Hyundaibas med mänsklig sida, Albin Nordh till Liepaja, två nya inställda tävlingar, vad är SM-nyckeln?, staten stöttar HLMK, HGP-vinnare tar över Opel, var borde gräsen gå i MSR, grattis Ewy och snart virussäkert rally i SMK Hörby…
När Andrea Adamo tog över ansvaret för Hyundai Motorsport från grundaren Michel Nandan tyckte jag till en början att han var både stroppig och lite dryg. Men på senaste tiden har jag helt ändrat uppfattning och funnit att italienaren har både humor och förmåga att bjuda på sig själv. Som till exempel i helgen när han drog samman hela VM-gänget till Rally di Alba.
Jag inbillade mig först att det enbart handlade om lite extra testmil inför Rally Estonia vilket så klart även stämde. Men huvudsyftet från Adamo som är från trakten var även att ”bring joy and happines” till lokalbefolkningen i dessa svåra tider. Det var hemma i sin lägenhet som Adamo såg hur svårt Covid-19 slog mot hans hemstad Cuneo i regionen Piedmont som han bestämde sig att göra vad han kunde för att få tillbaka leenden hos befolkningen. Första steget var Rally di Roma Capitale och nu följdes detta upp med Alba,
– Jag vet vad befolkningen gått igenom och detta är ett väldigt känslosamt ögonblick att vara på plats för att göra något gott och jag tror vi lyckades, menade Adamo till DirtFish.
Visst är det skönt att att det i denna gigantiska eurokarusell som WRC representerar ändå se, att där fortfarande finns plats för mänskliga ställningstagande!
*
Börjar fyllas på med namn i anmälningslistan till deltävling två i ERC, Rallye Liepaja, just nu lite över 400 anmälda. I ERC Juniors3 får Dennis Rådström/Johan Johansson och Adam Westlund/David Arhusiander sällskap av Ydretalangen Albin Nordh med kartläsare Christoffer Bäck. Albin var även på plats i Rom för att se och lära och fick där tyvärr följa dramat när både Dennis och Adam fick problem. För Tom Kristensson-utmanarna i J-WRC, Ken Torn och Martins Sesks väntar en riktigt viktigt och nyttig genomkörare på snarlika vägar som de som väntar i Rally Estonia. Detta medan Tom och Jocke Sjöberg får nöja sig med att åka Toyota på Hovdala med mera…
*
När antalet inställda rallytävlingar passerade hundrastrecket (enligt Ericsson Motorsports genomgång så har över 100 tävlingar ställts in) så har åtminstone jag tappat räkningen och igår kom besked från tvåa nya och olyckliga arrangörer, först då Films MK. Nästa lördag var det planerat för LMBab-Sprinten, en sprinttävling på en tre kilometer lång ”byväg”. Men så blir det inte, meddelar tävlingsledare Rolf Trolin.
– Tyvärr får vi meddela att Länsstyrelsen i princip dragit in vårat tillstånd för tävlingen på grund av Covid 19. Vi får nu bara vara 50 stycken då inkluderat både förare, kartläsare, funktionärer och publik.
Redan från början var sprinten tänkt att köras publikfri berättar Trolin, men även detta blev alltså omöjligt.
– Men det nya beskedet att tävlande räknas in, innebär att man inte kan vara tillräckligt många startande för att ekonomiskt få tävlingen att kunna gå ihop!
Knappt hade Films tråkiga besked landat förrän nästa i samma anda kom, Rasbo MK ställer in ”EVB-Sprinten” den 6 september. Även här är det myndigheternas Covid-19 restriktioner som innebär rött ljus. Att både detta och Film var publikfritt räckte inte för att blidka de uppländska myndigheterna.
*
Med ökad risk att få en permanent plats i frysboxen någonstans mellan de djupfrysta ärterna och fiskpinnarna, plus att jag av vissa för evigt stämplas som ”rallyhatare” så trots dessa överhängande risker måste jag ända få kommentera de märkliga turer som vi i Rallysverige idag upplever. Får dagligen mail, Messenger, SMS, telefonsamtal för att inte tala om de som konfronterar mig öga mot öga med i stort sett samma frågeställning.
– Vad är det som gör att SM kan köras, men i stort sett inga andra tävlingar?
En berättigad undran och som jag tråkigt nog inte har något bra svar på, kan bara konstatera att ”the lucky three” i MAS hittat nyckeln som låser upp möjligheten att köra rally, dessutom i stort sett som vanligt och utan några större publikkrav än ”håll avstånd och tvätta händerna”. Till trion som lyckats räknas då inte South Swedish Rally in, som fick kasta in handduken i förra månaden. Dock är SSR i gott sällskap då övriga klubbar utan SM-status som till exempel då Film och Rasbo, misslyckas med att ens få till en kort sprint. Lite märkligt är att det sammanfaller så att i de tre ”lyckliga SM-polisdistrikten”, görs en helt annan tolkning av FHM:s regler än i landets övriga polishus. Men nu är det som det är och det är bara att gratulera alla involverade samt så klart alla tävlande som längtar efter att få sprätta grus. Något som jag ändå kan tycka är synd, tråkigt, märkligt eller beklagligt är att SM-arrangörerna inte delat med sig till övriga klubbar av den viktiga information som gör det möjligt att arrangera. Information som i min värld borde delgetts SBF som sedan i sin tur borde delats med landets övriga arrangörer. Om så skett så hade vi kanske kunnat kört rally ända sedan virusutbrottet, precis som om inte Covid-19 vore den bistra verklighet den är. Samma tankar har en av våra mest rutinerade mellansvenska tävlingsledare som är en i den olyckliga ”100-klubben”. Även ”hen” är orolig för frysboxen och önskar därför vara anonym men undrar samma sak som många andra.
– Hade vi bara lyckats hitta samma öppningar som SM då hade vi garanterat inte ställt in men för oss var alla myndighetsdörrar låsta, 50-gränsen gällde…
Om SM:s dörröppnare delats hade vi kanske sluppit den rådande ”lockdown” vilket garanterat uppskattats av alla från tävlande, arrangörer till publik. För att inte tala om landets alla hårt drabbade företag med verksamhet knutna till sporten. Företag som i flera fall går på knäna på grund av uteblivet behov av allt från däck till motortrimming. Men så är det alltså inte, utan vi lär få vänta till att världen återgått till ett mer normalt virusläge för att då förhoppningsvis få lösningen på varför vissa lyckades, men inte andra…
*
Men nu är det försenad omstart för Rally-SM i Hässleholm om knappt två veckor som väntar och inför denna är tävlingsledare CG Wilke både nöjd och glad.
– Jag tycker det är fantastiskt kul att vi nått målet på 110 startande. Det visar att det vi gjort är rätt för de tävlande, för det är för dom vi arrangerar tävling.
Wilke lägger till.
– Det märks att det är ett stort sug att komma igång, och alla jag pratat med är positiva!
På måndag börjar försäljningen av Tävlingsprogram/Entrébiljett för EC Snapphanerally. Förutom på tio olika försäljningsställen i närområdet kring Hässleholm, går det även att köpa via Resultatservice. Nu är det inte enbart möjligheten att köra rally som Wilke och Hässleholms MK kan glädja sig åt, det är nämligen även klart att klubben får ta del av det statliga stödpaketet med hänvisning till Corona. Klubbkassören kan därför räkna in 71 000 friska kronor till klubbkassan som plåster på såren för bland annat inställda Hässleholms GP. Mest stöd i kommunen fick Wittsjö Golfklubb med 372 000 kronor medan Hässleholms IF fick näst mest, 91 000 kronor.
*
En av Hässleholms GP:s stora profiler och flerfaldig vinnare är dansken Brian Madsen från Slagelse. Med sina olika häftiga Peugeot från kit-car till WRC har han förgyllt både Garnisonens asfalt och publiken flera gånger.
Tillvardags är Brian ”Peugeot-forhandler” i Slagelse och Ringstedt men nu kan han även lägga till statushöjaren ”Opel-forhandler” på visitkortet. Redan i maj tog han över verksamheten i Ringstedt och nu är det Slagelse som stod på tur. Läser också att snart 50-årige Brian menar att Opel och Peugeot är ”en rigtig godt match” och att han vill vara aktiv både inom kulturens område precis som på den sportiga delen vid sidan av att säja bilar. Vad det kan betyda för framtiden är oklart, kanske kan Brian blåsa nytt liv i den tidigare så framgångsrika tiden när Opel var en av de dominerande aktörerna i dansk rallysport.
*
När välkände småläningen Mats Karlsson sålt sin Audi quattro har han på Facebook ställt frågan varför inte 4WD längre är tillåtet i Midnattssolsrallyt? Ett faktum som gjorde att quattron såldes utomlands. Som väntat gav ämnet upphov till olika kommentarer och om jag ska göra en bedömning så är det nog fifty-fifty mellan dom tycker att MSR:s beslut är riktigt mot dom som anser det vara helt fel. För mig är det inte 4WD som är skiljelinjen, utan om jag fått råda skulle KAK dragit gränsen vid bilar tillverkade fram till 1975, efter detta årtal är det i stort sett samma bilar som idag körs i Grupp H.
Vissa vill gå ännu hårdare fram och göra lite som man gör i Monte Carlo Historiqué. Alltså bara öppna för bilar som en gång kört i originalet vilket då skulle innebära bilar fram till 1964. Tanken är tilltalande men tyvärr lite orealistisk då startfältet i bästa fall stannat runt 30-40 bilar.
I Monte är det annorlunda, om jag inte minns helt fel så var där över 300 anmälda i tidsriktiga bilar.
*
I detta sammanhang sitter det som en rallyhandske att hylla damsegrarinnan i ”Svenska Rallyt till Midnattssolen” 1959-1962, skånskan Ewy Rosqvist. Med först en Volvo PV och sedan en Mercedes 220 SE tog hon och Ursula With hand om segern och i går fyllde Ewy 91 år. Tre år i rad vann hon den då stora och tuffa EM-klassen för damer för att sedan kröna karriären med totalseger i ”Gran Premio de Argentina” 1962. Ystadtösen vann alla sex sträckor och detta med en snittfart på 127 km/t. Det är som Danne Stråhed sjunger alltid något speciellt när en flicka talar skånska. Grattis Ewy önskar Motorbloggen.
*
Igår var det lite av julafton hos SMK Hörby när den inköpta simulatorriggen för e-Rally skulle monteras. För mig var det som ett gigantiskt ”IKEA-plockepinn” men för Jonny Andersson, Lars-Johan och Kalle Ingesson, Tom Kristensson och Lars Servin var det hela som engelsmannen säger ”en bit kaka”. Jag och Bertil Gunnarsson hänvisades till att bära ut skräp och städa undan så att nya ”leksaken” skulle komma på plats. När allting är intrimmat är det bara börja köra rally på ett garanterat säkert sätt.
*
I morgon när det ingen garanti för att det blir någon Motorbloggen kanske till en dels glädje men om tiden räcker till så ska jag försöka. Då ska det bli lite mer om kommande RallyX Nordic på Westombanan i Arvika.
*
Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se