Hur drabbas rysk motorsport av Wada-beslut, Gryazin spås bli Hyundai-förare i WRC2, öppning för Mikkelsen/Breen, BRC klar med ny deltävling, grattis CM-Skogh 94 år och vad tror Koepcky egentligen?

Igår kom nyheten att Ryssland stängs av i fyra år från all idrott efter beslut av antidopingorganisationen Wada. Att ryssarna missar OS och annat i motorvärlden tämligen slätstrukna mästerskap är inget som stör mig överdrivet mycket. Men vad händer med nya deltävlingen i World RX som ska köras på nybyggda banan för just rallycross i St. Petersburg, blir det någon VM-tävling här  överhuvdtaget eller? Landet står enligt rykten i Paris även på tröskeln för att ansöka om deltävling i WRC, i så fall tidigast år 2025 som detta kan bli aktuellt. SVT skriver om nyheten så här, ” Det innebär att Ryssland missar sommarens OS i Tokyo och andra globala mästerskap de kommande fyra åren. Ryssland får inte heller arrangera eller söka stora mästerskap.”. Stämmer detta måste det rimligen även innebära att även motorsport drabbas av Wadas avstängningsbeslut.

Likaså kan det ställa till problem för  ryska förare som Alexey Lukyanuk och Nikolay Grayzin som i år tävlat i både ERC och WRC2 men även rallycrossaren Timur Timerzyanov som i år kört Hyundai ihop med Niclas Grönholm i teamet GRX Taneco kan drabbas. Finns även fler lite mindre namnkunniga ryssar som tävlar internationellt som kanske tvingas byta nationalitet om dom fyra år framåt ska kunna köra i VM och EM. Ett väldigt hårt slag för en grupp som mig veterligt aldrig varit inblandade i dopingskandaler, här är det istället de mer av media omhuldade utövare av skidsport och friidrott som brukar  ha huvudrollerna. Kollektiv bestraffning är mycket sällan något bra och så inte heller i det här fallet. Nu är där väldigt många frågetecken kring beslutet och om det verkligen kommer att verkställas. Enligt källor i Ryssland kommer detta nämligen att överklagas och redan har Wada medgett undantag för kommande EM i fotboll som för övrig även ska spela några matcher i Ryssland till sommaren. Ytterligare undantag förväntas och kanske hela motorsporten blir ett sådant, då denna faktiskt inte har med saken att göra. Låt ryssarna tvätta sin byk med de idrotter som ägnar sig åt doping, men lämna oss andra utanför…

På tal om Nikolay Gryazin så uppger polska rallysajten ”rallypl.com” att han är den förare som Hyundais Andrea Adamo vill ha i en i20 R5 för kommande satsning på WRC2. Redan om några dagar förväntas detta bli officiellt och redan i helgen kör Gryazin i franska ”Hibernal du Dévoluy-Rally” i en bil som enligt uppgift ska vara strajpad i Hyundais typiska färger. Faktiskt första gången 22-åringen kör Hyundai, tidigare har det i 4WD-sammanhang varit Skoda som gällt så när som på en enda start med Polo R5 i Rally Nova Gorica  där han vann. 

Foto: Tommy Svensson

Enligt sajten ska den unge ryssen köra åtta deltävlingar under Hyundais flagg med premiär i Rally Monte Carlo. Om även Rally Sweden finns med i planerna framgår inte, däremot att han gärna vill köra Rally de Sardegna som är en av hans verkliga favoriter i WRC.

*

Foto: Tommy Svensson

Finns kanske ett liv efter jul även för Andreas Mikkelsen och Craig Breen som just nu står utanför Hyundais line up för WRC 2020 Andrea Adamo uppges vilja behålla båda två i Alzenau. Han verkar även vara medveten om att med bara tre team,  Hyundai, Toyota och M-Sport Ford blir det väldigt tunt med WRC-bilar till nästa år. Nu verkar han fundera på att köra med ett ”B-lag” där då norrmannen och irländaren skulle ingå. Bara att hålla tummarna alltså!

*

I går snurrade jag in mig totalt i pannkakan när jag skrev om nyheter angående den i Sverige helt ointressanta R4-klassen. Uppenbarligen något som verkar gälla även i övriga länder då FIA vill göra om reglementet för att få bättre fart på denna version som kan liknas vid ”R5 light”. Jag blandade bland annat ihop R4-leverantören Oreca som jag påstod var från Spanien men i verkligheten  är från Frankrike. Tyvärr inte det enda som blev fel, men Tomas Franson satt inne med bättre kompetens och förklarar,” Oreca är ett franskt företag som tillverkar och levererar motor och drivlina till R4-klassen. Dom har ensamrätt i 7 år. Karossen får vem som helst bygga. Det där med Mitsubishi-motorn du skriver om måste vara den polska firman som bygger WRC kopior med Mitsubishi eller Subarumotorer. Evolve heter den”.  Så nu vet ni alla hur det verkligen ligger till…

*

Då är sjunde deltävlingen för Bilsport Rallycup 2020 klar och det blev Karlskronapokalen som i år firade 50 år som träder in. Den 5 september samkör Karlskrona AK och Gullabo RC denna femte deltävling i Roger Rooths skötebarn BRC som till nästa kör sin 20:e säsong.

*

Idag säger vi stort grattis till Carl-Magnus Skogh som just denna dag fyller 94 år.  Hans gedigna rallybakgrund började 1956 med ”Svenska Rallyt till Midnattssolen” med en Saab 93. Han och kartläsare Rolf Skogh skötte sig så bra att det blev klasseger direkt som senare följdes upp med två totalsegrar. Efter detta följde massor av tävlingar med Saab både 93, 96 och Sport innan han 1963 lockades över till Volvo. Något som blev lyckat då det blev seger i då bilkrossartävlingen nummer ett, grekiska Acropolisrally med en vit Volvo Amazon Sport. Framgångar följde sedan under nästkommande år men 1966 avslutade Skoogh sin aktiva karriär när Volvo tog beslut att lägga ner sin tävlingsverksamhet. Avslutet blev i Grekland och fick där som så många andra före honom gjort bryta och där trasiga bromsar var orsaken. Gjorde sedan en liten comeback tre år senare i sitt favoritrally, finska Hankiralli och då med en minst sagt udda rallybil, en Volvo 145. Tror aldrig jag hört att någon kört en sådan i rally förut men Skogh lyckades faktiskt vinna klass 52 med kombin. 

Foto: Tommy Svensson

När Hässleholms MK körde Snapphanerally 2013 fanns Skogh med som föråkare i Christer Carlssons replika av vinnarbilen i Grekland 1963. Där jag stod placerad på sträcka ett hade då 88-årige Skogh fått upp tempot i Amazonen. Så pass att det blev låsta framhjul genom ”ATA-bandet” i ett knepigt vägbyte (bilden). Än en gång stort grattis till en av Sveriges genom tiderna bästa rally och faktiskt även racingåkare. 

Foto: Tommy Svensson

Passar även på att gratulera betydligt yngre Pontus Tidemand som idag fyller 29 år. Kan där kanske vara någon WRC-styrning i en av födelsedagspresenterna mån tro?

*

Foto: Volkswagen Motorsport

I helgen är det tack och farväl för Volkswagen Motorsport i den skepnad vi känt dom fram till det nytagna chockbeslutet att lämna fossildriven motorsport.  Det blir på Sepang International Circuit i Malaysia som begravningen kommer att ske när det är final för WTCR. På plats i Kuala Lumpur med Sebastien Loeb Racing finns så klart Johan Kristoffersson som kör med blandad känsla.

Klart att det kommer att kännas lite speciellt, när man vet att det är sista kvalet man kör, sista racet och så vidare, menar Johan.

Målsättningen är annars som vanligt att vinna, men där finns även andra mål.

− Det skulle vara kul att bli bästa rookie i serien. Mikel Azcona ligger en bit före mig, så honom har jag siktet på. Nästa delmål är att bli bästa bil i VAG-gruppen och där är det också Azcona jag jagar. Till sist vill jag förstås bli bäst i teamet och där står kampen mot Rob!

Redan i måndags åkte Johan med hjälp av 14 timmars flygresa till Kuala Lumpur för lite PR-jobb. Sedan är det kval på fredag medan lördagen blir ”race-fri” då dagen är vikt för motorcyklar. Detta innebär att alla tre racen kommer att köras under söndagen och faktiskt till viss del i elljus, vilket även gäller kvalet dock inget som oroar  31-åringen från Arvika.

 Det ska nog bra. Jag har ju kört en hel del rally i mörker, så för mig hade det gärna fått vara helt nersläckt.

*

Med detta avslutas Motorbloggen för både idag och onsdag. Nu väntar först förberedelser inför SMK Hörbys traditionella luciafirande/prisutdelning i kväll med över 100 personer anmälda. Efter detta blir det kvickt hem och i säng inför morgondagens utflykt till Tjeckien för att se/höra vad Skoda Motorsport har för spännande nyheter att förmedla.

Foto: Skoda Motorsport

Blev lite orolig när det från Tjeckien plötsligt efterlystes personnummer och fullständig adress, bara för försäkringen inför morgondagens ”co-driver inslag” förklarades det med. Co-driver jag, hoppas verkligen inte att Jan Kopecky fått för sig att jag önskar åka en sväng med honom men med lite tur hörs vi på torsdag!

*

Motorbloggen hämtar sitt material förutom genom egna källor, via officiella pressreleaser och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Tommy Svensson

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *