Hirvonen gör comeback i WRC-Ford, ”Roten” vinnare i Lahti, Qatar-Prins hade häftigaste bilen, Peugeot-Madsen vann i Fårvang!
I mitten av oktober gör Mikko Hirvonen comeback i en WRC Ford Focus men så klart inte i WRC utan han ska köra sin favoritbil i Rallylegends-tävlingen i San Marino. Med Focusen tog Hirvonen tolv segrar under åren 2006-10 varav Rally Sweden 2010 var en. En enda poäng skilde finnen från VM-guldet året före då det som vanligt istället hamnade hos Sebastien Loeb.
För Hirvonen blir det första tävlingen i en WRC-bil sedan han la hjälmen på hyllan efter 163 tävlingar år 2014. En start i en WRC-Mini gjorde han året därpå i Spanien men utanför WRC men sedan har det varit slutåkt för sympatisk Mikko. I San Marino gör även hans vanlige co-driver Jarmo Lehtinen comeback till höger.
Det finska paret får sällskap av bland annat Craig Breen som så klart kommer att köra en Citroën. Men här blir det Loebs gamla vinnarbil C4WRC som blir färdmedel för irländaren.
*
Vem hade trott på en sådan här resultatlista från ”när det begav sig”? En Volvo 242 som vinnare och därefter två Audi quattro och som fyra en Ford Sierra Cosworth, hade onekligen varit svårtuggat i början av åttiotalet. Men så blev det i Lahti Historic Rally där Jari Kankaamäki vann och detta nästan minuten före 4WD-åkande Ville Silvasti och likaså rutinerade Antero Laine som trea. Fyra i ”Cossen” var Mika Turkki. Tony ”Roten” Jansson och Erik Davidsson var på hugget rejält med sin Ford Escort RS 2000, slutade åtta totalt och dessutom klar klasseger.
Sist i tävlingen blev Qatar-Prinsen Al-Thani Abdullah men i ”häftighetsdelen” vann han överlägset genom att köra Citroën SM med tre liters Maserati-motor. Inte nog med att bilen var i autentiskt rallyskick (Björn Waldegård körde en gång en sådan här…) utan även servicebilen var udda, en Citroën DS20 Break. Att prinsen sedan var halvtimmen bak 240:an i topp spelar likson ingen roll i mina ögon. Tack Patrik Sundberg för bilderna.Tilläggas kan också att sträcka elva fick strykas på grund av skogsbrand…
I den nationella delen ”Lammi Ralli” som kördes efter Lahti slutade Janne Westlund sexa.
*
I Fårvang Rallyshow tog Brian Madsen sin fjärde seger men inte i den bil han var anmäld med, Peugeot 306 Maxi utan det blev i den ännu häftigare Peugeot 206 WRC. Brian var snabbast i alla tre heaten och tvåan Ib Kragh nådde inte ända fram med sin Citron R5, runt fyra sekunder skilde mellan de båda. Gigantiskt hopp sedan ,13 sekunder till trean Steen Andersen, Mitsubishi som i sin tur var sekunden före Roland Poulsen, Toyota WRC. Försvann direkt gjorde Kristian Poulsen i sin nya Skoda Fabia R5 efter att ha kört på en sten.
Bästa 2WD-förare blev Kim Boisen, BMW M3 femma totalt och därefter kom Kenneth Madsen, Suzuki. Svensk klasseger blev det genom Bjarne Rutgersson, Stenungsund som tog Escorten till vinst i klass 5 före märkeskollegan Brian Johansen.
*
I Munkebjerg Hill Climb blev det Steen Andersen, Ford Escort som var snabbast på Danmarks enda riktige ”bjergvej”. I en 20 år modernare Peugeot 205 blev Mickey Mikkelsen tvåa, fyra sekunder långsammare efter de tre körningarna uppför berget på Jylland.
*
En kort Motorbloggen är ändå en Motorbloggen och nu lovar jag att det blir bloggfritt till onsdag.