Hirvonen kör R5-Fiesta, Tänak mest segertippad för Rally Turkey, Monte har klass, Mattis O. toppar SSRC inför TV-Svängen, rallybilar säljes, Bresontrofén kör på Tierp Arena och Bäckmans med inhopp i TCR i Tyskland!

Medan WRC har fyra deltävlingar kvar att köra så är ERC inne på slutrundan och där  ”Cyprus Rally”är näst sist ut. En tävling som till stora delar påminner om den som möter Pontus Tidemand och hans VM-kompisar i Turkiet. Hett, dammigt, stenigt och dåliga sträckor är vad cyprioterna normalt bjuder sina gäster på.

   Det kommer också lite oväntat besök i form av f.d WRC-åkaren Mikko Hirvonen som i par med kompisen Jarno Ottman ska köra en R5-Fiesta för Markko Märtins team, MM Motorsport.

Har goda minnen från Cypern när det ingick WRC och där jag slutat på pallen två gånger, berättar 39-åriga Mikko.

Den här gången är dock målsättningen blygsammare medger han.

Pallen den här gången är dock det sista jag har i mina tankar, att ha kul är viktigast!

Hirvonen berättar att han får lite ”Dakar-feeling” när han tänker på vissa specialsträckor och där vet han vad han snackar om efter sina tre starter i det ultimata biläventyret. För Mikko blir inte Fiestan någon ny bekantskap då han redan provat bilen i Estland och Lõuna-Eesti Ralli. Där fick man dock tekniska problem som nu ska vara lösta till sista helgen den här månaden.

Inför Cypern leder unge britten Chris Ingram som slutade tvåa i ERC1 Junior med Mattias Adielsson efter sig. Nu hoppas britten komma till start även här tack vare den pågående sponsorinsamlingen som mamma Ingram startat. Han har dock en knapp ledning då ”The Russian Rocket”, Alexey Lukyanuk bara är en enda poäng efter. Inte heller trean från Polen, Lukasz Habaj med tio poäng mindre kan räknas bort från guldstriden.

*

Återkopplar till WRC och där det just nu pågår omröstning om vem som tippas vinna Rally Turkey.  Föga överraskande får Ott Tänak flest röster, över häften eller 52 procent så här långt. Näst flest tippar Thierry Neuville, 20 procent tror på belgaren och sedan följer Sebastian Ogier med bara 12 procents chans på seger. Resten av gänget får sedan sprida skurar röster och så även Pontus Tidemand som har en procent av de röstande i ryggen.

*

Mycket kan man tycka om Rallye Monte Carlo men att de har WRC:s snyggaste affischer är i alla fall helt klart. Idag släpptes 2020 års officiella affisch, ett rent konstverk med årets vinnare Sebastien Ogier och hans Citroën C3 WRCen action”.

*

Helgens TV-Svängen avgör hur de 150 000 kronorna till de 40 främsta i Sydsvenska Rallycupens ”Prispottlista” ska fördelas. SSRC-segraren får ensam 25 000 kronor och inför finalen med en tävling borträknad enligt reglerna, så är det ändå Gullabos Mattis Olsson som toppar, fyra poäng före VOC:aren Patrik Fredriksson, Fryksdalen som delar andra platsen med Skillingaryds-föraren Oscar Karlsson.

Chans på de ”25 lopporna” har även Robin Adolfsson, Växjö och Simrishamns Johan Widerberg som kör Grupp E Mercedes.

Givetvis är ställningen oförändrad om alla tar maximala 105 poäng men varje placering betyder fyra poäng så kan man själva räkna ut att läget kan ändras snabbt, menar SSRC:s poängräknare Mats Bergman.

Enklare i Ungdomsklassen där Emil Friman, Vetlanda redan säkrat segern. Därmed spelar det ingen roll hur tvåan Valentin Mårtensson från Dalby kör i Hörby, avståndet är ointagligt.

