Hörby-Jocke körde hem Sturup-Sprinten, ”Mäster Blomquist” föråkare i Norberg, Andervang toppade i SSRC, KMS kör i nya Extreme H, Liiten fyra i ”SM” och Mille J. vann ”Under 25” i Italein.

Foto. Kristian Lindberg

I näst sista deltävlingen i Södra BF:s RS-DM ”Sturup Sprinten” tog SMK Hörbys Joacim Kristiansson/Konrad Clausson en ny seger med den vassa Opel Corsan. Även om Jonas Olssons färdigheter på asfalt är välkända var det ändå  lite imponerande att efter två års frånvaro ändå hänga med ”Jocke” så bra som han gjorde. Med Ford Puma Kit Car och Jocke Johansson till höger skilde bara runt åtta sekunder efter de fyra proven på Sturup Raceway. Halvminuten efter i A 2WD var nästa Hörby-förare Tommy Andersson/Thomas Hallén, BMW M3.

Foto. Kristian Lindberg

Trea totalt och seger i B2WD  blev det för Lunds BMW-åkare Skawomir Bronk/Emmie Kristensson. Tre sekunder långsammare var Hyllinges Golf-duo Ola och Leif Johansson.

Foto. Kristian Lindberg

Snabbast i ”Standard B” men med endast en liten hårsmån tillgodo, var Hässleholmarna, Thomas och Ronnie Pettersson, BMW

Foto. Kristian Lindberg

En halv sekund efter var Rolf-Arne och Felix Nilsson, SMK Hörby som nu kommit in i BMW-körandet på allvar. Trea i klassen slutade Sjöbos, Linus och Emma Larsson.

Foto. Kristian Lindberg

Övriga klassvinnare blev: Ungdomsrally. Elias Augustinsson/Ulf Augustinsson, Hässleholms MK – A/B StadA. Jesper Larsson Odenmalm/Pernilla Larsson, Kristianstads MK – A 4WD. Jörgen Lundgren/Kevin Johannesson, Lunds AX – C2WD Jacob Oddshammar/Sebastian Hellquist, Lunds AC – C Stad.A. Melker Björk/André Blohme, Kristianstads MK – C StdB. Stefan Persson/Åke Persson, SMK Örkelljunga. Efter segern förklarade ”Jocke” Kristiansson att han nu  avslutar sin karriär som grusåkare, då han en tid känt att motivation saknas. Toyota Corollan kommer att säljas och istället fokuserar han på asfalt med Opel Corsa. Handen på hjärtat ett i mina ögon enkelt val, jag menar att Toyota eller Opel svaret är självklart…

Med helgens tävling återstår bara helt nya finalkonceptet ”DriveVXO Sprinten”Uråsa den 11 oktober i regi av Karlskrona AK och Wäxjö MS. En final som körs med nytänk i syfte att locka fler än de vanliga runt 40-50 RS-åkarna. Enkelt förklarat så körs de fyra första vändorna för DM-poäng och därefter körs två gånger ytterligare (i mörker) om man även vill tävla om total och klassplaceringar. Gjorde en snabbkoll på starfältet som visar på 65 bilar och där då de som står utanför DM har tillägget ”Grus” vilket  utgör 17 ekipage. I mitt huvud blir det då 48 bilar som är berättigade till DM-poäng, alltså i paritet med säsongen i övrigt. Ett spännande inslag i DM-finalen blir SSR-vinnaren Adam Grahn/Christoffer Bäck, Älmhult. Då körde Adam Ford Fiesta Rally 3 medan nu är anmäld med Škoda Fabia RS Rally2. Totalt fyra 4WD-bilar är anmälda och där en kommer från Tyskland. Philipp Bemmann tar sin Subaru hela vägen från Hessen Thüringen till Uråsa. Finns även ”VIP-klass” och där finns två anmälda och en av dessa är Hässleholms svårt ”Ford-smittade” ordförande CG Wilke med dotter Marie i sin blå Ford Focus RS.

*

I Norberg kördes i helgen verkligen en ”mini-tävling” bara 17 startande i ”Hyttsvängen”. Inte många bilar men med meriterad föråkare, Stig Blomquist som körde Hans-Åke Söderkvists fina BMC Cooper S.

Foto: Håkan Vemhäll

Två sträckor kördes tre gånger, berättar Håkan Vemhäll som även skickat lite bilder.

Foto: Håkan Vemhäll

4WD och totalseger Jan Johansson/Max Johansson och Appendix-K-vinnare, Janne Westlund/Anders Östlund. A/B förare 2WD 1:a Per Grubb/Frida Holstensson. 

Foto: Håkan Vemhäll

*

Även Svenska Rallysprintcupen (SSRC) är inne på upploppet och efter helgens ”Sprinttjuren” återstår bara ”SSRC-Finalen” i Älmhult den 18 oktober. Dals MK bjöd på en lång sprintsträcka, hela nio kilometer med kuperad och krokig inledning, riktigt snabb över flera mossar för att avslutas med samma karaktär somi början. Stig Andervang samarbetade med Mikael Kjellgren så bra att det blev som totalseger. 

Foto: Sara Mejving

Första sträckan gick inte så bra och jag kuggade upp inför andra. Noterna jag fick var perfekta dessutom riktigt frän  och utmanande väg. Här var det man eller mus som gällde. Hyundaien går inte fortare än 182 kilometer i timman men det räckte ju, berättade  Andervang efter målgång. 

Tvåa slutade Grännas Tobias Pettersson och trea Joakim Rydholm.

”Volvovägen” blev det ändå Golf-seger genom SMK Edas Oscar och Erik Jansson före värmlänningarna Stefan Axelsson/Weine Larsson, Volvo. 

Foto: Sara Mejving

Övriga klassvinnare: Standard. Melvin Bengtsson/Joakim Bengtsson, Kullings MS (bilden) – App. K. Stefan Åhsberg/Bertil Johansson, Tema Westom.

*

Med ”time out” för World RX letar Johan och KMS-ägare Tommy Kristoffersson nya utmaningar och en sådan kan kanske bli nya ”Extreme H”. Föregångaren med ”E” efter, vanns 2023 av Johan och Mikaela Åhlin Kotulinsky och nu återförenas de två i ”Qiddiya City” i KMS-färger.

Vi sonderar terrängen eftersom vi inte vet hur statusen på rallycross ser ut inför nästa år, även om RX fortfarande är vårt huvudmål, förklarar Tommy Kristoffersson.

Off-road kan vara något som passar oss med den personal vi har och förarbesättningen med Johan och Ole Christian. 

Johan lägger till.

Det är World Cup-titeln som lockar allra mest under den här resan. Jag har bara sett Extreme H-bilarna en gång, i Skottland, men vet inget om hur de är att köra men jag tror det kan bli bra. De är nog inte så annorlunda jämfört med Extreme E-bilarna

Extreme H körs torsdag-lördag under andra tävlingsveckan och här gäller ett delvis nytt koncept, jämfört med E.

Det blir några olika segment, en specialsträcka typ som i rally, en head-to-head mellan teamen och sist ett multicar-race, som i rallycross, liknande som det har varit tidigare i Extreme E, berättar teamchef Nils Andersson. 

*

Jari Liiten/Per Almkvist avslutade sin Finlandsatsning med flaggan i topp och slutade fyra i ”SM” och sjua totalt i ”SM SEINÄJOKI RALLI”. Med detta säkrades även andra plats i Teammästerskapet där Liiten under året kört med Skoda från Printsport. En punktering och ett stopp för olycka sinkade svenskparet som hade 2.26,5 upp till seger.

Foto: AKK

Esapekka Lappi/Enni Mälkönen gjorde vad som förväntades även om 19-årige estländaren Patrick Enok/Simm Silver var uppe i Skodans bakljus i mål. Bara 5,9 skilde mellan ”EP” och Enoks Toyota medan Tuukka Kauppinen/Sebastian Virtanen var 15,8 efter den nykorade Finske mästaren.

*

I Italien körde Mille Johansson/Johan Grönwall i ”Rally Valli della Carnia” och visade återigen prov på både tempo och säkerhet. Åtta totalt men vinnare i klassen ”Under 25” är bevis på mitt påstående. I rallyt delade Mille team med totalvinnaren Bolstjan Avbelj som även han körde Skoda för MS Munaretto. Ledning från start till mål och ner till tvåan Andreas Nucita med Citroën hade han 36,3 sekunder. Ny Skoda som trea, Stefan Albertini, runt två sekunder bak tvåan. Andreas Mikkelsen/Torstein Eriksen drabbades av två punkteringar viltet gjorde att placeringen blev mångt sämre än tänkt. Tia bland de över tjugo Rally2/R5-bilarna var ändå en comeback man inte behöver skämmas över.  Närmast väntar nu ”ERC Rally Croatia” på Mille och Johan.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *