Huttunen imponerade i Alba, Neuville har ”hemlisar”, 87 SM-åkare i Hässleholm, Marklund visar bakändan, tysk återstart och Opel med ljus i fel ände!

Normalt sett så passerar deltävlingarna i Italienska Mästerskapet tämligen obemärkt förbi förutom för rallyintresserade ”italianos”. Men när Hyundai Motorsport mönstrade i stort sett hela sin förarkader till ”Rally di Alba” längst upp i nordvästra hörnet av landet så blev det plötsligt helgens stora grej. Andrea Adamo gnuggade händerna av förtjusning när hans ”ragazzi” motsvarade förväntningarna och av topp-tio körde sju bilar från hans ”lilla fabrik”i Alzenau. En Polo (5:a), en Citroën (7:a) och så en Skoda (10:a) var allt som störde Hyundai-euforin.

Foto: Hyundai motorsport

Redan igår redogjorde jag för att Craig Breen vann, Jari Huttunen tvåa och så Dani Sordo som trea. Att de båda WRC-åkarna skulle vara i topp var inget som förvånade men däremot att Huttunen skulle vara så snabb på den italienska asfalten så att alla hemmaförarna skulle få däng, var ändå lite förvånande. Nu var detta premiär för honom i den nya versionen av R5-i20 tidigare har han fått hålla tillgodo med förra generationens i20.

Foto: Hyundai motorsport

Självklart var han nöjd med andra platsen och framförallt att han och Mikko Lukka inte gjorde ett enda misstag på de 16 sträckorna.

Detta trots att vi höll ”good pace” från start till mål, vi vann inte men ändå ett bra resultat, summerade den unge finnländaren.

Nästa framträdande för paret blir i polska Rajd Rzeszowski, som även detta körs på asfalt. Men då blir det att återigen kliva in i den gamla versionen med en bil från polska B2Rally.

*

Foto: Hyundai motorsport

Men det var inte enbart för det massiva R5-fältet som tävlingen hajpades så enormt, utan än mer för att detta var lite uppvärmning för Hyundais Ott Tänak och Thierry Neuville inför Rally Estonia. I en separat tävling för WRC-bilar ”#RAPlus2020” visade Neuville att han inte tänker ge upp tanken på VM-guld när det blir återstart. Med lite över 20 sekunder fick regerande världsmästare Tänak se sig slagen av belgaren. Än mer imponerande då han inte suttit i en rallybil sedan Mexiko i mars medan Tänak hunnit med en start i ”Viru Rallie”.

Kul att köra igen och känslan var bra direkt, berättade en nöjd Neuville.

En liten hemlighet valde han att hålla för sig själv.

Vi har gjort lite förändringar som jag inte kommer att avslöja, men de har fungerat mycket bra!

Nu var han inte så taskig utan delade med sig till Tänak och de båda testade olika set ups och där då Neuville tyckte sig ha hittat en optimal. Men även om han bara blev tvåa, så var ändå Tänak nöjd med insatsen och menade att bilen började passa honom allt bättre.

Den sista loopen kändes riktigt bra och nu ska vi bara sammanfatta alla justeringar. Vi har en tanke på hur vi ska få till bilen ännu bättre, menade Tänak.

Med en bil som inte var optimal till en början så kunde han inte riktigt hänga på Neuville.

Det handlade mest om att lära och VM är väldigt tajt vad gäller test så detta var viktigt. Definitivt blev helgen ett uppsving!

Foto: Hyundai motorsport

En tredje WRC i20 satte Adamo lite överraskande i händerna på det franska löftet  Pierre-Louis Loubet.  23-åringen tackade för förtroendet och körde in som trea efter sina mer rutinerade Hyundai-kompisar, 55 sekunder skilde till Neuville.

*

Inget hände de sista minuterna innan anmälan stängde för EC Snapphanerally i Hässleholm. Knappt 90 bilar eller exakt 87 blev anmälda i SM-klasserna kompletterade med 28 R1-bilar utanför SM-poäng.

Foto: Tommy Svensson

Rallysuget verkar vara störst hos förare från Gullabo RC, Wäxjö MS och SMK Hörby (Hörbys Mitsubishitjej Sofia Sörensson får representera) som alla tre har lika många anmälda, sju från respektive klubb.

*

Lite trögt är det däremot i Rally Österlens nya ”Minnesbergs Sprinten”, en backktävling på asfalt och där det länge stått 14 för antalet anmälda. Nu är det ingen ko på isen då anmälan inte stänger förrän den 18 augusti medan själva tävlingen körs den 29 augusti. Men det krävs dubbelt så många ytterligare för att nykomlingen ska genomföras enligt inbjudan.

*

Foto: GCK

Inget fel på självförtroendet hos Anton Marklunds team Monster Energy GCK RX Cartel som inför World RX-premiären i Höljes la ut detta på Twitter.

The only view of Marklund´s car that FIA World RX competitors will be seeing in 2020!

Smaka på den Kristoffersson, bröderna Hansen, Robin Larsson och de övriga tolv i ”entry list” till helgen den 21-23 augusti.

Noterade också att litauern Rocas Baciuska och fransmannen Guerlain Chicherit kör med ett lite uppseendeväckande teamnamn, ”Unkorrupted”. På svenska blir detta ”icke korrumperad” och då kan man ju undra vad Chicherit syftar på…

*

I lördags kördes den första rallytävlingen i Tyskland efter att Corona drabbade oss. Det var ”Holsten Rallye” som fick bana väg för en återstart och detta gjordes med noggranna Covid-19 åtgärder. Bland annat stenhårt krav på munskydd, handsprit och väl avskilda serviceplatser på det militära övningsområdet Putlos utanför Oldenburg. En tuff utmaning där deltagarna fick känna på allt från asfalt, betong, grus och gatsten. Som föråkare hade man engagerat danska Boisen Motorsport innehållande Kim Boisen/Louise Bang Christiansen BMW M1 och Martin Johansen/Finn Thomsen R5 Peugeot. ”Tävlingen” flöt på fint för danskarna och nu väntar rallytest den 15 augusti på ”Korskro banen”.

*

Foto: Jan Stålhndske

Varit lite glest med Opel-Spotting men från Jan Stålhandske i Falun kom bild på detta monster. Jan spekulerar också i om detta kanske vara ett topphemligt exemplar av en kommande R5:a från Rüsselsheim, men jag är lite skeptisk. Istället tror jag det är en f.d Volvo-ägare som bytt upp sig och den slutsatsen drar jag efter att ha sett hur man placerat extraljusen, i fel ände av Astran. Opel-ägare brukar ha dom i fronten…

*

Till sist angående tragedin i Norsborg och jag må vara född i en annan tid, kanske till och med på en annan planet kan jag ibland känna. Ändå ställer jag mig frågan, vad gör en 12-åring flicka på McDonalds klockan 03.30? 

*

Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *