Hett och dammigt i Portugal, Suninen kraschade bort sig igen, seger direkt i SSRC-öppningen för Robin A. med Skoda och utmanande sträckor väntar kring Nyköping.

Återigen går inte min ambition hand i hand med verkligheten och därför tvingas jag skriva Motorbloggen efter enbart fem körda sträckor av ”WRC Vodafone Rallye Portugal”. 

Foto: Rally Portugla

Thierry Neuvilles farhågor om att behöva spåra på de nu snustorra sträckorna besannades, vilket blev ett gyllene läge för längre bak startande Takamoto Katsuta med Toyota #18.

Foto: Toyota Gazoo racing

Ändå måste de mest inbitna ”icke Neuville-gillare” erkänna att belgaren hanterat sin uppgift föredömligt så här långt. Bara 2,9 skiljer mellan honom och ”Taka” och på senast körda SS5 ”Arganil” blev det sträckseger för honom och Martijn Wydaeghe. 

Foto: Jens Johansson

Hade hoppats på lite bättre grepp men ändå, ”a good run”, menade Neuville vid målet.

0,4 efter honom ligger Kalle Rovanperä/Jonne Halttunen som även de haft nytta av köra på delvis ”nykrattade” sträckor. Elfyn Evans som startar fyra minuter (alla Rally1 har detta avstånd på grund av damm) bak Neuville har inte alls fått till det lika bra. Klagar över det mesta, från halkigt, dammigt och ingen bra känsla med bilen, vilket gör att han är näst långsammast (17,5 upp) i Rally1-klassen.

Foto: Jens Johansson

Dani Sordo/Cándido Carrera med två sträcksegrar ligger sexa, nio sekunder efter ledaren. Faktiskt väldig tätt i Topp-8 då det bara skiljer 17,5 sekunder (Evans) till ledaren.

*

Jag har alltid gillat Teemu Suninen och tyckt att han ofta blivit lite orättvist behandlad av såväl, M-Sport och som senast Hyundai. I Portugal skulle han börja återtåget mot en hägrande Rally1-sits via framgångar i WRC2 med Hyundai i20 N Rally2.

Foto: okänd

Men strax före mål på SS5 grusades de förhoppningarna när det rullades flera varv och bryter åtminstone för dagen. Då hade han och Mikko Marrkula tider som räckte till sjätte plats men ändå nästan halvminuten efter ledande Oliver Solberg/Elliot Edmondson. Men roligare än så här blev det inte för Teemu den här gången.

Istället är det Oliver som jobbar hårdast med 8,7 sekunder till Gus Greensmith/Jonas Andersson, båda med Skoda från Toksport.

Foto: Skoda Motorsport

Då hör det till saken att Oliver även tänker väldigt mycket på däcken och inte enbart ”speed”.

Väldigt svårt att spara däck, man vill gärna ha lite kvar till resterande sträckor, menade Oliver.

Trea är Yoann Rossel och fyra, Pierre-Louis Loubet med ”The Ulsterman” Kris Meeke som femma 35,8 efter. Inte Finlands dag i Portugal då både Lauri Joona/Janni Hussi, Roope Korhonen/Anssi Viinikka och Sami Pajari/Enni Mälkönen tappat mycket tid vilket placeringarna 11-12-13 tydligt visar. Trion är över minuten efter Oliver. Någon lyckad Fiesta-debut blev det inte för snabbe spanjoren Pepe Lopéz som redan på andra sträckan provade hållfastheten på M-Sports bygge…  Fyra sträckor återstå av dagen och där sista sträckan, ”SS9 Martágua 2” sänds live på Sportkanalen vid 18.30.

*

Jens Johansson på plats rapporterar om damm och hetta.

Vid lunch var det 32 grader men nu har det gått ner till 28 grader och så på detta tjockt med damm.

Foto: Jens Johansson

Nu gnäller han inte tvärtom, men tänker på de tävlande.

Måste vara olidligt på transporten där man kör sakta och ingen sval luft kommer in, ovan på detta tjocka overaller och underställ. Kan inte vara särskilt behagligt!  

Foto: Jens Johansson

I hettan suktar så klart även publiken efter svalka och kalla drycker. På  sträckan ”Gois” hade därför kreativa lokala entrepenörer satt upp ett bord från vilket det serverades iskallt Rosévin. Inte utan att det är lite skillnad mot här och där … 

*

Vilken pangstart Växjös Robin Adolfsson och Nicklas Jidflo fick i första starten med Tisse Racings Skoda R5. Seger i öppningen av Sydsvenska Sprintrallycupen i ”SSR Rallysprint” med 12 sekunder över teamkompisen Arvid Johansson/Mikael Johansson, Lessebo MK. Den tidigare Fiesta-föraren var snabbast i alla fyra åken inför storpublik trots det lite trista vädret på Millebygden Arena.

Foto: Håkan Vemhäll

Oväntat tam var flitige Stig Andervang/Andreas Olsson som med sin på pappret modernare Hyundai I20 N Rally2 fick se sig slagen av B-förare Johansson från Lessebo. Först på sista sträckan fick Stig till en tid som var bättre än Skodan framför. Om det var glass och ballonger hos Adolfsson var det tvärtom hos SMK Hörbys Pontus och Peter Berglund. Deras röda Volvo 940 satte ribban i ”2WD-klassen” och efter tre sträckor där man var snabbast på alla, skilde 2,5 sekunder till Johan Green/Josefin Ingvarsson, från Hässleholm med Toyota.

Foto: Håkan Vemhäll

 Men i fjärde åket blev det punktering höger fram och Pontus fick rulla åt sidan och se segern passera. Istället blev det ”Kalle” Green som körde hem första SSRC-segern knappt tre sekunder före Osbys Rickie Borgström/Ola Sandberg, Volvo 240. Tufft bakåt då segervana småländska masen Daniel Röjsel/Fredrik Persson hade 0,3 upp från Corsan till 240:an.Ny Hässleholmare som fyra, Johannes Haraldsson/Magnus Lörd men där Golfen hade 14,5 sekunder upp till Kalle. För ERC-rutinerade Victor Hansen/Victor Johansson, SMK Hörby var detta första grusstarten i hop sedan segern i TV-Svängen för åtta månader sedan. Kanske var lite ”notrost” anledningen till att deras Peugeot Rally4 inte riktigt hängde med toppen? Hängde med gjorde Rally4-kollegan (Ford Fiesta) och dessutom enbart C-förare, Adam Grahn/Marcus Sundh från hemmaklubben Älmhults MK. Sexa totalt bland alla 27 i klassen imponerar på mig.

Foto: Håkan Vemhäll

På tal om att imponera så finns inget annat att säga om SM-vinnaren i ”Standard” 2023, Karljohan Ingesson/Emma Fransson tävlande för SMK Hörby. Vann i går ”Standard” i storstil vilket även gav 13:e plats totalt med BMW:n. För att få lite perspektiv på detta, så direkt bakom ”Kalle” slutade Västerås Kent Andersson/Johan Johansson med Ford Fiesta R5, lite ”David mot Goliat”. Fyra raka sträcksegrar innebar tio sekunders försprång i mål till Karlskronas Robin Liljegren/Nathalie Nilsson, Volvo och nästan halvminuten till i VOC-kretsar välkände Anders Banger/Morgan Olsson, Ljusdal.   

Foto: Håkan Vemhäll

I tunna Appendix K (tre bilar) fick Vimmerbys Kjell Fransson/Jörgen Lindhal oväntat hårt motstånd av Volvo 240 från Laxå, Mats Persson/Maud Norell. Bara åtta sekunder skilde mellan denna och ”Bygg-Kjells” gula Renault Alpine.Tunn var även Ungdomsrally där Emil Karlsson/Patrik Berglund, Södra Sunnerbo var snabbast.

Foto. SSR

I eftermiddag klockan 16.00 startar andra deltävlingen i SSRC från Millebygden Arena, då med 77 bilar.

Osnaköp är fantastisk byväg på 6,4 km som kommer att köras två gånger, hälsar SSR-ledningen. 

– Blir gårdagens medaljörer dagens? Ikväll vet vi. 

*

I Nyköping ser det ut att bli riktigt fint rallyväder i kväll och lördag för de drygt 100 deltagarna i ”Rally Nyköping”. Lätta moln, en hel del sol ger runt 18 plusgrader och inget regn i sikte.

Foto: Pierre Skytt

Med tanke på allt som händer i helgen och där jag själv har funktionärsjobb i morgondagens SSR Rally, har jag överlåtet till Pierre Skytt att hantera årets gruspremiär i SM. Igår träffade han tävlingsledare Hampus Juteryd med SM-ansvarige Jonas Kruse som han gav mycket beröm.

Helt klart är att  Juteryd med sitt vassa arrangörsteam gjort ett jättejobb med att få till så fina vägar i folktäta områden. Stor respekt till en sådan insats, berömmer Skytt.

I går var det rek så även för Skytt som fick en riktig ”Aha-upplevelse” direkt på första sträckan.

Första reaktionen när vi körde ettan var, ”här kommer nog ingen i mål”. Men det är klart att våra förareleganter klarar detta, det har man gjort förr just här men visst är det utmanande att bemästra en sådan kuperad och krokig väg.

Foto: Pierre Skytt

Han fick även ett snack med Tom Kristenssons co-driver Andreas Johansson medan Kean Motorsport pysslade om Skodan, Andreas höll med om inledningssträckan.

SS1 är helt klart den som är svårast, många luriga kurvor samtidigt som vägen bjuder in till att gasa hårt. Alla sträckor är utmanande så det här blir spännande, kommenterar Andreas.

WRC2 världsmästare Pontus Tidemand som nu har Mille Johanssons kartis Johan Grönvall vid sin sida höll med.

Tuffa vägar och vi har bara åkt ihop en gång förut, menade Pontus.

I samband med starten som han gör med Polo R5 presenterade han ett nytt team i hop med Calle Ward, ”Motorsport Experience” där välkände Mats Jonsson ska sköta bilen. I planen förutom resten av SM, finns även start i ERC-tävlingen hemma i Värmland om en dryg månad. Rally Nyköping öppnar med SS1 på uppenbarligen 7,6 kilometer svår sörmlandsväg och första start där klockan 17.25. Runt 20.30 är första bil tillbaka i Nyköping efter fyra sträckor för nattvila innan lördagen bjuder på elva sträckor. Först bil till Stora Torget runt 18.00.

SMK Nyköping har också lyckats med det många menar är omöjligt, att få ”Gammelmedia” alltså vanliga tidningar, tv och radio att rapportera om rally. Istället väljer många arrangörer/team att enbart gå i digitala kanaler vilket också innebär att man enbart når redan frälsta med sin information. I Nyköping har man däremot lyckats att få SVT att göra flera inslag med både hemmafavoriten Jonna Eson Brådhe och Hampus Juteryd. Även längre norr ut har Eskilstunakuriren/Sörmlands Nyheter haft helsidor som SM-rallyt. Bra jobbat!

*

I morgon lördag blir det bloggfritt, då dagen spenderas som funktionär på ”SSR Rally”. Men går allt som det ska så ses vi på söndag…

Trevlig helg.

Ett svar på “Hett och dammigt i Portugal, Suninen kraschade bort sig igen, seger direkt i SSRC-öppningen för Robin A. med Skoda och utmanande sträckor väntar kring Nyköping.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *