Hälsingerallyt ställer in, Hürtgen blir teamkompis med Ekström, sista Polon till Finland och i natt jag drömde…

Att SMK Hälsinge skulle tvingas stänga ner Hälsingerallyt” den 16 januari kom väl inte som varken någon kalldusch eller chock med tanke på hur Covid-19 utvecklas här i landet. Med detta försvann premiären av Supercupen och nu är frågan hur Hällefors MK ska hantera ”Hällerundan” som planeras till samma datum? Nästa stora fråga är hur Rally Sweden kommer att agera i det här extremt svåra läget, trots allt bara två månader kvar till ”shakedown” i Skalla…   

*

Igår släppte Mattias Ekström bomben att han och EmilBergkvist är i Saudi Arabien och förbereder sig inför starten av Dakarrally i början av januari. Starten blir ett led i att komma maxladdad till premiären av nya elbil-serien ”Extreme E” som startat just i Saudi Arabien.

Foto: ABT

 Nu släppte även ”ABT CUPRA XE” vilken kvinnlig teamkompis Mattias får i Extreme E och det blev tyskan Claudia Hürtgen. Erfarenhet från både rally och ökenkörning är minimal hos Claudia som istället varit framgångsrik racingförare, men nu ska 49-åringen trimmas för att vara i rallyform till mars. I nästa vecka bär det av till Spanien och Aragon där alla team i Extreme E ska träffas för gemensam test. 

*

Foto: Printsport

När nu Volkswagen Motorsport i Hannover håller på och slutstädar inför stängningen passade man även på att tömma billagret. Den sista Volkswagen Polo GTI R5  (Cha. #87) som byggts fick nytt hem i Finland. Ny ägare blev framgångsrika Printsport med stark svensk anknytning då Lars Stugemo ofta anlitar deras tjänster och där döptes Polon omgående till ”Den siste Mohikanen”.

*

I år har ryssen Nikolay Gryazin och Ole Christian Veiby kört för Hyundai i WRC2 men tyvärr inte så bra att man på allvar kunde utmana Mads Østberg och Pontus Tidemand. Bäst gick det för Gryazin i Mexiko där han slutade tvåa efter Pontus och detta plus tredje platsen i Monte var årsbästa. Sin femte och sista tävling i klassen kördes på Sardinen där han fick bryta med trasig kylare. Lustigt nog slutade han och Veiby på exakt samma poäng, 51 och vad som händer med honom 2021 är oklart.

Foto: SRT

Klart är dock att han i helgen kommer att köra i Spanien och ”Rallye Marina Lucense” med drygt 70 anmälda. Alla spanjorer sånär som på Gryazin som här kommer att göra comeback  i en R5-Polo från SRT. En enda start har han gjort med en likadan bil i fjol och då blev det seger i tjeckiska Rally Nova Gorica, kanske ett gott tecken…

*

Hade en konstig dröm i natt där nya Svenska Rallymästerskapen hade lite av huvudrollen. Jag drömde att på något konstigt sätt hade nya SM-promotorn med Älmhults-boende Anders Martinsson i spetsen fått med sig IKEA som jättesponsor till de tre SM-serierna, något som garanterade icke föraktliga prispengar. Samtidigt hade våra bilimportörer vaknat upp och plötsligt insett att dom inte behövde skämmas över att det även fanns kul bilar i sortimentet och inte enbart versioner som får tummen upp av fröken Thunberg. Vid ett hemligt möte någonstans i Sverige träffades de lyckliga importörerna som hade R-bilar som en del av sina program för att diskutera SM. Här satt Peugeot, Ford, Skoda, Hyundai, Citroën, Opel och på något mystiskt sätt hade även Volkswagens PR-ansvarige Marcus Thomasfolk med sitt stora motorsporthjärta smugit sig in i gänget. Efter en god middag med tillbehör kom man så till saken vilket slutade med ett avtal, att alla skulle ställa upp med  minst en bil i Rally-SM 2021. Dessutom var det fritt att att stötta hur många privatteam som helst, ett krav från främst Ford. Den svenska versionen av ”The Blue Oval” kände trycket från årets SM-vinnare GN Motorsport i Åhuskärr men även andra Ford-åkare hade hört av sig i ämnet. 

Till SM-premiären i Boden kom där så en i modern tid aldrig skådad rad ”fabriksbilar” vilket också gav ett enormt mediapådrag. SVT tog tidigt beslut att vid sidan av WRC även utöka rallybevakningen till SM. Trion, Jonas Kruse, Maria Wallberg och Johan Eijeborg frikopplades från mindre attraktiva sporter för att göra en magasinsvariant av ”Vinterstudion” inför och efter varje tävling. Blev som vanligt lite gnäll i tv-huset då fler av medarbetarna på SVT Sport ville vara med men chefen Hanna Stjärne satte ner foten och valde de redan så välkända rallyprofilerna till nya prestigesatsningen. Då ylades det om könsdiskriminering eftersom Maria var ensam tjej i gänget vilket Stjärne inte orkade stå emot.

Foto: Tommy Svensson

Hon engagerade därför ett oskrivet kort i sammanhanget, Sanna Nielsen som fjärde studioankare något som Bromöllatjejen blev överlycklig över. Något som Stjärne motiverade med tre tunga skäl.

Sanna är tjej, hon kan sjunga i  oväntade pauser och sändningsuppehåll men sist men inte minst,  hon är från Skåne, förklarade VD Stjärne

Trots allt är det här Sverige börjar och så även det nya rallyljuset vilket Tom Kristensson visade med sitt VM-guld!

Case closed, till och med starka fackliga krafter i tv-huset fick ge sig för dessa övertygande argument.

Foto: Tommy Svensson

På den stora serviceplatsen i slutet av februari rullade så  de nya SM-teamen in och först på plats i Boden var inte någon av importörerna utan istället Tommy Kristofferssons KMS.

Jag och Johan pusslade lite med hans Extreme E-program och såg då att det skulle kunna funka även med en rallycomeback, förklarade Tommy.

Thomasfolk och Bauhaus hängde på och när KMS även hade en osåld R5-Polo kvar så var saken klar och nu är vi här!

Strax efter kom ”Team Skoda Solberg” och det blev lite kramkalas mellan de gamla rallycrossarna Petter och Tommy medan Oliver rullade av den nya Rally2-Skodan från transporten. Lite logistiska problem gjorde att Ford fick åka ensam från Stockholm med Tom Kristenssons nya Ford Fiesta Rally2.

Foto: Tommy Svensson

Detta på grund av att ”King Kristensson”  var upptagen med PR-jobb för M-Sport Poland. Tom med nye kartläsaren Louis Moya som tidigare lotsat Carlos Sainz, skulle dock flyga in senare på dagen. Tom hade då skrattande uttryckt att han hade en ”oplockad skånegås med Dennis Rådström” och nu skulle den plockas.

Foto: Tommy Svensson

Hyundai hade fått sin nya bil först samma vecka men Andrea Adamo lovade att den var i toppskick och att Dennis Rådström skulle få en vinnarbil i sina händer. Dennis hade fått med sin gamla parhäst från J-WRC Johan Johansson som kartläsare. 

Lite diskret anlände ”Citroén Sport Suedé” som inte velat avslöja vem som skulle köra deras nya C3 Rally2. När så Patrik Flodin och Göran Bergsten därför klev ut i nya knallröda Citroën-jackor blev både förvåningen och glädjen stor. Här avtvingades ”Ilsbo-Expressen” en förklaring över det i sammanhanget lite udda Volvo-åkandet under 2020 som ändå gav ett SM-guld. Någon riktigt bra förklaring kom inte över Flodins läppar men han blandade in Covid-19 i försvarsresonemanget trots att detta inte ens var påtänkt när SM-serien inleddes i Vännäs.

Måste ha varit en lite förkänning och nu vet vi att viruset orsakar både smak och luktbortfall, så det är enda förklaringen till att jag klev i en Volvo som jag kan komma på, försvarade sig Flodin.

Foto: Bengt Johansson

Efter detta kom så privatteamen i en strid ström, hos GN Motorsport fortsatte PG Andersson och Anders Fredriksson som lovade att de skulle sälja sin SM-titel dyrt. Mattias Adielsson hade engagerats att köra den lite äldre R5-Fiestan vilket göteborgaren inte såg som något problem.

– Trots allt mellan ratt och ryggstöd det hela avgörs så nej, inga problem köra den äldre bilen, försäkrade Mattias fylld av tillförsikt.

EKS och Mattias Ekström hade förstått att rally ändå var ”kuligare” än skumma elbilar och dammade av sin privata Skoda. Dessutom köpte han in en Skoda till från Mlada Boleslav som nya kompisen Emil Bergkvist skulle köra. Foto: Tommy Svensson

Vid sin sida fick Emil sin gamle kartis Ola Fløene som släppt lite av ökensatsningen inför den här för Emil  så välförtjänta chansen.

Foto: Tommy Svensson

Från Värmland anslöt Fredrik Åhlin som via sina goda kontakter med tjeckerna fått loss Jan Kopeckys fjolårsbil. Med ett flertal spelbolag i ryggen var också budgeten säkrad och enda problemet var att hitta ny kartläsare. Under sina bästa år skiftade Joakim Sjöberg, Torstein Eriksen och Morten Erik Abrahamsen om att läsa noterna men nu var alla upptagna med annat. Istället hade man familjeråd hemma i Hammarö där det beslöts att satsningen skulle ske inom familjen med mamma Susanne, pappa Jerry och syster Mikaela skiftande i högerstolen. Familjen hade kontaktat Gunnar Barth för snabbkurs till notlicens och i Boden var det bestämt att mamma skulle ta första passet. 

Team NYBE ställde upp med redan kända namnen Christer Haglund och Jonas Åkesson men där tyvärr Jonas Kruse fått lämna återbud då SVT krävde 100 procent fokus på tv-jobbet. Istället hade NYBE-bossen Mattias Bengtsson övertalat småländska färgklicken Janne Kristiansson att ta över teamets Volvo 940.

Foto: Tommy Svensson

Kökssnickare Kristiansson var dock lite tveksam till skicket på bilen och ställde upp på ett villkor, att han fick sätta sin egen prägel på ”nieförtian” annars fick det vara. Teamchef Bengtsson accepterade väl medveten om PR-värdet av att ha en både duktig snickare, men även en välbyggd och dansant golfspelare att sprida glädje i teamet.  Foto: Tommy Svensson

Från Finland kom Printsport med två nya Skoda Fabia Rally2 och där Lars Stugemo/Kalle Lexe skulle köra den ena medan Emil Lindholm/Mikael Korhonen satt i bil två. Emil planerade att dela sitt tävlande mellan Finska och Svenska Mästerskapet men även med start i WRC3. Allt skulle ske under namnet #FKKcancer/HiQ WRT”.Foto: Tommy Svensson

Peugeot hade efter påtryckningar från rallypräglade Appelskogs Bil i Linköping krävt minst tre nya Rally4 208:or och huvudkontoret delade uppfattningen. Pontus Lönnström, Jari Liiten och Elias Lundberg fick förtroendet att köra bilarna. Men man bildade även ett sidoteam ”Peugeot Sport ll”, med talangerna William Binbach och Kalle Gustavsson. Ford valde att köra med fyra bilar i klassen Otrimmat men lite småsnålt fastnade man för ett upplägg där förarna själva ägde och drev sina bilar, men med nytt ekonomiskt stöd från importören. Fordkvartetten bestod av SM-tvåan Joakim Ellner Landberg som vid sin sida fick mer oskrivna kort från Östergötland, Småland respektive Skåne, Albin Nordh, Emrik Smedberg och  Lucas Hägg.

När serviceplatsen var nästan full började alla undra var Opel blivit av. Trots allt hade dom skrivit på avtalet men än syntes inga bilar med de välkända gulsvarta kulörerna. Men plötslig dök där upp en 24-meters Mercedes dragare med trailer och för alla gamla rallyvänner med välkända loggan ”Opel Team Sweden” på sidorna. Ut kom Björn ”Nalle” Johansson som nyanställd teamchef som till hjälp hade sin gamle kartläsare Anders Olsson men även Mats Jonsson och Johnny Johansson. Mats tog lite ledigt från skruvandet i Vålberg medan Johnny som lämnat värdshuset i Lindesberg plötsligt upptäckt att han behövde något annat kul at jobba med. Men av några förare/kartläsare syntes inte ett spår och spänning var stor vem som skulle ingå i storsatsningen. Plötsligt svänger en tuff Opel Insignia in bakom trailern och från baksätet kliver trean i SM, SMK Hörbys Victor Hansen/Victor Johansson ut. Där fram sitter Adam Westlund och David Arhusiander som alla hälsas med applåder och ovationer från resten av SM-gänget. Foto: Tommy Svensson

En dröm gick i uppfyllelse när Nalle ringde och undrade om jag var sugen på att köra en av deras bilar i SM, berättar Hörby-Victor.

Skojar du, det är j för f-n detta jag drömt om hela mitt liv. Farfar Hans-Lennart körde Opel, pappa Jens började med Opel och nu sluts cirkeln, helt sjukt, förklarade en tårögd men överlycklig Victor.

Adam Westlund delade Victors glädje men var mer tagen av stundens allvar.

Blir något annat än det jag kört tidigare trots allt detta är det de flesta drömmer om, att få köra Opel!

Nalle avslöjade också att den gamla tesen, många kände sig kallade men få voro utvalda, tråkigt nog fick tillämpas av Opel-ikonen.

Till slut fick jag byta mobilnummer för att slippa höra alla böner om att få en plats i teamet, förklarade Nalle.

Försökte skicka vidare till andra märken men nej, det var Opel som gällde punkt slut för de flesta…

När ”fabriksteamen” installerat sig kom alla andra SM-åkare och där många knöt näven i overallfickan över att inte fått någon plats bland de ”fabrikarna”. De flesta tog det dock bra och istället för att sura lovade dom varandra, ”dom där dj-la proffsen ska få se på åka, bara vänta”. Mest uppseendeväckande var ändå när Volvoägarna i Kina ringde upp SRM-basen Martinsson och krävde att han var tvungen att öppna upp även för dom. Martinsson förklarade att IKEA krävt att deras pengar enbart kom till gagn för de som följde FIA;s regelverk och att Grupp H inte kunde komma i fråga. 

Då hotade kinesen i luren med att dra oss inför Diskrimineringsombudsmannen om vi inte gjorde som dom ville, avslöjade Martinsson. 

Men jag har bra kontakt med en jurist i Pjätteryd så efter att han förklarat blev gänget i Peking spaka och la ner…

På den sprängfyllda serviceplatsen trängdes timmarna före första start långt över hundra förväntansfulla blivande SM-vinnare. Tio minusgrader, 50 centimeter snö på marken bäddade för en perfekt premiär och där PG Andersson i egenskap av regerande Svensk Mästare gick först ut med GN Motorsports nyaste Fiesta. Det var då jag kände sambons knytnäve i ryggen och vaknade.

Sluta snarka för f-n, det är ju omöjligt att sova!

Snarkljud, jag som trodde ljudet kom från en R5:a i ”launchmode” i starten på SS1 men det var alltså bara en dröm. Men medge att det hade vari trevligt om det varit en sanndröm…

*

Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se. Mobil : 0705-28 55 33

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *