Hirvonens Cittra brann upp, PG bröt i Belgien, rallyfans vi kan vara förutan och La Fondell ute…

Det är inte bara i WRC som Miko Hirvonen har oflyt. I helgens belgiska Rally Legend Boucles de Spa gick en Citroén Visa 1000 Pistes med Miko bakom ratten upp i dyrbar rök redan på andra specialsträckan. Om jag inte minns fel så var Cittran den absolut minsta Grupp B-bilen som byggdes och som jag dessutom sett live på Svenska Rallyt, kan ha varit 1983 eller 84. En liten ”pugga” med 4WD som gjorde mig tämligen oberörd. Lite av Grupp B ”by Claes Olssons” …
Tråkigt nog rönte PG Andersson och Emil Axelsson samma öde om än inte lika eldfängt på sträcka tio. Växellådan rasade (kan det ha varit Ford-låda i bilen?) på deras Opel Ascona B när svenskparet låg tia totalt och sexa i klassen.
– Det har varit ett otroligt annorlunda men kul rally, berättar P-G på hemsidan.
-En riktig folkfest och helt sjukt mycket folk ute på sträckorna. Som den mest besöka VM-deltävlingen. Man säger här att den här tävlingen är större än F1…
Reglerna för tävlingen var minst sagt krångliga och varken PG eller Emil kom riktigt underfund med hur man räknade.
– På SS9 som var en showsträcka, tog vi i av bara den. Vi kom ifatt ledaren Francois Duval och hade en tid drygt minuten före vår idealtid, vilket gjorde att vi fick stanna en minut före mål, skrattar P-G.
Läser ett inlägg på MiV signerat Åke Lavén vilket gör mig både beklämd och förbannad. Åke var banchef på lördagens ”Roslagsvalsen” och hade då glädjen att få använda en helt ny väg som specialsträcka. Men säg den glädje som är beständig och nu tvivlar Åke på att man får fler tillstånd på vägen sedan ”åskådare” trotsat avstängningar och uppsatta förbudsskyltar. Man till och med använde bil och kätting för att dra ner permanenta vägbommar för att kunna ta sig in på sträckan. Detta är ”rallysvansen” i sin absolut sämsta variant och ju fortare dessa ”fans” hittar en annan sport att sabotera, desto bättre. Som Åke avslutar sitt inlägg, ” Vi är inte i behov av sådan publik.”. Som tur är har man noterat regnumret så förhoppningsvis har de skyldiga grova efterräkningar att se framemot…
Det var en kvinna i femtioårsåldern som omkom i skotska Snowman Rally medan en åttaårig pojke skadades svårt men inte livshotande. Fortfarande är inga närmare detaljer kring olyckan officiella.
Här hemma fortsatte Sverige-Serien för VOC Mekonomen Rally uppe i Sundsvall. Den här gången var det A-föraren Arne Rådström som var vassast även totalt före Emil Bergkvist. Gårdagens fortåkare nummer ett, Patrik Adolfsson från Säffle fick nöja sig med klasseger i B och andra plats totalt.
I Skogsrundan gjorde (tror jag?) Evelina Olofsson, Hofors debut som B-förare. Nu var motståndet tuffare men det blev till slut en åttonde placering i B-klassen, med en tid som räckt till seger i C 2WD med sju sekunder.
I Kolsva var det tid för Tennstånkan och Suzuki Vintercup. Här stod ”åldermannen” själv Ola Strömberg till slut som segrare
Tvåa blev övertygande ungdomarna Mattias Lagström/Andreas Johansson före Stefan Sollefelt/Larsson och Henry Nyberg/Sune Elovsson . Krille Granfors fick nöja sig med en sträcktotalseger och en femteplats före Budin/Lättman.
– Häftigt var det att få uppleva rally som förr i tiden. Onotat, sparsamt pilat, inga ATA-band, manuell tidtagning utan tiondelar. Start och mål i enkla lokaler.
– Men… väl i skogen, riktigt rally, konstaterade vinnar-Ola lyriskt.
Som ni kanske noterade igår togs två kommentarer bort av ”Webb-Moderatorn” Lisa Kroon.
– Tog bort dom då de inte handlade om rally utan privatekonomi, förklarar Lisa.
– Motorbloggen är inget forum för den här typen av inlägg!
Ska kanske förklara lite om kommentarsfunktionen på bloggen. Alla kommentarer läses och godkänns av ”Moderatorn” innan de publiceras. Det är också denne som avgör vad som ska/kan publiceras, alltså inte Motorbloggaren himself…
Nu tillhör det tack och lov ovanligheterna med kränkningar och fula påhopp bland kommentarerna vilket jag är mycket tacksam för. Nu innebär detta inte att man inte kan ha en annan uppfattning och även viljan att torgföra densamme. Tvärtom är detta mer än välkommet, men personliga påhopp, NJET!
Till slut måste jag så klart kommentera gårdagens Melodifestival. Linderöds fines ´t, dessutom förhandstippad till finalen, Amanda Fondells insats vilket inte ens bar till ”Andra chansen”. Nu vet jag att jag troligen kommer att få köra över Svensköp (Linderöd ligger mittemellan Kristianstad och Hörby) de närmaste månaderna för att komma hem, men jag tar ändå risken. La Fondell är en jättebra sångerska och äger verkligen scenen. Nu ska jag vara helt ärlig, det var en riktig skitlåt hon fick sig tilldelad och den berörde mig inte alls. Men ge inte upp Amanda, redan till nästa år är jag säker på att du är i final, det är du värd…

3 svar på “Hirvonens Cittra brann upp, PG bröt i Belgien, rallyfans vi kan vara förutan och La Fondell ute…

  1. Tyvärr så är de ”rallyfansen” de som idag inte kommer in på fo foooottb. Hmmm kan inte stava till det ordet, hette det dumboll och deras arenor längre efter att de huliganiserat på dessa tillställningar.

    Stolpskott är milt uttryckt!

    Nästa helg dra Superbike VM igång med en svensken Alexander Lundh på gridden för full säsong.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *