Hoppas på ett enat TTA/STCC, slår gnistor om eliblsrally, nytt om rattlås och så var det bättre förr…
Skrev igår om den ”störst icke-nyheten” på länge, enligt STCC-basen Bob Huzell, nyheten att TTA inte tänker köpa STCC. Vad man kan utläsa av detta är att det verkar vara låst läge mellan TTA – STCC och att det blir två parallella racingserier i år. Nu tänker jag ett steg längre och ser en öppning, visserligen långt bort över både berg och genom djupa skogar. Min slutsats och stora förhoppning är att ” de tu blir ett” vad det lider. För vad är det som hindrar att man kör både TTA och STCC samtidigt ( alltså inte i samma race, men samma helg). Då tror jag man har en riktig succés att hantera och det skulle svensk racing må bra av. Betydligt bättre än skyttegravskriget som nu råder!
Något liknade verkar det även vara på elbilsidan. Skrev igår om Oresund Electric rally som är planerat att köras i maj och vad jag trodde var samma rally som kördes i höstas. Men icke, meddelar Hässleholms CG Wilke. Han skriver:
” Det är INTE vi (som körde i sept) som skall köra nu i maj.
E-mission (som var med oss i sept) kör nu ett eget race,
med vårt namn och med hänvisning till vår tävling i sept.
Man utger sig för att vara samma org som vi var!!
Man använder samma namn utan tillstånd!!
Men kör enbart med elbilar.”
Lite kul att det redan slår ”gnistor hos elbilsrallygänget” och när man dessutom hör att advokater är inkopplade, konstaterar jag bara att det ser ut att bli ”kortslutning”…
Wilke meddelar också att deras rally körs som planerat helgen den 8 och 9 september med start i Danmark på lördagen och Skåneetappen på söndagen.
Motorbloggen behövs, den slutsatsen drar jag efter att mitt inlägg om ”rattlås i VOC och Grupp E”. VOC-ansvariga tog tag i problemet direkt och verkar glädjande nog ha hittat en lösning där f.d. Tollarpsbon och VOC-fantomen Henrik Levin varit starkt delaktig. Henrik som numera jobbar på Bilprovningen i Växjö har lyckats övertyga Transportverket om att det behövs dispens för rallybilar från den nya regeln och har lyckats. Så här skriver man på Volvo Originals hemsida:
” Angående nya regler om rattlås
Från februari så gäller nya regler från Trafikverket generellt som säger att rattlås skall fungera. Men, vi standardrallybilar har med hjälp av ett fantastiskt bra lobbyarbete från Henrik Levin (den gamla VOC-fortåkaren) som numera jobbar på Bilprovningens centrala teknikavdelning i Växjö, åstadkommit ett undantag bekräftat av Trafikverket och som numera finns inskrivet i besiktningshandboken som alla besiktningstekniker har tillgång till. I undantaget slås fast att om inte rattlåsets delar demonterats, dvs om de fortfarande finns kvar, så ska det fungera. Men! Om det demonteras helt så är detta helt okej enligt vårt undantag och behöver alltså inte ha funktion. Får du problem hänvisa alltså till handboken. Och om detta inte hjälper, be dem ta kontakt med Henrik Levin i Växjö.”
Pluggade igår in filmen jag fick från Svenska Rallyt 1978 och säger än en gång, det var inte bättre förr utan det var dj-ligt mycket bättre. Bara att läsa fakta om tävlingen gör att man får frossa, 144 mil varav 61 mil fördelades på 39 specialsträckor. I princip alltså dubbelt så långt som årets upplaga…
Antalet startande imponerar också och allra sist i fältet i klassen ”Oldboys” startade legendaren Harald Kronegård från Stockholm. Harald hade nummer 233 på den pilgröna Golfen.
Två händer fulla tidigare körde ”importerade stockholmaren” Tommy Andersson, numera Hörby men då med klubbadress Films MK. Tommy körde Datsun Cherry Fll i Standard B-klassen. Men det var ingen lyckad Värmlandstripp för Tommy.
– Bröt efter första sträckan med växellådsras, berättar han fortfarande tretiofyra år senare besviken.
Nå i alla fall, igår tittade jag på filmen och för att få den rätta känsla av åskådare i Värmland när det var vinter, klädde jag av mig och la mig på en spikmatta. Ville även öppna dörren för att få in lite ”frisk luft” i syfte att ytterligare förstärka ”rallykänslan” fast då sa sambon stopp. Ändå blev det en högtidsstund, tänk en oändlig rad av Lancia Stratos, Ford Escort, gul/svarta Kadett GT/E, Fiat 131 Abarth, Saab 99 EMS, Toyota Celica, Vaz och så massor av Saab V4. Porrsurf är inget för mig, detta var hästlängder bättre…
Hmmm jag tror att sambon sa stopp då du klädde av dig och la dig på spikmattan! Annars låter det trevligt. Blir det någon visning på klubben av denna dyrgrip?
Hej.
Går att fixa, ska jag ta med egen spikmatta eller finns där en sådan?
MVHTommy
TTA tycker jag är helt fel riktning för bil producenterne… samma motor, samma chassis… olika skal på dessa… det är jo en no-name bil. och vem bryr säg om bilmärket då… från förare perspektiv är det jo skoj att tävla på detta sätt, men att bl.a. Volvo hoppar på detta fattar jag inte alls. TTA är inte touring car racing i mina ögon.
Hej.
Ungefär som jag tänker…
MVH
Tommy