakas fram 10-12 nya sträckor, funktionärer med erfarenhet till bemanning för att inte tala om hela den apparat som inte syns utåt, men som är livsviktig för att få ett VM-rally att fungera. Självklart går detta att lösa men fortsatt tar jag mig ändå friheten att vara skeptisk. Ge åtminstone en ny lokalisering till 2023 på sig för att lägga WRC-pusslet färdigt finns inget värre än när det saknas bitar på slutet. Tilläggas kan att det i Boden i dag är tre plus grader och i morgon fyra…
*
Idag fick arrangören av ERC-premiären på Azorerna klartecken från de portugisiska myndigheterna för ”The 55th Azores Rallye”. Rallyt kommer att köras den 6-8 maj under stränga Covid-19 restriktioner där folkhälsomyndigheten kommer att jobba intimt i hop med arrangören för att kunna genomföra rallyt med minimal risk för smittspridning. Plane är också att rallyt ska köras med publik, dock något som kan ändras med kort varsel.
*
Trots att arrangörerna i Kenya gör allt för att klargöra att Safarirallyt kommer att köras i slutet av juni som planerats gör ändå många gällande att så inte kommer att ske. Bland annat florerar ryktet vilt i Lettland och där man redan börjat snacka om att Rally Liepaja kan komma att ersätta. Väldigt intressant då detta redan ingår i ERC-kalendern men sådan bagateller bryr inte sig ingenjörerna bakom ryktet sig om. Istället hävdas att man redan förhandlar med WRC-promotorn och inte ens det faktum att tre WRC-tävlingar skulle komma att köras i samma område under en knapp månad bekymrar. Då skulle Liepaja starta första helgen i juli medan Rally Estonia kommer två veckor senare. Däerefter får Rally Finland avsluta WRC:s besök i den här delen av världen med tävling sista helgen i juli. Ryktena får extra fart av att Rally Liepajas talesman Raimond Strokss hävdar att det inte är dom som frågat först, utan att WRC-promotor ställt frågan till dom. För honom är detta ett perfekt upplägg för WRC-teamen då det mellan Liepaja. Ottepää och Jyväskylä bara är runt hundra mil. Som min far brukade säga, ”med god tro och stora skor så kan fan gå på vatten”…
*
I helgen upprepade Kristianstad Kartingklubbs Viktor Gustafsson sin seger från premiären av WSK Super Masters, den här gången på ”Adria Karting Raceway”. Några tiondelar efter kom så Juho Valtanen från Finland. I finalen för KZ2-klassen var Viktor nästan ensam svensk och näst bäst med blågul flagga var Douglas Lundberg på 14:e plats. På plats fanns flera av Viktors klubbkamrater och där Albin Stureson var närmast att ta sig till final men missade med en placering.
*
Uppehåller mig igen vid Volkswagen Motorsport och deras tråkiga beslut att inte längre rallytävla med sin Polo R5. I Rovaniemi visade Esapekka Lappi, Nikolay Gryazin och inte minst Johan Kristoffersson att Polon fortsatt kan bita tillbaka och få ner de nya Rally2-bilarna i brygga.
Samtidigt i Italien vann Marco Signor/Francesco Pezzoli i sin Polo GTI R5, Rally Ronde del Canavese. Så visst har Polon mycket kvar at ge!
*
Tuggar på med anmälningar till premiären för Asfalt SM, ”Rosenlunds Asfalts SM” den 4 april. Idag är där knappt 70 anmälda och av dessa är där många välkända asfaltnamn i listan. Intressant blir SMK Hörbys Robin Svensson med J-WRC-vinnaren 2017 Nil Solans f.d R5-Fiesta som kommer med för honom helt nya kartis, östgöten Henrik Appelskog.
Med sina erkänt stora färdigheter på asfalt måste Robin räknas till favoriterna även om det blir premiär med 4WD för honom. Nu är jag inte säker på att Hässleholmarna Rolf och Tobias Grybb darrar precis utan de är nog ganska säkra på att Citroën DS3R5 ska räcka till för att knäcka en Ford. Även familjen Oddshammar, Håkan och Pamela, Lunds Ac lär vilja ha ett ord med i laget. En ”svart häst” blir rallycross erfarne Stefan Kristensson som i GN Motorsports första R5-Fiesta gör debut och till höger har han ”Mr GNM” själv, Rickard Nilsson. Sju bilar i R2-klassen där jag så här långt sätter min slant på Eslövs Simon Andersson/Jörgen Jönsson. Som ensam Opel-åkare var detta ganska lättippat. Största klassen är ”Nationella 2WD” och där jag tror att Simons pappa Mats Andersson med Hörby-kartläsaren Erik Harrysson blir svårslagna med kit-car Astran. Tuff kan kanske den andre förutom Mats med ”FIA Grade R-licens”, Daniel Ernstedt/Fanny Jacobsson med Suzukin bli. Men där finns fler, till exempel Bjarne Rutgersson/Heidi Ryrlén i BMW, Mikael Lundberg Golf, och Mats Myrsell/Esko Juntilla Porsche. Mot dessa kommer Skånska Brigaden anförda av Tommy Andersson/Thomas Hallén BMW, Jonas Olsson Ford, Ebbe Nilsson/Andreas Axelsson Golf och Anders Karlsson/Jan-Erik Jönsson Ford. I fältet finns även en hel flock olika Volvo-modeller men att de ska kunna blanda sig i toppstriden tror jag inte på.
*
Avslutar med ett mail från Fagersta MK där det ventileras lite synpunkter efter gårdagens blogg. ” Vi är en grupp rojalistiska, lokalpatriotiska motorsportentusiaster som löpande följer din intressanta blogg. Här kommer en liten, men dock betydande, åsikt om balans och korrekthet i de två senaste, och ett förslag att på ett lämpligt sätt rätta till Dina ” katastrofala ” misstag.
– Du graderar med danska kungen när du prisar ”svenske” Oliver Solberg.
– Du förväxlar Tyske prins Albert med vår Svenske världsmästare Ekström, allt för att få med bilden där sörlänningen Hildingsson poserar.
– Du, och mycket viktigt, har inte en ”aktuell” bild på Corollan som Finske världsmästaren Hannu Mikkola (RIP) körde i Midnattssolsrallyt -12, när han gjorde sitt sista framträdande på Svensk mark, bild bifogas.
Vi räknar nu förväntansfullt med en omfattande dementi från Din sida, för att ställa allt till rätta :). Som plåster på såren får du exklusivt veta, i samma garage som Corollan står även dessa två ”fantastiska Oplar,” bild bifogas, – enbart för att upprätthålla anseendet på Toyotan!
MVH
Hela Sverige Ska Leva”.
Vad gäller kungen så är det Kristianstadsbladets sedan årtionden sätt att hylla hjältekonungen från Köpenhamn, svårt att ändra på för en ”sk-ten bloggare”. Nog är det Tony Hildingsson som står bakom Mattias Ekström eller vem är detta? Tackar för bilden på Mikkolas Corolla som jag minns exakt så från ”Svenska ” 1977.
Men det som avgjorde var ändå bilden på två klassiska Oplar, vilket garage ni har i Fagersta…
*
Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se. Mobil : 0705-28 55 33.