Hyundai trappar upp i WRC, skånskt i Sundsvall och Sverige-Serien och högre status åt ”funkisarna”!
Inte så att Hyundai tappat modet efter sina två bakslag i Monte Carlo och Rally Sweden, tvärtom taggar man upp WRC-satsningen och slänger in en tredje bil redan till Rally Portugal första helgen i april. Klart var tidigare att Thierry Neuville och Juho Hänninen skulle åka men nu ger teamchefen Michel Nandan även klartecken för Dani Sordo i en tredje WRC-i20.
– Att köra med tre bilar blir väldigt positivt för oss och kommer att hjälpa oss att samla in ännu mer data för i20:ans utveckling, menar Nandan och fortsätter.
– Thierrys allmänt höga nivå kombinerat med Juhos kompetens på grus och Danis erfarenhet och fina ”track record” i Rally de Portugal gör dom till en mycket bra line up för tävlingen.
*
På lördag är det dags för premiären för Sverige-Serien i VOC Mekonomen Rally och detta i Sundsvalls ”Stjärnsvängen”. En tävling som har en mycket märklig startlista med styvt fyrtio ”Originalare” medan bara en fjärdedel så många ”vanliga” rallyåkare kompletterar, alltså totalt lite över femtio anmälda. Vad är förklaringen till detta klena intresse från rallyförarna kring Sundsvall kan man ju undra? Vad jag har förstår är det fina vintervägar som bjuds så detta kan inte vara något skäl till att man valt att stanna hemma…
– Rejält med snö och omväxlande kallt och lite varmare dagar har byggt härligt med is i vägarna, konstaterar VOC-bossen Roger Fransson.
– Det kommer att bli härliga kamper med fina och rättvisa förhållanden!
Sundsvall är inte bara premiär för VOC Mekonomen Rallys SverigeSerie utan är också öppningstävling i klassens Europaserie, VOC Nordic West Euro Cup.
– Tack vare detta så får vi också äran att hälsa ett par tyska ekipage som gjort den långa resan ända upp till Sundsvall välkomna. De sätter en skön krydda på tävlingen och vi hälsar dessa entusiaster extra välkomna..
Roger plockar även ut några favoriter och i Elit A tror han mest på Anton Brorson men varnar för kvartetten Patrik Adolfsson, Viktor Karlsson, Niklas ”Nibbe” Nilsson och rutinerade Brage Lundmark.
I B-klassen snackar ”bossen” mest om Dennis Alskling och Per Allo, garderar med Eddie Lundquist, Fredrik Jansson och Kent-Olle Björklund. Men hallå, Roger har du inte sett att där är skånskt i B-klassen? På plats i Sundsvall finns DM-vinnaren i Södra och tillika B-förarecup- segraren SMK Hörbys Tom Kristensson med Mikael Ottosson vid nothäftet och detta i den nyinköpta, så klart silverlackade 940:an. Tror att det skånska stålet kommer att överraska…
I C-klassen är Mikael Bodén och Patrik Westerberg toppseedade och här ”saefar” Roger med att plocka ut unge Dennis Rådström som lånar pappa Arnes vinnarbil från 2012.
Klockan 11.00 på lördag går starten från Bergsåkers travbana norr om Sundsvall. Alla som vill kan följa rallyt med livetider, sträcka för sträcka, på www.proffsteknik.se/rally.
*
I dag kom Bilsport Rally & Racing och jag blev riktig glad när jag läste Mikael Johanssons inledande text. Redan i rubriken ”Utan ”funkisar” stannar motorsporten” har han egentligen kokat ner vad alltihop handlar om. Krisen i funktionärsleden är ingen nyhet möjligtvis att leden blir tunnar och tunnare för varje år, däremot är nyheten att SBF nu åtminstone verkar ta frågan på allvar. Man har bland annat dragit igång ”Funktionärslandslaget” i syfte att utveckla och stötta unga ”funkisar”. Intressant var även informationen om hur det ser ut i England, där man har en förening för funktionärer, Brittish Motorsport Marshals Club. En förening som anordnar egna ”tävlingar” där man årligen delar ut utmärkelser och andra priser till förtjänta ”hjälpare”. Detta vore absolut något att ta efter här hemma och, ett steg i att höja den livsvikta funktionärens status. Har skrivit det förut, spelar ingen roll hur häftiga bilar det byggs om inte ”Nisse”, ”Bosse” eller ”Lena” längre drar på sig funktionärsvästen. Den dagen kommer tävlingarna istället att avgöras genom ”peoples choice” istället för på specialsträckorna…