Hyundai först att anmäla till Rally Sweden, Östen A. återvänder efter 42 år och en Kadetts avsked!
Anmälan har som bekant öppnat till deltävling två i WRC 2014, Rally Sweden. Någon direkt rusning till ”VM-delen” är det väl inte tal om med så här långt tre anmälda. Först av fabriksteamen att anmäla var Hyundai med Thierry Neuville och Juha Hänninen som väntat.
Rally Sweden Historic är så här långt betydligt hetare än ”huvudtävlingen” och redan nu är där tjugofyra som meddelat att man vill åka. Allra först listan finns dessutom en skåning, Östen Andersson från Eslöv som ställer upp med sin klassiska ”FYF-Saab”. Samma bil som han tävlat med sedan början av sjuttiotalet och som dessutom körts i föregångaren ”KAK-Rallyt” och minns jag inte helt tokigt var året 1972. Anledningen till den exotiska starten för Östen och fru Christina var att denna var totalsegerpriset i en OT-A-tävling som KAK/Malmö arrangerat på hösten och där paret Andersson vunnit. Placeringen i KAK-Rallyt har jag ingen bra koll på men i mål kom man.
Den här gången är det dock sonen och Asfaltkungen Mats som ska lotsa runt drygt sjuttioårige Östen i Värmlandsskogarna. Östen var en av Sydsveriges absolut snabbaste förare både på grus och asfalt från mitten av sextiotalet och drygt tiotalet år framåt. Nu är det bara asfalt som gäller för honom Kadett GSi:n. Att han fortfarande kan gasa visade han inte minst i RS-finalen på hemmaplan i Eslöv där han till och med var sträcksnabbast på ett prov. Respekt!
*
Inte nog med Östen, Ola Bengtsson från Olofström får man väl också räkna som ”halvskåning” och även han har slängt in en anmälan för sig och kartisen Jörgen Olsson. Även här handlar det om Saab.
Kul blir det att se Kjell Fransson slänga runt den fina VW 1302:an som han även luftade i Midnattssolsrallyt, men där han tyvärr fick bryta med tekniskt fel Mest namnkunnige så här långt av de tjugofyra är annars EM-vinnaren Mats Myrsell och Esko Juntilla med Porsche.
*
Annars är det tämligen lugnt på rallyfronten för tillfället och när Roland ”BB” hittade ett gammalt USB-minne med bilder från min första Kadetts hädanfärd blev det en stund för eftertanke. Tänk att den stackars Kadetten skulle få sluta sina dagar i en bokskog i Gyllebo utanför Simrishamn en lördag i början av april 2004. En lömsk ”vänster 3 +” med lite för djupa spår (sträckan kördes både som första och sista sträcka i Simrishamnsmixen) blev lite för tufft för de små ”tolvtummarna”. Med fyrans växel i så hoppade det till i utgången och via en mindre björk i vänsterdörren startade karusellen. Efteråt stegade jag upp från där vi lämnade vägen och till nedslagsplatsen, cirka åttio meter. Dessutom var det inget ”salsgolv” under Kadetthjulen de här metrarna, utan liknelsen med flipperkulan mellan trästammarna stämde mer med verkligheten. Dock hade vi en dj-la tur som inte träffade ett enda fast föremål direkt i fronten utan det var botten och sidorna som fick agera stötdämpare. Finalen blev dock med Rolands A-stolpe i en stor bok, efter detta var Kadetten definitivt nere för räkning.
Att reparera den kära familjemedlemmen var inte att tänka på, allt utom huv och baklucka hade flyttat på sig. Så efter drygt sextio tävlingar blev det enkel biljett till rallybilarnas himmel för CLY 542. Inte utan att man får en tår i ögonvrån…