Ikonen ”På Taket” har gått bort, Kubica har fått ny WRC-energi, Magda EM-femma och Robin det finns Opel…
Rally-Harry Bengtsson fick tråkigt nog snabbt sällskap i ”rallyhimlen” då det igår kom besked att Sveriges kanske genom tiderna största rallyförare Erik ”Carlsson på taket” Carlsson avlidit i en ålder av 86 år. Detta efter en kortare tids sjukdom som han behandlats för på ett engelskt sjukhus.
Nu kan man så klart diskutera vem som är vår störste förare, Erik, Björn Waldegård eller fortfarande aktive Stig Blomquist. Finns säkert många som håller Waldegård för större i egenskap av att blev den allra förste att vinna Förar-VM 1979. På Eriks tid fanns inte VM-statusen, istället fanns en genomslagskraft i folkhemmet som är fjärran från dagens. Be ”folk på sta´n” att namnge en rallyförare och jag garanterar att man säger antingen Carlsson, Waldegård eller Blomquist trots att det är massor av år sedan deras glanstid. Dagens hjältar är tyvärr väldigt långt från folkhemmet vilket jag är den förste att beklaga.
”Carlsson på taket” och Saab är intimt förknippade med varandra konstaterade entusiastiske Peter Bäckström på Saab Bilmuseum som just jobbar med kommande stora Saab-träff.
– Han var en fantastisk ambassadör för Saab och Trollhättan. Nu blir Saab-festivalen en hyllning till Erik, säger Peter.
Erik växte upp i Strömslund, där han sålde bensin och bilar åt en annan Saab-profil Pelle Nyström. På fritiden körde Erik rally, och vann Midnattssolsrallyt och blev sedan testförare åt Saab.
1962 vann han och kartläsaren Gunnar Häggbom mycket oväntat Monte Carlo-rallyt och året därpå upprepades bedriften. Även segrar i brittisk RAC-Rallyt räknas som de tyngsta i karriären. Enligt honom själv var dock bästa insatsen i ”Spa–Liége-Sofia”, 600 mil över Europas svåraste bergspass där han aldrig vann utan slutade som bäst tvåa. Karriären tog i realiteten slut i mitten av sextiotalet även om han så sent som 1970 (tror jag) körde mexikanska ”Baja 1000” med en vit Saab V4.
Att Carlsson var en internationell kändis är helt klart, man behöver bara titta på lite olika motorsportsajter för att förstå hans storhet utomlands.
– Hans död är en global nyhet. Jag tror inte alla förstår hur känd och omtyckt han var ute i världen, säger Peter Bäckström, som jobbat tillsammans med Erik Carlsson i tjugotalet år till TTELA.
Bäckström konstaterar också.
– Han var den första superstjärnan i svensk motorsport, och verksam i en tid då många följde sporten. Han var också fantastisk som person och som kåsör – tack vare sin förmåga att berätta så underhållande om människor som korsat hans väg.
Nästa helg skulle Mr Saab ha deltagit i Saab-festivalen.
– På ett sätt är det skönt att alla Saab-fans är samlade. Vi ska inte sörja – vi ska hylla Erik och ha skôj, säger Peter Bäckström.
*
Mitt första möte med Carlsson var i samband med KAK-Rallyt (Rally Sweden idag) 1975. Då vankade han runt vid besiktningen på OK Motorhotel i Karlstad och småsnackade med dåtidens rallystjärnor. Som fjunig 24-åring fanns det inte på kartan att själv gå fram och snacka med ikonen, respekt kallas det. Sista gången jag träffade ”den store” var när Midnattssolsrallyt gjorde comeback 2006 (tack för bilderna Thomas Nilsson)med start i Hörby. Då körde han sin gamla 283:a i Regularity-klassen med Gunnar Palm i högerstolen, i mitten Jårs Damberg som nästan ensam blåste nytt liv i klassikern. Inte heller då hade jag tillräckligt med råg i ryggen för ett snack med Mr Saab och nu är det tyvärr för sent.
Som en hyllning till Erik, flyttad jag fram hans Saabar längst fram i skrythyllan, bakom står Waldegårds Porsche…
*
Omorganisationen i teamet där Robert Kubica flyttade från italienarna i teamet A-Style till M-Sport gav honom ny energi berättar han i en intervju i Autosport. Premiären hos Malcolm Wilson blev helt problemfri för polacken som slutade nia. Teambytet är dock något som Kubica inte alls vill diskutera och hans egna mekaniker i RK World Rally Team har alla följt med över till Wilsons garage. Något som han menar är enbart positivt och är mycket glad över hur situationen förbättrats. Att bryta med A-Style var helt nödvändigt menar Kubica.
– Portugal var en lyckad test för hela teamet även om det inte var optimalt att komma dit i ny bil och inte ha tävlat på 11 veckor, menar Kubica.
Nu vill Kubica testa i två tävlingar utanför WRC, varav ett i Polen inför den viktiga hemmatävlingen i juli. En tävling som körs på liknande vägar som Rally Poland. Däremot är det tuffare att hitta test inför asfalten i Rally Germany, menar han.
*
Är fortfarande lite förvånad över hur tyst det är i mejlkorgen från ”Lite-åkarna” som körde på Lydden Hill i helgen? Än så länge är det bara Brink Motorsport som hört av sig vilket jag tycker känns lite trist. Blev ändå glad när jag i dagens Skånska Dagbladet hittade en artikel om min klubbkompis Magda Andersson som gjorde andra EM-starten i helgen. Något som slutade med en femte plats i finalen sedan Magda vunnit tre av sina fyra kvalheat
– Mitt mål för säsongen var att ta mig till semifinal i ett EM så dessa resultat hade jag verkligen inte väntat mig, säger Magda.
–Bilen gick jättebra hela helgen och mitt team har gjort resultatet möjligt för mig. Jag ser verkligen fram emot kommande tävlingar!
*
Om två veckor drygt går anmälningstiden ut för ”Svenskt Mästerskap Rally-Sprint 2015” i Sundsvall. I år på grus för första gången och så här långt är det inte direkt någon rusning, sju anmälda varav endast en i 4WD-klassen…
*
VOC-kung på asfalt i Södra BF (förlåt, Tyko, Roland, Erik, Leif och alla ni andra snabba asfaltåkare med VOC:are) är SMK Hörbys Robin Svensson som även leder Asfaltcup med sin 940. Därför slog det ner som en bomb när han igår plötsligt avslöjade att det inköpts en Peugot 205 i Grupp H-skick. Onekligen en intressant utveckling även om det enligt Robin dröjer ända till 2016 innan det är dags att lufta fransyskan i hans händer. Men Robin, Peugeot hört talas om Opel, finns både Manta, Ascona, Kadett, Astra och Corsa alla riktiga vinnarbilar som jag ser det…