Han gick och fiskade och mötte en R5-Skoda, Lukyanuk fick FIA-böta, Neuville kör ”med röd näsa” i Ypres, klent intresse för Skilling 500, Ström vass och en dag längre från pension…

Börjar klarna mer och mer vad som hände Jusso Nordgren på sträcka 10 i Cyprus Rally. Först rullade han på nian och sedan på tian blev det bara ”crash” i resultatlistan för finländaren. Det som stökade till det hela var dessutom att man strök SS11 utan någon direkt konkret anledning. 

På söndagskvällen började det droppa in uppgifter om att Nordgren krockat med en privatbil på sträcka tio. Först trodde jag att han ”gjort en Meeke”, åkt av och träffat en parkerad åskådarbil men detta visade sig vara helt fel. Istället mötte den finske Skodan bilen front mot front mitt på sträckan och endast tack vare Jussos snabba reaktion undveks det som kunde blivit en mycket allvarligare olycka. Det visade sig att i den mötande bilen satt en kille som åkt in för att fiska tidigt på morgonen utan att ha vetskap om att där kördes en ERC-tävling på hans ”fiskeväg”. När fisket var slut åkte han mot hemmet och mötte Jusso…

Så klart blev det uppjagat och när till slut lugnet lagt sig och man beredde sig för att släppa på rallybilarna igen blev det tvärstopp i starten. De tävlande krävde att man skulle skicka in en nya ”nolla”/säkerhetsbil för att förvissa sig om att där inte fanns fler fiskare som var på väg hem. En begäran som tävlingsledaren tvärnobbade och som tur var var, där fanns inte fler som skulle åka hem från fiskafänge. Återigen kan man konstatera, säkerhet är inte alls lika högprioriterat ju längre söderut i världen man åker rally som här hemma. Men att inte ha koll på om där folk i bil inne på sträckan känns helt overkligt…

*

Så klirade det till igen i FIA:s skattkista och den här gången var det Alexey Lukyanuk som stöttade upp Sebastien Ogiers 10 000 euro- böter på Sardinien. Ryssen uppdagades med att inför ”Q-stage” ha ett icke godkänt (här går jag vilse vad det är ) ”Data acquiston system affixed on”. Får för mig att det är någon sorts icke FIA-godkänd data med GPS som teamet monterat i R5-Fiestan. Hur som helst, vid det här laget (betalning inom 48 timmar) ska Lukyanuk ha pröjsat 7 500 euro till FIA för sitt misstag. Surt, i synnerhet som han fick bryta redan första dagen…

*

Belgiska storrallyt Ypres Rally var tidigare en av de årligen återkommande tävlingarna i ERC-kalendern men sedan tävlingsledaren kommit på kant med ERC-promotorn är det inte längre så. Istället valde belgarna att liera sig med BRC (Brittiska Rallymästerskapet” vid sidan av sitt inhemska rallymästerskap.

 I Ypres körs såväl historiska som nya rallybilar och bland annat svensken Anders Johnsen väljer att fira midsommar i sin Porsche med fru Ingrid. Blir lite annorlunda än sill och nubbe för  att istället testa de tuffa asfaltsträckorna kring staden Ypres.

Nationalidolen Thierry Neuville med co-driver Nicolas Gilsoul gör honom sällskap och så klart med en R5 Hyundai i20. Även fjol körde Thierry hemmatävlingen men då gick det inte så bra, en tidig rullning förstörde helgen. Även då var det med udda strajpning han gjorde sin första R5-start men frågan är om inte årets kostym är än häftigare. Som en hyllning till ”Rode Neuzen Dag” är bilen täckt med organisationens loggor med en stor röd näsa. Temat är att fokusera på ungdomars psykiska och fysiska välbefinnande. Mer R5-rutin har Ole Christian Veiby, Skoda, Bryan Bouffier och Fordkollegan Kevin Abbring.

*

Med bara en dag kvar av anmälningstiden ser det lite tunt ut för Skilling 500, bara 114 anmälda. Det som för mig är lite svårförståeligt är att tävlingen ingår i Sydsvenska Rallycupen samt DM för både Södra och Småland. Dessutom deltävling tre i nyuppväckta Sydsvenska Mästerskapet. Detta trodde jag skulle vara en liten garanti för att locka extra förare med tanke på att nästa uppehåll efter Hestra är Rally-SM i Hässleholm. Med Rally Askersunds drygt 60 startande i färskt minne kanske det ändå inte blir fullt hos Wilke i slutet av augusti som jag hoppades?

Klenast intresse för att åka Skilling 500 är det i 4 WD-gänget, bara två anmälda så här långt, Ingvar Andersson (bilden) och Åke Kjellgren. I 2WD ser det bättre ut där jag vid en snabbkoll inte saknar någon ”storfräsare”.

*

Egentligen borde jag ha lite dåligt samvete då jag faktiskt visste att det kördes FolkraceRipabana i lördags, hade sett skyltarna inne i Kristianstad. Nu är inte ”FR” min huvudsport men jag försökte ändå hitta info om tävlingen ”på nätet” men gick bet på detta och sedan föll det bort i bloggen. Nu däremot har jag fått klarhet via Johan Ström som skriver,”

I Lördags kördes den 5:e deltävlingen i Folkrace cupen för Södras BF på den mycket fint preparerade banan i Ripa utanför Kristianstad. Den vanns totalt av Albin Ström Osby MK som för övrigt tog sin 2:a seger i cupen och är den enda föraren som lyckats ta sig till A-final i alla tävlingarna. Albin leder nu cupen före Freddy Malmberg Ljungby och Oskar Hansen Laholm. – 3 deltävlingar kvar i den populära cupen varav nästa i Hästveda i slutet av augusti”.

Tack Johan för detta och stöt gärna på dina FR-kompisar att dom alltid är välkomna med info som sina tävlingar. Som du skriver, det är omöjligt för mig att hålla reda på allt….

*

Har haft två dagars semester, första dan gick hyggligt men i dag gick det åt h-e med musik. Förmiddagen ägnade jag åt att jaga annonser till TV-Svängens program (lite mer än två månader kvar till de 54:e upplagan) och då kändes det ändå ganska okej att skrota runt lite och snacka med företagare. Efter lunch kom plötsligt sambon på att där skulle stickas kanter på gräsmattan.

-Ser för d-ligt ut, var hennes åsikt om den lätt brunbrända gräskanten.

Ungefär lika lätt att snacka förbi en FIA-gubbe som att komma undan min träff i det numera mer bruna än gröna helvetet. Nåväl kanterna blev något sånär raka (godkänt av sambon medan Colin gjorde ”tasse upp”, vilket egentligen är viktigare) och när jag samlade ihop plågoredskapen konstaterade jag bistert, ”ännu en dag längre ifrån pensionering”.  Tänk att behöva hålla på med sådant här dagarna i ända för att få tiden att gå…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *