Halttunen oroas över att svart Toyota blir het, ”Stiller Tag” satte stopp för ”CER”, Citroën satsar över en miljon på ny cup, ingen rusning till vinterrally och idag krossade Trafikverket myten om dubbfritt…
Den minnesgode kommer nog ihåg att jag inte gjorde vågen över Toyotas nya ”WRC-livery” eller design om ni vill, när man 2024 går från vitt till svart på Yaris Rally1. Smaken är som bekant som baken, men för mig är inte svart någon ”tävlingsfärg” precis som grön och inte i närheten av rött, vitt, blått, gult eller vilken som helst.
Nu får jag medhåll av Kalle Rovanperäs kartläsare Jonna Halttunen men han går inte så mycket på utseendet utan hyser en rädsla för att Yarisen blir för varm. Jonne förklarar för rallit.fi att han förstår att Toyota vill förnya men kanske borde man valt något annat än svart.
– Ur vår synvinkel betyder svart alltid en ganska het bil, säger Halttunen till rallit.fi.
– Bilarna är ganska varma ändå och detta (svart färg) ökar på hettan…
Han lyfter tacksamt fram att designern ändå gjort taket silverfärgat för att reflektera bort solstrålarna och hålla kupén lite svalare. Extra problematiskt för Rally1-bilarna där avgasröret är draget under kartläsarstolen vilket redan utan det svarta, gjort värmen för besättningen till ett problem. Värst var det i början av 2022 men nu har ingenjörerna delvis kommit tillrätta med hettan vilket enligt Halttunen gör tillvaron inne i bilen acceptabel.
– Men i riktigt heta rally som Safari eller Finland är det inte så trevligt!
Han förstår inte heller varför bilarna inte har luftkonditionering vilket han menar borde vara obligatoriskt, så att ingen behövde släpa på någon extravikt mot konkurrenten. På något vis tror han att detta beror på tradition då rallybilarna aldrig haft den här ”nymodigheten”.
*
Verkar mer eller mindre klart att ”WRC Central European Rally” flyttar från Allhelgonahelgen till den 17-20 oktober. Att ingen i organisationen verkade ha klart för sig att just den helgen är ”helig” i Bayern som ingår i både Tyskland och Österrike. känns väldigt märkligt.
Allhelgonadagen benämns ”Stiller Tag” (Tyst dag) och alla offentliga evenemang är förbjudna i området som inte respekterar dagens (1 november) allvarliga karaktär. Mycket kan man ju säga om rally men speciellt ”stiller” är det ju knappast. Man flyttar även HQ från Passau där planerade Dreiländerhalle är upptaget på nya datumet. Istället blir det 25 kilometer söderut, Bad Griesbach som blir navet för ”CER” 2024.
*
Sticker ut hakan lite och säger att Sverige är snudd på lite U-land när det gäller rally. Visst vi har förare i både WRC2, ERC och lite andra internationella serier, dessutom en bredd på sporten som få om ens något annat land kan uppvisa. Det arrangeras årligen massor av tävlingar och i de allra flesta fall med startfält som vore en våt dröm för arrangörer på kontinenten.
Men när det kommer till att sälja sporten utåt spelar vi faktiskt inte alls i samma liga som många övriga länder. Till exempel är rallyintresset från bilimportörerna i vårt land i princip noll. Annat är det utanför landets gränser där dessa oftast tar stor del i sportens utveckling genom egna ”team”. Senast i den raden är Irland där Citroën Racing UK/Ire drar igång ”Citroën Racing C3 Rally2 Trophy”. Med en prispott på över 1,2 miljoner svenska kronor ska deltagarna samla poäng i alla deltävlingar i ”Irländska Mästerskapet” både grus och asfalt. Två krav finns dock, du måste köra C3 Rally2/R5 och på denna ska det sitta däck från Michelin. Nu är detta så klart inget som den svenske importören KW Bruun Autoimport avser att följa. Men med tanke på att man även ansvarar för Citroën i Danmark skulle det kanske vara en bra grej om man samkörde motsvarande i båda ländernas nationella mästerskap…
*
Först ut i Sverige med rally 2024 är MK Ratten i Torsby med ”Finnskogsvalsen” den 12-13 januari. Patrik Barth svarar för noterna på de totalt 70 kilometerna SS.
Anmälan stänger den 4 januari men så här långt är det ingen rusning till MAS Rallycup och VOC Mekonomens vinterserie. Runt 30 anmälda så här långt varav tio av dessa kör i VOC-serien.
Nu är inte värmlänningar riktigt först, för det är istället ”North Rally” i Boden den 5 januari.Men här har arrangören valt mer svårfunna Facebook som infocenter vilket gör att en del säkerligen missar det hela. Klart är att där är 20 anmälda som kör tre sträckor och alla dubbelt.
Samma helg som Torsby är det även rally i Dalarna och Svartnäs med ”Tractive Winter Rally”, men här ser det i dag lite dystert ut. Nyårsdag (måndag) stänger anmälan och i dag är där enbart 12 anmälda. I praktiken innebär det att de sista fyra dagarna krävs ytterligare att minst 30 ekipage anmäler sig, annars har arrangören rätt att ställa in. Redan i höstas varnade många för att det kunde bli en tuff rallyvinter då priserna på vinterdäck stuckit iväg rejält. Ser uppgifter på priser runt sex tusen kronor per däck och behöver du då köpa minst sex däck, går kalaset på 36 000 kronor. Är det då dessutom dåligt fruset och grus i spåret, är däcken kanske sopslut efteråt…
*
Idag läste jag något jag aldrig trodde jag skulle få uppleva. Aftonbladet intervjuar Felicia Danielsson, kommunikatör på Trafikverket om det vinterväglag som råder i delar av landet. Hon konstaterar att det är vinter och dessbättre något som folk är medvetna om. Hon berättar även att det bildas is när det regnar på våt vägbana och slår då fast att det då blir väldigt halt. Sedan kommer de förlösande orden från en tjänsteman på annars så dubbhatande Trafikverket.
– Anpassa körningen och se över däcken. På isiga vägar är det bara dubbäck som biter, till skillnad från andra väglag då vilka vinterdäck som helst funkar. Det kan ju gå att köra med dubbfria, men man måste ta det försiktigt.
En sanning som jag försökt pränta in i skallen på alla som kör ”modernt” alltså utan dubb i många år. Nu håller till och med Trafikverket med om, att på is är detta det enda som biter.
*
Ingen Motorbloggen fredag då det blir lite av ”power stage” gällande julfirandet hos ”The Svenssons”. Första start är klockan 15.00 medan målgången är mer oviss…