Hybridteknik i WRC 2022, långväga gäster i Arctic Rally, första C3 R5 till Norge, Ola Norr Jr fick stipendie, Pirelli vann däckmatchen och Kadett äger…
Nu har FIA bekräftat det blir hybridteknik i WRC-bilarna från år 2022 som i första hand ska kunna ge en extra boost på sträckorna. Men den är även tänkt att utnyttjas på transportsträckor i tätbebyggt område och på serviceplatsen. FIA har beslutat om en 100 kw (cirka 130 hästkrafter) hybrid e-motor som komplement till den runt 380 hästkrafter starka bensinmotorn. Detta innebär att när det är dags för boost kan föraren leka med runt 500 hästar under en kort stund, allt detta berättar Autosport. FIA har ännu inte gett detaljerade regler för hur bilarna ska byggas vilket gör teamen lite frustrerade. Dom vill börja jobba med detta direkt men inte förrän i slutet av våra inväntas regelverket vara klart.
När de nya reglerna börjar gälla hoppas FIA på en ökning med minst femtio procent av tillverkare som vill ge sig in i WRC. Med för närvarande tre fabriksteam innebär deras dröm att fyra max fem tillverkare finns på startlinjen om två år. En annan sak som Yves Matton hos FIA drömmer om är att de nya hybridbilarna ska ge ifrån sig samma ljud som dagens…
*
Första stora rallyt för 2020 blir Arctic Lappland Rally den 16-18 januari i snösäkra Rovaniemi. Här blir det även WRC-bil debut för Kalle Rovanperä som för första gången ska tävla med Toyota Yaris WRC. Vid sin sida har han som vanligt Jonne Halttunen. I WRC-bil sitter även F1-föraren Valtteri Bottas som har välmeriterade Timo Rautiainen i högerstolen med massor av tävlingar i par med Marcus Grönholm. Paret kör i år en Citroën DS3 WRC och kan man förmoda, samma bil som han körde i rallyt på franska solkusten för någon vecka sedan.
Intressant är att spanjoren Daniel Alonso Villarón tar sig tvärs igenom Europa för att göra sin första start i Finland och troligen även första med snö under hjulen. Med en karriär som sträcker sig över 30 år tillbaka är han väldigt erfaren men har nästan undantagslöst tävlat på hemma plan plus några starter i Portugal och Azorerna. Till Tomtens hemtrakter kommer han dessutom med en minst sagt udda rallybil, en Kia Rio N5.
Ännu mer långväga ifrån är Kuvait-föraren Rakan Al-Rashed med sin portugisiske kartläsare Hugo Magalhaes. Han förlitar sig dock av lokal expertis och hyr en Volkswagen Polo R5 från pålitliga Printsport.
*
Direkt från Versailles jäktade Mads Østberg hem för att stötta upp när TSR Citroën Rally Team Norway gjorde första testerna med den nya C3 R5 som Trond Sveinsvoll ska köra i Norska Mästerskapet. Vid sin sida får han Ola Fløene som just nu hårdtränar inför Dakarrallyt. Något som innebär att i premiären Romjulsrally läser Jørgen Nordhagen noterna åt Sveinsvoll och så även i NM-premiären, Sigdalsrally. Bilen som precis kommit till Norge har tidigare körts av välkände franske asfaltspecialisten Yoann Bonato och då till två totalsegrar.
*
I höstens East Sweden Rally körde 18-årige norrmannen Ola Norr Jr men fick då tyvärr bryta med sin Opel Adam R2. Sedan har det gått bättre och tyska Lausitz Rallye slutade han trea med Veronica Engan i kartläsarstolen. Nu har den talangfulle föraren från NMK Modum & Sigdal uppmärksammats av Norska Bilsportförbundet och tilldelats 50 000 kronor ur den svenska rallydrottningen Greta Molanders Fond. Ett synligt bevis på detta fick Ola genom Petter Solberg som delade ut checken. För övrigt ingen ny erfarenhet för Petter som själv fick ta emot samma utmärkelse 1998.
*
Det blev Pirelli som tar över stafettpinnen från Michelin som däckleverantör till WRC från 2021. Redan före att detta stod klart, hade den franska däckjätten förklarat att man inte tänkte fortsätta satsningen på rally på VM-nivå. Därför gick budet till Pirelli som redan nu levererar till Junior-WRC men från 2021 även blir ensam om att sköta däckfrågan hos 4WD-klasserna i WRC.
Kanske hade Hyundai detta redan på känn när man lät Andreas Mikkelsen testa i20 R5 på asfalt i oktober? Då var nämligen den ljusblå bilen skodd med Pirelli så kanske tanken är att redan nu utveckla R5:an för att fungera maximalt med italienskt gummi redan från start…
*
Även om jag kanske med visst fog kan kallas för ”Rallynörd” så är detta ingenting mot östgöten Berndt Carlsson. Det Berndt inte verkar veta om rally och då i synnerhet bakåt i tiden när rally var som allra bäst, skulle jag vilja säga är inte värt att veta. Två saker har vi gemensamt, vi gillar rally och har dessutom en viss kärlek till Opel Kadett A. Medan jag tävlat med en bil med Sedan-kaross så har Berndt använt den mer exklusiva Coupén. I dag la han ut den här bilden på Facebook och för mig är det exakt så här jag minns rally i min barndom. Mörkt, lerigt och allmänt dj-ligt med storpublik i skogen, kan det bli bättre så säg?
Bilden är från Scandiatrofén 1964 med Håkan Lindberg bakom ratten sedermera fabriksförare hos Saab men körde även både BMW och Fiat 125S och är ett fantastiskt tidsdokument. Jag säger bara, släng er i väggen med era 240:er, Golfar, Escorter och allt vad det heter, Kadett äger. Nej jag har inte druckit någon glögg alls idag, jag jobbar…
*
Motorbloggen hämtar sitt material förutom genom egna källor, via officiella pressreleaser och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Tommy Svensson.