Hyundai försöker uppdatera i20 Rally2 inför dess avveckling, när TV-Svängen fick hjälp av länspolischefen och Hörby-Klara menar att hon sitter i bästa teamet.

Medan Hyundais Rally1-bil toppar VM med Thierry Neuville så är det tuffare för lillebror i Rally2-kostym. Först på nionde plats hittas Hyundai i20N Rally2 och då med Nicolas Ciamin som chaufför med tre fjärde platser som årsbästa.

Foto: Henrik Åkeson

Ingen hemlighet att bilen i Rally2-klassen anses i hop med M-Sports Fiesta, tillhöra de minst attraktiva. Enda glädjeämnet är att Hayden Paddon leder ERC med i20 Rally2 inför helgens deltävling i Tjeckien. Annars är det Eric Camilli som vinner i Frankrike, Kris Meeke i Portugal och Stéphane Lefebvre som vann Ypres Rallye med en i20. Faktum är att senast en Hyundai besökte en WRC2-pall var med Gregoire Munster i japanska WRC-finalen 2022.

Foto. Hyundai Portugal

Nu verkar det ändå som att man vaknat i Alzenau och för två veckor sedan genomfördes ett omfattande testprogram. Basen Cyril Abiteboul beordrade detta efter allt mer konkreta bevis på att bilen inte är så bra som den borde vara. Till DirtFish förklarade han att någon omfattande uppdatering eller en ny version inte är att vänta, då ett nytt reglemente ska börja gälla 2026. Faktiskt så att produktionen kommer att stoppas redan om några månader.

Vi vet att vi ligger efter när det gäller prestanda, konkurrenskraft, pålitlighet, men jag säger inte att vi kommer att ta itu med absolut allt, men vi har en tydlig plan. Vi har tydliga mål. Vi har tydliga mål. Och vi har en tydlig plan för att få det att hända, förklarade Abiteboul för DirtFish.

Han avslöjade också att bilen är bättre på asfalt och där den fortfarande är en vinnare, dock inte i WRC2. Paddons tempo i ERC tar han som intäkt för att, ”i20 tror jag är en mycket bra bil men vi kan göra den ännu bättre”. Nu har Dani Sordo kopplats in som testpilot tillsammans med andra snabba Hyundai-åkare vilket Abiteboul hoppas ska ge resultat.

Vi är inte avslutat programmet ännu, men vi måste som alltid vara väldigt, väldigt tydliga med att det finns ingen chans att du träffar ett mål om du inte definierar exakt ditt mål…

Nu blev åtminstone jag väldigt mycket klokare…

*

För närvarande är det mest anmälningslistan hos Resultatservice som har mitt fokus, ska det bli tillräckligt med anmälda till TV-Svängen den 7 september för att tävlingsledare Linn Wingren ska ge klartecken? Tillräckligt antal är 70 bilar för att tävlingen ska gå jämnt ihop ekonomiskt. Idag är vi snubblande nära med 40 anmälda till första beslut ska tas om att gå vidare . Visserligen är det i princip en vecka kvar av anmälningstiden, så det vore väl f-n också om det inte skulle komma till så pass många att det blir tävling. Trots allt har TV-Svängen körts varje år sedan 1965, förutom under pandemin då vi fick ställa in 2020. Tävlingen har till och med ridit ut en hotfull storm 1970 när det som vanligt var planerat för TV-Svängen i september. Detta år togs ”fri fart” bort på våra vägar och det blev istället generell hastighetsbegränsning med 90 km/t på vanliga vägar. 

Inget som någon i rallysvängen tänkte så mycket på förrän SMK Hörbys legendariska och lätt koleriske sekreterare Kjell-Åke Lundgren (längst fram på bilden) fick svar på sin tillståndsansökan från polisen i Kristianstad Län. Det var på den tiden dom som hanterade saken och från myndigheten kom ett klart och tydligt nej, till att ge dispens för att bryta den nya hastighetsgränsen.

Att köra ett rally där ingen fick köra över 90 km skulle så klart vara omöjligt för de flesta, men inte för Lundgren. Han tog kontakt med Kristianstads Länspolischef Hans-Olof Fjelner och efter ”övertalning” kom klartecken med vissa restriktioner. Bland annat krävdes att klubben skulle bedyra att hastighetsgränsen på 90 km/t inte skulle överskridas mer än på några få enstaka vägbitar. Vissa tjänstepersoner hos myndigheten var ändå lite skeptiska, men efter fysiskt besök på då ökända ”Safaristräckan” blev de övertygade. Här visade Lundgren att det var helt omöjligt att köra över 90 km i de två grässpåren på den knaggliga fäladen och med detta lät man sig bevekas. Tillståndet kom men med ett muntligt löfte från Lundgren att försöka hålla ner hastigheten på sträckorna, samtidigt som han korsade fingrarna bakom ryggen. 

Foto: SMK Hörby

Tävling blev det och vinnare blev Janne ”Satan ” Henriksson/Jan-Erik Carneborn Stockholms BK med en av Opel Swedens Rally Kadetter. Lundgren är ”stil going strong” och är idag 80+ medan Fjelner gick bort 98 år gammal 2010. Inte illa att bli så gammal efter en tuff dust med Lundgren… 

*

I helgen hoppas CE Dealer Team och Klara Andersson med teamkompis Niclas Grönholm kunna rida vidare på framgångarna från Nyriad i Ungern. Klara slutade tvåa på söndagen och delar nu tredjeplatsen med Grönholm.  

Foto: CE Dealer Team

Att dela tredjeplatsen med Niclas är fantastiskt och vi är fast beslutna att slåss om titeln som ett team. I år har vi kunnat utnyttja varandras styrkor för att utveckla både bilarna och oss själva och tror att vi är det starkaste teamet  i mästerskapet, med störst potential av alla, menar SMK Hörby-Klara 

– Jag är otroligt exalterad över att åka till Belgien. Det är första gången jag är på den här banan och det kommer att bli utmanande, men jag ser fram emot det. Den här helgen handlar om att leverera och samla poäng, men det kommer att bli tufft som alltid!

Jussi Pinomäki, Team Manager för CE Dealer Team är optimist.

Vi vill bygga vidare på våra erfarenheter från de två senaste tävlingshelgerna och höja vår totala prestation. Båda förarna har visat bra fart, men vi behöver mer konsekvens för att uppnå bättre resultat som team. Detta blir vårt första mål för Belgien.”

World RX of Benelux börjar på lördag med omgång fem av 2024 FIA World RX, följt av omgång sex på söndag. Leder gör Johan Kristoffersson och förhoppning från teamchef/pappa Tommy är att befästa positionen ytterligare.

Detta skulle ge oss bra förutsättningar för att ta hem båda mästerskapen, menar teamchefen i KMS – HORSE Powertrain.

Foto: Mihai Stetcu / Limex Images

Tre segrar av fyra möjliga har det blivit för Johan och även Ole Christian Veiby har haft fler pallplatser. Den nyblivna pappan berättar. 

Det gäller att hålla sig undan de värsta närkamperna i starten. Första svängen ser lite likadan ut den här gången som i Nyriad…

Ungern gick för omväxlings skull inte helt Kristofferssons väg under lördagen, men så seger dagen efter.

Det var några saker jag inte var nöjd med där. Jag gav mig in i situationer där jag blev sårbar och utsatt och det duger inte. Jag måste agera smartare och vara knivskarp. 

Perfektion är alltid målet för den sexfaldige världsmästaren, som toppar förarmästerskapet på 101 poäng före stallkamraten Veiby på 76. Niclas Grönholm och Klara Andersson jagar KMS – HORSE Powertrain-duon med 67 poäng vardera.  Nu väntar en bana som lär passa elbilarna bättre än senast menar RX-ledaren. 

Jag tror den är okej för oss, inte lika bra som den i Ungern men bättre än Portugal som väntar nästa gång. Här är det två långa accelerationer, men också tekniska delar. Det gäller att hela teamet gör ett bra jobb och att vi inte får något gratis!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *