Hyundai Mobis nytt i WRC, Tidemand byter co-driver, båtar puttade undan STCC och ”Ljungen” minns Safari-Mantan!
I dag presenterade Hyundai Motorsport sitt nya ”B-team” i WRC, Hyundai Mobis World Rally Team. Detta betyder att Hyundai kommer att köra med minst tre bilar i samtliga WRC-tävlingar från och med Rally Sweden i nästa vecka. I Värmland är det Hayden Paddon som kliver in i ”Mobis-i20:an” och där blir han sedan kvar resten av året. Nytillskottet Kevin Abbring kommer att köra minst fyra WRC-tävlingar för B-teamet i en fjärde bil.
En skillnad mot fjolåret är att alla Hyundaierna kommer att skötas och servas av Hyundai Motorsport, vilket betyder att alla fyra bilarna får exakt samma förutsättningar.
– Vi är glada över att kunna erbjuda vår testförare Kevin chansen att köra WRC-tävlingar och då i nya Hyundai Mobis World Rally Team, konstaterar basen Michel Nandan.
– Med vårt andra team ger vi några av ”world rally’s rising stars” chansen att visa upp sig och sin talang något som vi som WRC-team ”take very seriously”.
*
Skodavännerna går nu i väntans tider inför premiären av nya R5-Fabian som ska ut på sträckorna i april om allt går som det ska. Nu ryktas det att Skoda Motorsport lämnar Rally-EM (ERC) och istället siktar in sig på WRC2. EM-vinnaren Esapekka Lappi förväntas enligt rykten finnas med i anmälningslistan till Rally Portugal.
*
När man läser ”Opel works team is “ready to rumble” in 2015 junior ERC” och vet att en av de som ska ”rumble” är Emil Bergkvist utfärdas ståpälsvarning. Emil och Joakim Sjöberg kör den ena av de två fariksbilarna och den andra rattas av Marijan Griebel med co-driver Stefan Clemens. Premiär nu till helgen i Rally Liepaja och sedan följer hela Junior-ERC-programmet med höjdpunkten i augusti, WRC Rally Deutschland.
*
Såg det bra ut i går för Rally Sweden så har det inte blivit sämre meddelar rallyälskande golfaren Fredrik Gustavsson på Twitter med bild från i söndagskväll från shake down i Råda och skriver, ”20-30 cm snö har fallit över Rally Sweden Arena. Förutsättningarna är helt perfekta”.
*
Patrik Barth hann med att få ett SM-guld innan han fick kliva ur högerstolen hos Pontus Tidemand och detta i lördagens Sprint-SM (bilden). Nu tar istället än mer rutinerade Emil Axelsson plats i R5-Fiestan inför Rally Sweden och resten av säsongen.
– Jag uppskattar verkligen allt Patrik har gjort för mig. Han har gjort ett suveränt jobb ända från vår första tävling och jag har sett honom ta stora kliv framåt i utvecklingen under de senaste månaderna, berättar Pontus.
– Han har alla egenskaper som krävs för att bli en kartläsare i världsklass och han är definitivt redo för det.
Välmeriterade Emil Axelsson var förstahandsvalet att ersätta Ola Fløene, som återvände till Andreas Mikkelsens sida under förra säsongen, men kunde inte ställa upp i fjol på grund av tidsbrist och hans engagemang i nya rallycrossteamet EKS.
Nu väljer dock Axelsson att satsa på rally igen och redan till helgens SM-premiär i Sandviken tar han plats vid Pontus sida. För Patrik väntar fortsatt jobb hos EVEN Management som ligger bakom Tidemands satsning
– Jag var medveten om att det kunde bli ett kartläsarbyte, men jag har ändå njutit av varje sekund jag har fått vara delaktig. Nu vet jag hur ett team på högsta nivå jobbar och de har hjälpt mig att utvecklats i hög fart, både som kartläsare och som person.
*
Next stop för VOC Mekonomen Rally är finalen av Vinterserien i Vännäs den 14 februari. Inför finalen leder Thomas Lathi på 110 poäng medan SMK Hörbys Tom Kristensson är tvåa, sju poäng färre än Bodenåkaren. Trea är Erik Carlström, Nässjö på 99 poäng och fyra Christer Westerdahl på 80 poäng. En skåning och två ”nästan skåningar” i toppen av en vinterrally-serie. Detta måste kunna skyllas på klimatförändringarna, Romson/Fridolin, gör något!
*
Mer dj-ulskt uträknat än så här kunde det knappast bli, Volvo Ocean Race snor Göteborg City Arena där det normalt körs STCC men inte i år, nu prioriteras segelbåtarna.
– Det är dessvärre omöjligt tidsmässigt att avetablera banområdet i tid och något annat datum finns inte tillgängligt för att köra STCC-tävlingen, säger Thomas Lindskog, vd för Göteborg City Arena.
Att flytta datumet för STCC-tävlingen har utforskats men dessvärre ej lyckats, om samma sak även gjorts med seglarna framgår tyvärr inte.
– Vi har utvärderat möjligheterna men tyvärr inte hittat en lösning. Det är ett trist beslut, men vi vill samtidigt utbringa ett stort tack för många år av fantastiska tävlingar här, säger Jonas Lundin, vd för STCC AB och lägger till.
– Vi har långtgående planer kring en ersättare för Göteborgstävlingen som kommer att presenteras inom de närmsta dagarna,
Beslutet innebär att 2014 var sista året med STCC-tävling på Göteborg City Arena då kontraktet för banan upphör och Göteborgs kommun har beslutat att bygga bostäder på området. Ett trist avslut där Volvo så att säga själv nu puttar STCC över kajkanten på sin egen hemmaplan och det känns som att Lindskog håller med.
– Vi är stolta över att ha kunnat erbjuda motorsportpubliken en unik upplevelse mitt i centrum av Volvos hemstad.
Å andra sidan, den stora motorsportpubliken får nu chansen att kolla segelbåtar och hur kul är det på en skala!
*
I dag blev det officiellt Tom Blomquist är klar för BMW och DTM och 21-årige sonen till Stig Blomquist tog styrningen i kamp med Max Verstappen och Esteban Ocon.
– Kan inte förklara hur lycklig jag är över att ha skrivit på kontraktet med BMW, berättar Tom.
BMW har ännu inte bestämt i vilket av sina team Blomquist ska köra. Så här ser det ut för 2015 DTM LINE-UP.
Audi: Mattias Ekstrom, Mike Rockenfeller, Timo Scheider, Miguel Molina, Edoardo Mortara, Adrien Tambay, Jamie Green, Nico Muller
BMW:Marco Wittmann, Martin Tomczyk, Maxime Martin, Bruno Spengler, Augusto Farfus, Timo Glock, Antonio Felix da Costa, Tom Blomqvist
Mercedes: Paul di Resta, Christian Vietoris, Robert Wickens, Pascal Wehrlein Daniel Juncadella, Maximillian Gotz, Gary Paffett, Lucas Auer.
När Ryd-åkaren Robin Sandberg och Torsbytjejen Miriam Walfridsson planerar att åka Rally America serien blir man så klart lite mer intresserad av rally ”over there” än normalt. I helgen kördes premiären ”Sno*Drift Rally” men utan svenskt deltagande. Vann gjorde välkände David Higgins och detta dessutom överlägset med nya Subaru WRX STi. Skillnaden till tvåan Nick Roberts var nio minuter (!) och trean Lauchlin O’Sullivan var ytterligare två minuter långsammare.
De 17 snötäckta sträckorna attackerades utan dubb i däcken vilket också gjorde manfallet stort, bara nio bilar i mål av de drygt 30 startande. Man kan utan tvekan säga att Subaru är i amerikanskt rally vad Volvo är här hemma. De fem snabbaste körde alla Subaru och kollade sedan vidare på anmälningslistan för deltävling två Winter Rally i Wellsboro, Pennsylvania den 21 februari. Än så länge ingen svensk i anmälningslistan däremot en finsk förare Jari Hamalainen från Lepsama. Jari har tävlat i USA sedan 2010 med en Mitsubishi. Mest exotiskt i sammanhanget är faktiskt en Volvo 240 i händerna på Ian Topping. Lite udda är det dock att bland de drygt femtio anmälda till Pennsylvania finns bara två Mitsubishi, däremot 18 Subaru. Som svensk skäms jag över det bristande rallyintresset från vår egen Subaru-importör, vad väntar ni på ta tag i detta och sätt in en bil i Rally-SM!
*
En som gillade att läsa om den Safaribyggda Manta 400:an var Opelgurun Per-Arne Ljung. Han skriver:”Hej Tommy!
Trevligt att återse RM 30 igen, hade förmånen att vara en del av serviceteamet kring Rauno och Erwin Weber i en likadan vagn under Safari –85. Som du säkert känner till så var det många svenskar som jobbade i de stora stallen även på den tiden och i Opels stab denna gång ingick bland andra Nalle som körde en av två följebilar (chasecar). Även Bruno Berglund som var ansvarig koordinator för hela serviceorganisationen och mycket mer.
Det var som sagt nära att det blivit Opelseger men oturen ställde till det. Man kanske kan förstå prestigen som gällde i den här typen av tävlingar när Erwin meddelade att man måste bryta på grund av motorhaveri och stallchefen svarade: Ingalunda, bilen ska i mål! Mekanikerna blev tvungna att invänta Reinhard Hainbach i den andra följebilen och flytta över topplocket från hans bil till tävlingsbilen och således kunde båda bilarna ta målgång.
Med vänliga rallyhälsningar
Per-Arne Ljung”.
Har skrivit det förut, men det är då jobbet med Motorbloggen känns som allra bäst betlat när det som skrivs ger ringar på vattnet. Jättekul Per-Arne!
*
Lite i efterskott men ändå stort grattis till Motorbloggläsaren Ola Floene som i går fyllde 46 år. Grattis Ola och ge dig själv en försenad födelsepresent genom topplacering i Rally Sweden.