Hirvonen vill jobba hårdare, Paddon vill till WRC, Tierp Arena lämnar STCC, Millell bröt och en BMW i tö!
”Vi måste jobba ännu hårdare och jag är säker på att vi kan utveckla allting”. Orden kommer från Miko Hirvonen efter ”WRC Round 3” i Mexico. Andra platsen var trots allt ett fall framåt för försteföraren i Citroén-teamet men sträcktiderna var alldeles för långsamma mot Oigers, för att på allvar kunna utmana. Vilket Miko är fullt medveten om vilket han berättar i en intervju på wrc.com.
– Bilen sladdar för mycket och har dessutom ”lack of power” mot Folkvagnen och då blir det så här (fritt översatt från Miko av mig)…
– Visst var jag lite ”sleepy” på första sträckan på fredagen, men sedan var jag ganska nöjd med min körning, menar Miko.
Nöjd? Över tre minuter bak Ogier och även om han sinkades av punkteringen var det aldrig något snack om ”sekundstrid” mellan de båda VM-utmanarna. Nej, det får nog skruvas, tänkas, fixas,vändas, smörjas ja allt måste nog till i ”rallygaraget” hemma i Versailles om inte det ska bli ”Das Auto” överst på pallen i november!
5 265 000 svenska kronor ( fast så klart i NZ-dollar) är vad Nya Zeeländaren Hayden Paddon hoppas dra ihop för att kunna göra come back i WRC igen. Förhoppningen är att insamlingsbössorna kan tömmas lagom till Rally Finland och att PWRC-vinnaren från 2011 då står på startlinjen för att tackla Ouinpojha med flera klassiska sträckor. Hayden vill först och främst åka WRC men är inte heller främmande för att kliva in i en WRC2-bil (S2000 alltså) och är helt klar över att han måste visa upp sig inom de närmaste framtiden för att inte falla i glömska. Erbjudanden har enligt honom varit flera, dock inget han nappat på men har kontinuerlig kontakt med flera team och bland dessa även nya Hyundai, även om detta inte lär bli aktuellt till Finland.
– Ett spår är att åka WRC2 där man kan anmäla sig för sex tävlingar eller så väljer jag kanske att välja ut ett par tävlingar med en WRC-bil. Det är viktigt att jag syns i år så att teamen vet att jag är tillgänglig för full säsong förhoppningsvis vill säga, för 2014, menar Hayden.
– Vad jag än väljer av de här två, är kostnaderna jämförbara och det är där jag hoppas på många frivilliga bidrag…
Självklart ställer Motorbloggen opp och stöttar Hayden och då säger han så här.
– I encourage you to spread the word, help us get back in the WRC and fly the kiwi flag with pride in one of the worlds biggest motorsport events. You can visit the donations page here – http://fnd.us/c/5SShe
Som sagt, har du några extra kronor att spendera, så vet du vem som gärna tar emot dom, fem millar är en liten slant att få ihop…
Såpan som bubblar kring SBF och STCC får allt fler och större bubblor. Idag avslöjade Uppsala nya Tidning att Tierp Arena hoppar av samarbetet med STCC och gör därmed sällskap med bland annat Mantorp, Falkenberg och Karlskoga. Ett beslut som arenabolagets VD Lars-Erik Lindberg kommenterade så här i UNT.
– Väldigt jobbigt!
– Racing ska det ändå bli i Tierp, men frågan är vem som ska gnugga asfalten, enligt Lindberg.
Tidningen Bilsport har från en ”säker källa” också erfarit att både Porsche och Volvo nu vädjar till de bägge ”krigshetsarna” SBF och STCC att ”de måtte återuppta förhandlingarna och gå en enad framtid till mötes”. En vädjan som jag ställer mig bakom till hundra procent och ”källan” fortsätter i bilsport.se.
– Allt för mycket står på spel för teamen och deras sponsorer, men också för banägarna och inte minst för både SBF och STCC, för att inte prestigen ska kunna läggas åt sidan.
Ett möte lär vara planerat mellan de bägge på torsdag och må vi alla inför detta be till honom där uppe om ”racingfred i vår tid”, för att citera brittiske utrikesministern Neville Chamberlain när han den 30 september 1938 kom tillbaka till London efter ett möte med Adolf Hitler. Hur det gick med den ”peacen” vet ju alla och förhoppningsvis upprepas detta inte!
Det blev ingen hellyckad Italientripp för kartingåkaren Noah Milell och pappa Niklas i helgen. En 24:e plats i kvalet av de 61 startande var man dock nöjd med tanke på att detta var internationell debut för Kristianstadkillen. Lite småstrul under resans gång hindrade dock inte från att ge Noah en plats i B-finalen men där tog Fru Fortuna ”time out”. Under formationsvarvet surade motorn vilket resulterade i att Noah blev indragen i en kollision och fick utgå.
– En riktigt trist avslutning, då jag hade ett bra utgångsläge. Men jag och pappa åker hem med mycket erfarenhet, är inte långt efter de snabbaste och ser fram emot fortsättningen av säsongen.
Om en knapp månad bär det av till Italien igen för Noah och pappa. Noterar också att ”den stickade toppaluan” på Niklas huvud fått ge sig för en riktigt snygg keps, har faktiskt själv en likadan vilket säkerligen uppskattas av övriga i depån…
Det som göms i snö kommer upp i tö och det är väl ungefär vad man kan säga om den BMW 2002 som nu dyker upp ur snödrivan på en parkeringsplats nära mig. Hela vintern har det tyska fullblodet kurat i snö och kylan vilket sticker i hjärteroten. En sådan bil ska självklart tas om hand av någon som har vett att vårda klassikern. Bilen är dessutom försedd med både racingstolar och bur så någon har tidigare uppenbarligen haft planer men som verkar ha slutat i en snödriva i Hörby. Trist är förnamnet då bilen verkar fullt räddningsbar och bara väntar på en mer ansvarskännande ”husse”…
Tommy, kanske vi skulle börja med en insamling till Tidemand…???
Hej.
En bra idé, men har han bett om hjälp?
MVH
Tommy
Det verkar som det behövs insamlingar till fler svenskar. Jag har inte hört något ”riktigt” uttalande från varken P-G, Patrik Sandell. eller Patrik Flodin mer än att han ska gasa Volvo.