Fords WRC-gäng klart, massiva hyllningar till Walker, Presidentparkering igen och Opel-Graal säljes!
Okej jag missade på Elfyn Evans när jag plockade ut M-Sports WRC-team till 2014, Miko Hirvonen och Robert Kubica har senaste tiden känts tämligen säkra. Däremot är det kul med ett ”helt nytt” namn som Evans bland fabriksteamen.
Har hela tiden tyckt lite synd om Hirvonen som säkerligen trodde på VM-guld när han gick till Citroén för två år sedan men det blev ju inte ens till sand för den stackars finnen. En enda Cittra-seger blev det på Sardinien, desto fler misslyckanden. Nu har jag noll koll på mentaliteten i Mattons gäng, men vid pressträffen inför Rally Sweden i februari fick jag ändå en känsla av att Miko inte kände sig helt komfortabel bland fransmännen. Miko själv kommentear återkomsten till Mr Wilson och Ford.
– Det känns som att komma hem!
– Att bli en del av M-Sport ger oss en bra chans att komma igen, i en bil som vi vet är konkurrenskraftig. Vi är motiverade att vinna och vi är i den absolut bästa platsen för att göra så…
Robert Kubica behöver ingen närmare presentation efter sin fina WRC2-säsong däremot är 24-årige Evans mer okänd. Walesaren vann WRC Academy 2005 men det var sjätte platsen på Sardinien i år där han i sista minuten ersatte Al-Attiyah och gjorde därmed debut i en WRC-bil. Med detta är där plötsligt två britter i WRC, Kris Meeke och Evans vilket för bara några dagars sedan endast var en våt dröm för de brittiska rallyfansen.
Klart är också att Qatar inte är med och slantar upp till M-Sports WRC-satsning.
Hirvonen och Evans kommer att köra i Castol-strajpade bilar i alla 13 deltävlingarna medan Kubica självklart kör vidare med med Lotos på sin Fiesta.
*
Då blev det så här till 2014 i WRC-teamen.
M-Sport Ford:
Mikko Hirvonen (FIN), Elfyn Evans (GBR), Robert Kubica(POL)
Citroën:
Mads Østberg (NOR), Kris Meeke (IRL), Khalid Al-Qassimi (UAE)
Volkswagen:
Sébastien Ogier (FRA), Jari-Matti Latvala (FIN), Andreas Mikkelsen (NOR)
Hyundai:
Thierry Neuville (BEL), Dani Sordo (ESP), Juho Hänninen (FIN), Chris Atkinson (AUS)
*
Fick i går ett mejl från min ”utsände i Los Angeles” Björn från Everöd. Han hade ett ärende och passerade då olycksplatsen där ”Fast and Furius-stjärna” Paul Walker omkom i sin röda Porsche. Björn skriver och bifogar några bilder:
” Hej Tommy.
Idag hade jag ett ärende i närheten av där Paul Walker och Roger Rodas körde ihjäl sig förra helgen. Så jag passade på att leta upp platsen. Intressant på flera sätt. På TV såg det ut som det var en raksträcka, men så är det inte. Det är på ett industriområde med två filer i båda riktningarna. De sista 5-600 metrarna före olycksplatsen är en lång kurva i uppförsbacke. Där kurvan rätar ut sig har bilen fortsatt svänga. Först in i en ca två decimeter hög trottoarkant och därefter in i trädet. Inte ett bromsspar syns… Första veckan lät man alla hyllningar ligga kvar, men nu rensar man upp grejorna efterhand. Trots det ligger dar olika sorters hyllningar. Till exempel en bromsskiva med urfräst hyllning, modellbilar, foto, papper, mynt, ljus, flagga med bilklubbsnamn. Folk har skrivit på gatan, trottoarkanten och på träden i närheten. Allt detta trots att man inte far parkera längs vägen. En kille ville att man skulle skriva en hyllning på hans Mustang GT som han sedan skulle klarlacka. Detta engagerar fler än man tror.
Björn”
Kan inte påstå att jag är någon större fan av Walker och absolut inte av ” Snabb och Rasande-genren” men såklart är det tråkigt och sorgligt när det slutar så här.
*
Igår var det SMK Hörbys traditionella luciafirande med en bra bit över hundra medlemmar på plats. Den sedvanliga hyllningen till klubbens olika ”medaljörer” med efterföljande ”lagbild” var som vanligt något av kvällens höjdpunkt. Något längre jultal från ordförande Servin förekom inte av de enkla anledningen att jag inte skrivit något till honom…
Påstås förresten att samme Servin har egen uppskyltad parkeringsplats på Ring Knutstorp enligt Lars Mårtensson. OK, men vad är det för konstigt med det, är man President är man..
*.
Min kamrat Roger Roth (är det Ok att skriva så Roger, kamrat?) tipsar om en Blocket annons. Bakom den simpla annonsen döljer sig lite av Opel-älskarnas ”Heliga Graal”, en Opel Rekord Sprint. Sprinten tillverkades under åren 1968-71 men blev aldrig var mans bil, till detta var den alltför exklusiv. Det handlade om en variant av Rekord C med sportigare ratt och inredning, med en 1900 H-motor som tack vare dubbla Weberförgasare hade 106 hästkrafter, att jämföra med 1900 S som hade 90 hästkrafter. Rekord Sprint hade också, i likhet med Opel Commodore, fem-bultade fälgar.
Nu finns där ett vitt ( även detta ovanligt , de flesta i min värld var röda eller silver) renoveringsobjekt till salu i Linköping. Priset för den till synes helt kompletta rariteten är futtiga 25 000 kronor. Hade det inte varit för den där dj-la tummens dumma placering mitt i näven hade jag slagit till…