Förutom att fördela de 150 000 kronorna så avgörs även i TV-Svängen vilka 80 förare som får lov att köra ”SSRC-finalen” i Hovmantorp den 26 oktober.

*

På tal om Mattis Olsson så är han och Marcus Sundh en av bara tre anmälda till ”Sparbanken i Karlshamn Rally Blekinge”. De övriga två är Lars Stugemo med hemmakartläsaren Kalle Lexe i VW Polo R5 och värmlänningen Daniel Dahlström/Jörgen Johansson med Mitsubishi R5.  Än så länge saknas till exempel Johan Kristoffersson, Martin Berglund och inte minst redan klara SM-vinnaren Patrik Flodin. När man dessutom ser att såväl Flodin som Berglunds R5-Skodor figurerar på säljsajter för begagnade rallybilar, blir man orolig över att det kan bli lite tunt i Trimmat 4WD sista helgen i september…

*

På tal om Rally-SM så har SBF haft lite bättre planering för Bilsportgalan 2020 än vad som var fallet i år. Då krockade galan med SM-premiären Bergslagsrallyt vilket fick till följd att flera rallýmedaljörer inte kunde ta emot sina bevis på framgångarna för 2018.  Nästa års Bilsportgala arrangeras i Sandviken den 18 januari och bara två veckor senare är det dags för SM-åkarna att åter ställa in kompassen mot Sandviken. Här körs nämligen 2020 års SM-premiär som först av två vimterrallyn i nästa års kalender.

Samtidigt som sista deltävlingen i SSRC körs i Hörby är Rasbo MK/Tierp Arena näst sist ut i konkurrenten  Svenska Rallcyupen. Den här gången är det ingen tvekan utan att SSRC/TV-Svängen dragit det längsta strået med runt 50 bilar mer än vad som kommer till Tierps Arena och Bresontrofén. Ett lite annorlunda grepp gör SRC då första och sista sträckan körs som publiksträcka inne på motorområdet. 

130 ekipage gör upp i tävlingen där15 av dessa hör med 4WD-bilar som Stig Andervang, Christoffer Haglund och Anton Eriksson som är med i toppstriden. Anmäld är även cupens stora suporter genom #FkkCancer kampanjen, Lars Stugemo. Trimmat 2WD är som vanligt störst med nästan 60 anmälda och där kvartetten Hampus Jakobsson, Fredrik Eriksson, Emil Karlsson och William Binbach lär göra upp om segern. Inte alla klassikeråkare tar till Skåne, Klassiska Rallycupen och TV-Svängen. 14 bilar väljer istället Uppland där Kjell Fransson och Stefan Ryberg är lika i tabellen och möts nu för att förhoppningsvis kunna skiljas åt.

*

Två som struntar både i Hörby och Tierp är syskonen Bäckman, Jessica och Andreas som istället väljer Tyskland och TCR Germany. Med varsin Hyundai i30 N TCR för team Target Competition gör ”the two Backmans” entre på Hockenheim Ring. För Jessica är det andra inhoppet i serien medan Andreas gör debut. Lite stressigt nu för syskonen då de reda nästa vecka kör TCR Europe i Barcelona. I helgen möts totalt 19 förare och däribland två svenska syskon och där Jessica redan är taggad.

Extra roligt att vara tillbaka och gästa TCR Germany igen. Jag känner mig revanschsugen sen förra gången och denna tävling är även en perfekt uppladdning inför Barcelona nästa helg.

Debutant Andreas menar att det blir både spännande och en ny utmaning att få köra i TCR Germany. 

En serie som rankas högt och med hög standard på förare, så det kommer inte bli lätt, men det känns bra att få komma tillbaka ut på racingbanorna och få tävla igen. Det blir också en bra uppladdning inför nästkommande helg då vi är tillbaka i TCR Europe efter det här långa uppehållet!

*

Motorbloggen hämtar sitt material förutom genom egna källor, via officiella pressreleaser och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Tommy Svensson

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *