Hett i Sardinien med Lappi i ledning, Mikkelsen i WRC2, även här brister säkerheten, Sordo gillar inte hettan, tunga namn utmanar Hörby-gänget i ERC Rally Poland, karting EM väntar och så är Silver-Kadetten nytvättad!

När detta skrivs är man i full färd med att köra SS7 i WRC  Rally Italia Sardegna och precis nu har Toyotas ”reserv” Esapekka Lpapi/Janne Ferm gått upp i ledning sedan tidigare ledaren Ott Tänak/Martin Järveoja drabbats av problem med drivningen.

Foto. Hyundai Motorsport

-Strax före mål kändes bilen som 3WD, inte hela tiden bara under acceleration och broms, förklarade Hyundai-föraren vid målet.

På den 13 kilometer långa sträckan tappades 7,1 sekunder vilket nu ger Lappi ledning med futtiga 0,7 sekunder.

Foto. Toyota Gazoo racing

Jag försöker inte ”push” ännu mer, utan försöker med samma tempo som vi haft hela dagen, menade Lappi som är rallyts näst största överraskning.

Den största svarar M-Sport Fords Pierre-Louis Loubet för som trea bara 15,1 efter Lappi. Bara fyra tiondelar efter flåsar team-kompisen Craig Breen honom i nacken som i sin tur känner Dani Sordos spanska andedräkt i Puma-hytten, 0,6 efter. Skulle vilja säga att alla ner till sjätte placerade Adrien Fourmaux är inom ”strikning distance” gruppen  bara har halvminuten upp till Lappi. Värre är det för WRC-ledande Kalle  Rovanperä på åttonde plats och 1.13,1 efter och ännu sämre läge för tvåan Thierry Neuville som även han haft problem med drivningen, två minuter fram till Lappi.

Foto. Hyundai Motorsport

Tungt även för Gus Greensmith/Jonas Andersson som redan får början fick problem med Puman och är sist av WRC-åkarna.

Foto: Okänd

Inte riktigt sant,  allra sist är Elfyn Evans som redan på SS3 slog sönder både sump och kylare på Toyotan. Hans lilla, lilla halmstrå i titelfajten är att både Kalle och Thierry inte heller ser ut att få så många poäng med sig om resultaten står sig fram till söndag…

*

Foto: Skoda Motorpsort

Ni som minns så hade jag ju Elfyn Evans som vinnare i mitt tips och återigen gick det ju så där. Bättre i WRC2 där Andreas Mikkelsen/Torstein Eriksen i Toksports Skoda inte ser ut att göra mig besviken. Ledning med 15 sekunder före Nikolay Gryazin Skoda även han och med lika långt ner till trean Teemu Suninen, Hyundai.

Foto: M-Sport Ford

Lite förvånade så är Jari Huttunen med Fiestan bara sjua och samma känsla, men åt  andra hållet. Sami Pajari gör debut i klassen och utan att visa respekt håller nionde platsen av de 26 i klassen.

*

 Värmen på Sardinien har som förväntat blivit ett svårt problem för de tävlande och en som är irriterad över detta är Hyundais Dani Sordo. När det då framförs att detta är något som förare och kartläsare måste kunna hantera, blir han rasande arg. Mellan Portugal och Sardinien skilde bara två veckor vilket så klart är väldigt kort tid för att komma tillrätta med problemen. Lite försök har gjorts med större luftintag plus olika kulörer på bilarnas tak i hopp att göra dom lite svalare. Åtgärder som Sordo inte ger mycket för.

Foto. Hyundai Motorsport

– Det är inte från taket värmen kommer, det är avgassystemet inne i bilen som är problemet, menar Sordo. 

Avgassystemet går inte att flytta då bilarna är konstruerade på detta vis och menar han, istället måste någon form av AC monteras. Något sådant finns inte alls i dag till skillnad från i bilar för ökenrallyn eller långdistansracing där AC är en självklarhet.

Han är kritisk till att ingen verkar vilja lösa problemet och befarar att samma sak upprepas till nästa år och ställer frågan.

 Går det att lösa i vanliga familjebilar  måste det gå att göra även så i en Rally1-bil!

Många pekar på att det alltid varit varmt när rally körts söderöver och i fuktigt klimat men det köper inte Dani. 

Vi har fantastik säkerhet i våra bilar plus ena skydd allt för optima säkerhet. Men om en förare ”goes crazy” på grund av värmen, kraschar och dödar 20 åskådare vad händer då? 

M-Sport Fords Adrien Fourmaux instämmer i farhågorna.

– I Portugal var det svårt på vissa sträckor och bitvis var jag nästan helt borta…

Så klart är detta en stor säkerhetsrisk när förarna inte kan hålla fokus med uppemot 40-50 grader i ”hytten” och något måste snabbt göras åt problemet och med med Kenya väntande runt hörnet brådskar saken.

*

På tal om säkerhet som dök upp som ett akut problem efter South Swedish Rally så kan knappats FIA:s säkerhetsansvarige Michele Mouton vara nöjd med uppförandet hos publiken på Sardinien. Craig Breen gjorde en mindre avåkning och fick stopp på Puman bara decimeter från publiken.

Foto: WRC.com

Till deras försvar så stod dom faktiskt bakom avspärrningarna så här verkar ansvaret mest ha legat hos arrangören. Men ”idioterna” som står centimeter vid sidan av vägen och filmar bilarna,  dessa är svårt att klandra arrangören för… 

*

Näst helg är det dags för den 78:e upplagan av ”Rajd Polski” eller ”ERC Rally Poland” och med 78 anmälda. Bland dessa då SMK Hörbys Tom Kristensson/Andreas Johansson, Victor Hansen/Victor Johansson och så Julia Thulin som sköter notläsningen i estländaren Robert Virves Ford Fiesta Rally3. Först ut är ERC-ledaren, spanjoren Efren Llarena, Skoda som följs av tvåan, Polo R5-åkaren Nil Solans som har två av tre möjliga segrar. Llarena som vann i Portugal är nu fem poäng före Solans inför matchen i Polen. Som trea rullar hemmahoppet Mikolaj Marczyk ut och som också var precis före Tom i hans första tävling på polsk mark, ”Kowax Valasska Rally ValMez”. Då handlade det om asfalt så frågan är om inte oddsen nu är lite mer utjämnade med grus under hjulen. Å andra sidan kommer Marczyk direkt från WRCSardinien och sämre ”shake down ” kan man säkert tänka sig. Av de 28 anmälda i klassen RC2 har Tom och Andreas tilldelats startposition som elfte bil som för mig känns som snudd på perfekt, lösgrusen är borta och spåren i vägen inte alltför djupa.  I Mikolajki stöter han även på sina gama konkurrenter både från tiden i Opel Motorsport och Junior-WRC, Märtin Sesks och Ken Torn, Skoda respektive Fiesta. Utan att på något sätt nedvärdera så är ändå motståndet här av helt annan kaliber än i SM. Något som alla lite insatta i rally utanför våra gränser håller med om. Dessutom består vagnparken av 19 nya Rally2-bilar medan Tom och fyra andra kör med de äldre R5-versionerna. Ytterligare en Hyundai i20 R5 finns anmäld, hemmaföraren Lukasz Byskiniewicz som inte kör för Kowax 2Brally som Tom utan med APR Motorsport i ryggen. I rallyt kommer svenskarna att vara ensamma med R5 under Kowax-tältet medan i Polen välkände Adam Sroka / Patryk Kielar gör sällskap. Sroka är anmäld med en Peugeot Rally4 när han gör ERC-debut. Foto: Tommy Svensson

Detta betyder att han kör i samma EM-klass som ”2X Victor” ERC4 men då polacken är för gammal kan han inte köra som Hörby-duon i ERC Juniors. Här finns 16 anmälda och där då deras svenskreggade Ford Fiesta Rally4 begåvats med #43 och går ut näst sist av juniorerna. Bra spridning av bilmärken där Fiesta dominerar 2WD-klassen med totalt tio bilar medan de båda fransmännen (Renault och Peugeot) körs av fem förare vardera. Konstigt nog bara tre Opel Corsa Rally4…

Foto: privat

Lite enklare i Julia Thulins klass (RC3) ihop med Virves, bara fem anmälda och bland dessa hans J-WRC-kompis från Kenya, McRae Kimathi.  14 sträckor väntar i det vackra Mauri-distriktet, lite av polackernas ”Västkusten” trots att det ligger mitt i landet dock nära en stor sjö. Nästan 19 mil specialsträcka eller dubbelt så långt som SSR väntar den 10-13 juni.  

*

Helgen är fullspäckad med rally och racing (STCC har premiär) till vilket nyhetschefen på tidningen ställer sig tämligen kallsinnig. Med andra ord finns det en verklighet utanför bloggskrivandet som därför får vila under både lördag och söndag. Dock har det lämnats en lucka för mig att bevaka morgondagens ”Temahallen Grussprint” i Vinslöv. Snäll som chefen är har det avsatts en hel timma för mig mellan Broby Marknad och en spännande (?) fotbollsmatch i Hanaskog.  På söndagen är det inte mycket bättre men här går det dock mer i mitt tecken då jag ska bevaka EM i kartingÅsum Ring, sämre sätt kan man tillbringa en söndag på.

Foto: Tommy Svensson

I dagens Kristianstadsbladet finns en artikel  om gänget som gjort det omöjliga ute i Åsum. Här har med frivilliga krafter  skapats en bana med samma status i kartingvärlden som Le Mans och Monaco har inom racingen. När jag läste om de för den breda allmänheten anonyma eldsjälarna, blev jag tårögd. Hade landet besått av fler människor som de i Kristianstad Kartingklubb då hade vi inte haft några som helst bekymmer…

Med lite tur hinner jag med en blogg i slutet av NationaldagenSMK Hörby (Silver Kadetten är nytvättad) är en del av kommunens firande. Här finns vi ihop med andra i kommunen verksamma föreningar för att fira landets stora dag.

*

Trevlig helg! 

*

Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på:  tommy.svensson@kristianstadsbladet.se alternativt motorbloggen@telia.com 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *