Hur slår VW-beslut mot Rally-SM, Roger Clark Rally blev blött, Loeb lyckades slå Gryazin i kortat Rallye du Var, SSRC 2020 troligen klart, Subaru vill fortsätta och när Bob Dylan får välja blir det…

Fredagens besked från Volkswagen Motorsport att man kliver av allt där det används ”gammeldags motorer” hamnade i skuggan av Citroëns WRC-besked. Men i praktiken betyder det som basen i Hannover Sven Smeets meddelade minst lika  mycket om inte mer än Citroëns trista beslut. För deras del är det enbart WRC som drabbas medan Volkswagen slår undan benen på många serier och cuper runt om världen.

Foto: Florent Gooden / DPPI

Först och främst drabbar det WTCR där nu Johan Kristoffersson ser ut att bli arbetslös när Golf GTI TCR enbart kommer att att köras av team helt isolerade från Hannover. Med andra ord blir nog en sådan bil mer eller mindre iskall framöver då vad jag förstår ingen som helst utveckling på denna kommer att göras. Något som får Cupra, Hyundai, Honda och inte minst Cyan Racing att gnugga händerna av förtjusning, en tuff konkurrent mindre 2020. 

Foto Tony Welam

Men vad händer med Volkswagen Dealer Team BAUHAUS och deras vitamininjektion i Rally-SM? Drabbas Tommy Kristofferssons KMS och därmed även Johan av beslutet och att därmed att SM-satsningen bara blev ettårig? Frågetecknen är många och det finns nog en viss anledning till oro över att teamet inte kommer att kunna försvara sitt SM-silver med en ambition att byta ut det mot ett guld 2020. Jag är van vid att ha fel och har det mer än gärna i den här frågan… 

Brittiska Robert Clark Rally blev en riktigt tuff och svår utmaning för de 126 deltagarna och det var det enorma lågtryck som passerade de Brittiska Öarna under helgen som var en bidragande orsak. På plats fanns numera Belgien-boende Jens Johansson som berättar och lämnar även lite bilder..

De inledande tre dagarna har varit grymt tuffa även för oss som bara står vid sidan och tittar på; vädret har varit riktigt dåligt med regn, blåst och dimma, ”transporten” på dryga 40 mil igår eftermiddag/kväll tog runt 6 timmar med oändliga bilköer och det är oftast riktigt dåligt vad gäller tillfartsvägar och (avsaknaden) av skyltning. Man kan nog inte ens föreställa sig hur det måste vara för de tävlande ! 

Att bara ta sig i mål är en riktigt strong prestation. Pâ den del av Kershope som jag stod på tidigare idag var ett par hundra meter nyanlagd vägbana så extremt dålig att flera tävlande nätt och jämt tog sig fram. Matthew Robinson höll fullt med brusten kardan som resultat, det tog tvärstopp”.

Här kan väl bara jag lägga till det som alla förare som kört utanför hemmets lugna vrå hävdar, gnäll aldrig på svenska specialsträckor ta först en titt utanför er komfortzon innan ni ens andas gnäll…

Till slut blev det ändå Martin McCormack som tog hem rallyt med sin Ford Escort. Segern var ändå ganska säker, över en och en halv minut före Jason Tauber Pritchard, även han i en Escort. Även på tredje palts blev det Escort genom Roger Chilman. Till en början fick rallyt bästa 4WD-åkare Wayne Sisson i sin Mitsubishi Galant lite nesligt se sig frånkörd av ”Ford-Maffian”. Tog sig dock på slutet och Sisson slutade toalfyra i rallyt. Han var dessutom ensam om att knäcka lite Fordar då det ner till plats 14 enbart var bilar från ”The Blue Oval”. Bästa 2WD efter dessa blev en Datsun  240Z körd av Jeremy Easson. Det blev inte helt lyckad utflykt till UK för de båda svenskarna Arne Bäckström/Björn Wessel i Volvo 240 och Porsche föraren Thomas Ebegård/ Hamish Campbell. Båda tvingades bryta på grund av tekniska problem  men lyckades starta om. Som en följd av detta drabbades båda av tidstillägg och ligger inför sista sträckan en bra bit ner i resultatlistan.

*

Nikolay Gryazin var ytterst när att knipa sitt livs skalp när han ett tag ledde franska Rallye du Var före minst sagt välmeriterade Sebastien Loeb. Inte bara att han höll jämna steg med legenden imponerade, utan att han gjorde detta med en R5 Skoda EVO som trots allt inte borde kunna hänga med Loebs WRC Hyundai. Det var först på sträcka fyra som Loeb kunde gå förbi och de 27,8 sekunder han vara snabbare där blev nästan identiskt med skillnaden i mål, 25,2 sekunder.

Foto: Tommy Svensson.

blev rallyt kraftigt förminskat av samma lågtryck som även drabbade britterna och bara en av sju sträckor kördes under lördagen. Ovädret med översvämningar som följd fortsatte även i dag och ställde in en sträcka så rallyt blev totalt bara sju sträckor långt. Trea totalt och tvåa i R5-klassen slutade Yoann Bonato, Citroën C3 R5 med Hyundais testförare Stephane Sarazzin som fyra med R5 i20. En dryg minut efter Gryazin slutade Ole Christian Veiby/Jonas Andersson som återigen satt i en Hyundai i20 R5. Manfallet blev stort i tävlingen och där en orsak till att man valde att ge upp verkligen sticker ut, tio ekipage valde nämligen att avsluta av ”personliga skäl”…

*

Foto: Tommy Svensson

Det blir av allt att döma Sydsvenska Rallycupen 2020 av även om det delvis talats om motsatsen. I går fick jag information om att cupen troligen följer samma mall som i år och det enda som avviker är att nästa års upplaga blir nästan en intern småländsk angelägenhet. Enbart premiären Simrishamnsmixen den 18 april körs utan för landskapets gränser enligt min källa… 

Då söker återigen Katrineholms MK kandidater till Thomas Carlssons Minnesfond och då gäller det att vara ”ung lovande co-driver”.

Normalt är det föraren i ett rallyteam som får den mesta uppmärksamheten men då minnesfonden för Thomas Carlsson som var en framstående Codriver med SM och utlandssegrar i meritlistan, instiftades var det naturligt att fokus skulle vara på en Codriver, berättar Katrineholms MK som även var de som instiftade minnesfonden 2009.

Utmärkelsen har sedan dess utdelats nio gånger och blivit lite av ”Årets Codriver” i rallysverige och nu letar man efter elfte mottagaren.

Tunga högerstolsittare har som tidigare fått stipendiet. 

2009 Christer Carlsson

2010 Miriam Walfridsson

2011 Martin Holmdahl, specialpris till Ola Kilestad

2012 Johan Lövgren

2013 Christoffer Bäck

2014 Sofie Lundmark

2015 Andreas Johansson

2016    Jim Hjerpe, specialpris till Johan Johansson och Ida Lidebjer Granberg

2017    David Arhusiander.

2018    Olle Erixon, specialpris till Viktor Niemistö

– Vill någon hedra minnesfonden med en gåva så är detta BG nr rätt val: 790-7249 och

det går mycket bra att höra av sig om man efter insatt belopp vill ha ett gåvobevis, menar KMK.

– Tänk gärna på att ett gåvobevis kan vara en bra present att ge bort till den som redan har allt…

Förslag på namn till stipendiat 2019 tillsammans med en kort beskrivning, lämnas via mail på: info@kmk.nu

Senast 1 December vill vi ha in förslagen.

*

American Rallycross med promotorn IMG beslöt att lägga ner och inte köra till nästa år. Subaru USA reagerade kraftig på detta då ARX för dom varit en kraftfull plattform att nå ut till motorsportpubilken. I en pressrelease berättar man att det finns ett stort intresse för rallycross i Amerika och att man redan börja prata med ”other players” om hur man skulle kunna gå vidare och köra en serie även till nästa år.

Foto. Subaru USA

På något vis vill man koppla ihop publikjippot ”Nitro Rallycross” som enligt Subaru, ”tagit sporten till en nivå där den aldrig tidigare funnits”. Man avslutar med hoppfulla tanken att Subaru förväntas köra rallycross även 2020. Samtidigt vill man även poängtera att rallysatsningen där Oliver Solberg varit en viktig spelare fortsätter även till nästa år. Som avslutning skriver man, “We’re not ready to talk about all our plans yet but they’re coming together now, and our fans are going to have plenty to be excited about for next year.”. Trots allt en strimma ljus i det tillfälliga mörker som nu omsluter vår sport. Just nu är det lite för mycket av ”PK”, miljö och iskall business för att det ska kännas helt komfortabelt som jag ser det.

Måste bara avsluta med en alldeles sann historia och det är med EMA Telstars legendariska konsertarrrangör Thomas Johansson i huvudrollen. Han har skrivit en bok om sina 50 år i branschen med titeln ”Rock´n Roll Circus”. I boken beskriver han när han träffar den ännu större legenden Bob Dylan, ingen närmare prestation känns nödvändig.

Foto: Tommy Svensson.

Johansson ställer en fråga till Dylan om där är något svenskt band han hört talas om och gärna lyssnar på. Dylan funderar och svarar.

– Lasse Stefanz!

Sug på den Håkan Hellström och allt vad ni uppkomlingar heter, sug  innan ni slänger er i väggen…  

*

Motorbloggen hämtar sitt material förutom genom egna källor, via officiella pressreleaser och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Tommy Svensson

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *