Hur agerar Tänak i finalen, är det R5 Yaris som visas, het ERC-final i Ungern, grattis Jennie B. och jag glömde ju Fredrik Åhlin…

Tror inte jag är ensam om att ha lite svårt att tända till inför helgens WRC-final, ”Kennards Hire Rally Australia”. Med Ott Tänak redan klar världsmästare är det inte så upphetsande vem som blir ”first looser”, Thierry Neuville eller Sebastien Ogier.

Foto: Tommy Svensson

Inte eller går merparten av ”vanliga rallyfans” igång på vem som vinner ”Märkes-VM” där Hyundai har en knapp ledning före Toyota. Sedan må Andrea Adamo och Tommi Mäkinen ligga sömnlösa men ändå inget som drabbar mig. Dessutom ett i jämförelse mot till exempel de europeiska deltävlingarna, klent startfält med elva WRC-bilar, en i WRC2 Pro och så fyra i WRC2-klassen, inte mycket att jubla över. Dessa bjuds på ”rugged and dusty forest tracks” runt centralorten Coffs Harbour i New South Wales. Rallyt inleds med en Superspecial i hamnen i Coffs Harbour och denna körs två gånger. På fredagen är det dags att ge sig ut i den oftast starka solen i Australiens sydöstra hörn för att köra åtta sträckor. Lördagen innehåller tio sträckor medan sista dagen innehåller fem sträckor och där klassiska ”Wedding Bells” i år är förlängd med tre kilometer och mäter i år tio kilometer som power stage.

Största hindret för en bra placering i helgen är all lösgrus/småsten som ligger överst på vägen och som effektivt bromsar ner de som går ut tidigt i fältet. Alltså Ott Tänak, Thierry Neuville och Sebastien Ogier kan drabbas om det vill sig illa. Det är också i ljuset av detta som kanske Andrea Adamos genidrag med att ersätta Andreas Mikkelsen med Craig Breen ska ses. Breen kommer att på fredagen gå ut sist av WRC-åkarna och därmed få ”clean road” med sin Hyundai. En startposition som kan avgöra om segern i Märkes-VM hamnar i Sydkorea eller Japan, det är åtminstone nog vad Adamo hoppas.

Foto: Tommy Svensson

 Det enda som egentligen kittlar lite är hur Ott Tänak kommer att agera i helgen. Går han för seger och därmed också riskera att äventyra nya arbetsgivarens gulddrömmar eller blir det lite mer ”lay back” i #8 WRC Yaris? Är Tänak så professionell att satsar allt på att ge Toyota, Mäkinen och ”topdog” Toyoda Akido dubbelseger i WRC, detta blir i mina ögon det mest intressanta i helgen.

*

Länge har ryktet gått att Toyota är på väg att lansera en R5-version av sin Yaris, idag är man ensam av de fyra tillverkarna i WRC om att inte ha någon ”lillebror”.  Har snackats mycket om saken och enligt insatta källor ska R5 Yaris mer eller mindre vänta runt hörnet beredd att öka kassainflödet till Toyota Gazoo Racing. För det är just som inkomstkälla R5-bilar är så intressanta vilket självklart även Tommi Mäkinen fattar. Ändå dröjer lanseringen men kanske är detta en första vink på hur bilen kan komma att se ut.

Fot: Toyota Gazzo racing

I samband med WRC-finalen tänker Toyota visa upp vad man kallar Toyota GR Yaris Prototype. Täckelset ska dras av vid Wedding Bells men vad det då är som ska visas, är där inte många som vet. På Twitter spekulerar experter om detta är en bil för Asia Pacific-mästerskapet eller ett råämne för en kommande R5 Yaris. Än har ingen lyckats lösa gåtan men den 17 november ska det hela avslöjas enligt Toyota. 

*

Foto: ERC.Com

Medan WRC-finalen är tämligen ljummen så är det betydligt hetare i ERC-finalen, Rallye Hungary där guldstriden hanteras av trion Chris Ingram 135p., Lukasz Habaj 116p. och så regerande mästaren Alexey Lukyanuk på 107 poäng. Bäst läge har så klart unge britten Ingram som i händelse av seger skulle bli historisk som förste förare från ”UK” att vinna ERC.

FOTO: Gregory Lenormand / DPPI

Skulle betyda allt för mig, slår Ingram fast.

Att vinna skulle innebära en stor skillnad i min karriär och göra mig oerhört stolt. Förhoppningsvis skulle det även hjälpt till att klättra upp ytterligare ett steg till 2020.

Ingen hemlighet att Ingram haft stora budgetproblem och där mamma till slut startade en stor insamling för att möjliggöra start i de två sista tävlingarna. Nu är läget så att om Lukyanuk vinner i helgen, då måste Ingram ta en pallplats för att bli Europa-mästare. Om polacken Habaj skulle vinna måste 25-åringen bli tvåa för att klara titeln. Annars är det enklare, så länge Ingram är före utmanarna hamnar guldet i hans händer.

Utan tvekan är han mest orolig för ”The Russian Rocket” som är ruskigt snabb men samtidigt även lite opålitlig och det händer nästan alltid något när Sainteloc Racing-stjärnan är igång. Men Ingram räds inte varken dubble ERC-vinnaren eller den polske Skoda-piloten.

Egentligen är jag inte rädd för någon av de båda, jag kör mot mig själv och vill visa den bästa versionen av min körning! 

Foto: ERC.Com

38-årige Lukyanuk är ganska kylig i sin inställning och menar att ännu ett ERC-guld inte skulle ändra så mycket för honom.

Här finns inga stora pengar att hämta som skulle förändra framtiden…

Arenan för trion är bitvis dålig ungersk asfalt utanför staden Nyíregyháza där 14 sträckor ska köras. Rallyt är nytt i kalendern så alla utom hemmaförarna börjar på blankt papper. Detta gör att flerfaldiga ungerske mästaren Norbert Herczig i sin R5-Polo är lite av favorit  i det 39 bilar stora startfältet.

Foto: Tommy Svensson

Sist ut av de 18 i R5-klassen är årets J-WRC-fyra Sean Johnston som i helgen är teamkompis hos Sainteloc Racing med Lukyanuk. Ryssen har även gnuggat in lite 4WD-teknik hos amerikanen.

Rådet var att bromsa mer inför kurvorna utan att växla ner så mycket, förklarar Sean.

Han tyckte att jag körde bestämt och med bra tempo vilket jag var glad över att höra…

Rallye Hungary startar på fredag med målgång på söndag.

*

Viktoria Lindh, Hässleholm var först att som tjej vinna en svensk rallycup. Segern tog den 37-årige marknadschefen på Finja Betong när hon segrade i RS-serien ”Asfaltcup”. Inte långt efter är Skillingaryds Jennie Blansch som vann DM för Smålands BF i klassen R1A C-förare. Ingen lättköpt seger då Jennie med storebror Joakim i den röda Opel Astrans högerstol hade att tampas med 17 konkurrenter, alla killar. Stort grattis Jennie från Motorbloggen.

*

Idag blev det klart att 50-års firande Kinnekulle Ring byter ägare och ny sådan är Stenhaga Invest och Svante Andersson. Tidigare ägare var 19 trafikskolor och verksamheten kommer att drivas precis som tidigare med en kombination av racing och säkerhetsutbildningar.

*

Foto: Yellow Squad

Nu tar Kevin och Timmy Hansen sitt talangprojekt #Yellow Squad till nästa steg och planerar för start i RX2 till nästa säsong. Detta ska göras i samarbete med Eric Färén och hans Team Färén  som kommer att erbjuda ett koncept för unga förare med målet att köra i World RX.

*

Fortsatt trögt med anmälningar till Älmhults ”Silverratten” vilket medfört att klubben nu förlänger anmälningstiden. Ursprungligen skulle anmälan stänga i kväll klockan 18.00 men nu är tiden förlängd till fredag och midnatt. I dag är 51 förare anmälda och gränsen för att det ska bli tävling lördagen den 16 november har satts till 60 startade. Alltså behövs ytterligare nio förare om det ska bli någon sydsvensk rallyavslutning. 

*

Foto: Hyundai Motorsport

Häromdagen skrev jag lite om att Hyundai laddar om på sin avdelning för ”Customers rallying” eller i klartext förare som kör med R5-i20. En nästan helt ny version är under utveckling och målet är start i WRC2 till nästa år med både konkurrenskraftig bil och förare. Jag spekulerade då lite i vem från vår del av världen som skulle kunna sitta i en R5-Hyundai och köra om WRC2-titeln. Samtidigt konstaterade jag att den enda nordbo som kört R5 i20 här uppe var dansken Jacob Madsen som hyrde en bil för några tävlingar i fjol. Fick då påpekande att även Lars Stugemo kört med Hyundais R5-bil och likaså finländaren Emil Lindholm. Om detta är jag väl medveten men dessa starter skedde i Italien och i min text handlade det enbart om tävlingar i Norden och där är än så länge Madsen ensam.

Foto: Tommy Svensson

Däremot missade jag en mycket internationellt meriterad förare när jag spekulerade i olika skandinaver som skulle kunna tänkas vara en förare för WRC2 med Hyundai. Tokmissade Fredrik Åhlin som verkligen vore ett fynd för Andrea Adamo om han menar allvar med att köra om WRC2-guld. Stabil, snabb och dessutom med rutin från de flesta av europeiska mästerskapstävlingarna. Helt klart en förare värd ett bättre öde än att peta naveludd hemma i Värmland   

Motorbloggen hämtar sitt material förutom genom egna källor, via officiella pressreleaser och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Tommy Svensson

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *