Grus SM-finalen i Kosta blir extra publikvänlig, Nordkvist dementerar ryktet om SvFF, Ola N. har chans på Porsche-guld, Eliasson samma sak hos ”V8-gänget” och vems är felet att media inte bevakar…

På lördag är det ”over and out” för Svenska Rallymästerskapen (SRM) när sista tävlingen i deras SM-uppdrag, ”Dackefejden” körs med Kosta som centralort. Lite har sipprat ut från hur nya drivkraften i Rally-SM, SBF själv tänkt sig att förvalta arvet från SRM och tidigare MAS. Klart lär vara att Asfalt SM försvinner vilket inte är så konstigt med det klena intresset som dessutom nästan varit helt knutet till Skåne och angränsade provinser. Rally-SM kommer vad jag förstår, att fortsätta med samma upplägg som tidigare med ett undantag, klasserna Trimmat 2 WD och Internationella 2WD slåss ihop till en klass. 

Foto. Tommy Svensson

Ännu har ingen komplett (inte ens halvkomplett) kalender för 2024 presenterats och om ryktena stämmer är det i dagsläget bara Sandviken och Tierp som är klara. Detta sedan Östersund enligt säkra källor bestämt sig för att lämna WO till SM. I Kosta är det final för ”Grus SM”  som också lär försvinna som egen serie för att istället inlemmas i för oss sydlänningar, helt anonyma Back-SM. Ett beslut som SBF fattat med tror jag, tanken att sovra bland alla SM-medaljer och just detta kan jag ställa upp på. I år har det delats ut totalt nästan 50 SM/RM-medaljer och då räknar jag inte ens SBF:s egen baby ”Sommar och Vintersprint” som tillför ytterligare sex medaljer. Detta förstår nog alla är ett effektivt sätt att urholka statusen på ett SM-tecken.  I Kosta där Wäxjö MS är arrangören har man gjort en storsatsning och då inte minst för publiken som får en enkelt tävling att följa.

Sprintformatet har visat sig innebära ett extra högt tävlingstempo då den avgörs på en och samma specialsträcka som körs tre gånger. Detta innebär att endast små tidsmarginaler avgör slutplaceringarna, berättar arrangören. 

Tävlingen är en fortfarande helt öppen affär hur medaljerna ska fördelas. För närvarande toppar vinnaren i Rally-SM, Mattias Adielsson 2WD-klassen även i Grus SM och ingen tvekan utan att han går för ”The doubble”. Ett mål jag även tror han fixar då tvåan Daniel Röjsel är 14 poäng efter.

Foto. Tommy Svensson

I 4WD pekar mycket mot Team Nybes bleking Jonas Åkesson som har 15 poängs försprång mot Stig Andervang. Teoretiskt kan även smålänningen Arvid Johansson känna guldsmaken men då krävs att både Jonas och Stig försvinner och Arvid vinner. Min slant hamnar på Åkesson. I ”Standard” som på något konstigt sätt har lägre status och kör om Riksmästerskap istället för SM är det mer öppet. Leder gör Älmhults Rasmus Bengtsson men bara nio poäng före Arlövs Linus Larsson. Han i sin tur är bara två poäng före Karlskronas Carl Ryke. Kul med mixen av bilar, Volvo, BMW och Golf men mitt tips är att nykorade SM-vinnaren från Hörby, Karljohan Ingesson visar var skåpet ska stå med sin BMW. Någon chans på medalj har dock inte ”Kalle” som bara kört två tävlingar och då vunnit premiären.

Foto: Tommy Svensson

Sträckan som ska köras på lördag är sex kilometer lång och körs tre gånger, där den sammanlagda tiden räknas.

Sträckan är snabb och följsam och avslutas med ett utmanande asfaltparti och ett lurigt vägbyte. Längs vägen kommer besökare att kunna njuta av flera intressanta publikplatser och en adrenalinfylld atmosfär, menar Wäxjö MS.

Efter varje körning återvänder de tävlande till serviceplatsen Kosta Handelsområde vilket skapar gott om möjligheter att träffa teamen och få en inblick i rallyvärlden. 

Här finns storbildsskärm där tävlingen kan följas av dee som inte ger sig ut i skogen och ett brett utbud av restauranger, shopping och till och med spa i närheten, vilket gör Dackefejden till ett perfekt utflyktsmål för familjer och grupper, oavsett om de är rallyentusiaster eller inte!

– Årets Dackefejd blir en riktigt bra tävling med spänning, underhållning och en festlig atmosfär med lättillgänglig tävlingssträcka och service område, lovar Erik Telehagen, ordförande i Wäxjö Motorsällskaps Rallykommittté.

Första start är klockan 12.00 och SRM:s sista (?) SM-uppdrag förväntas vara avslutat klockan 16.30.

*

I går citerade jag Fotbollskanalen/Expressen som pekade ut SBF:s Generalsekreterare Anna Nordkvist som en kandidat för samma uppdrag i Svenska Fotbollsförbundet. I hennes nyhetsbrev dementerar Anna detta och skriver, Eventuellt har en del av er läsare noterat att jag figurerat i en artikel där jag kopplats samman med den rekrytering som Fotbollförbundet just nu genomför för att tillsätta en ny generalsekreterare. Där artikeln påstår att jag skulle vara en av kandidaterna. Jag vill här säga klart och tydligt att jag INTE är aktuell för uppdraget. Jag har redan världens bästa jobb där flera roliga utmaningar väntar framöver och viktiga processer, såsom Rally VM och SM, Svensk Bilsport strategi 2030, applikationer och utveckling på många håll. Men jag tycker att det är roligt och bra att det dyker upp, det visar att vi inom Svensk Bilsport gör saker rätt. Saker som gjort avtryck utanför vår egen bilsportarena. Och det är det jag vill fortsätta arbeta med. Men jag önskar stort lycka till på tjänsten till den som kommer tillträda rollen som ny generalsekreterare på Svenska Fotbollförbundet.”. Så var det med det…

*

I helgen är det final för Porsche Carrera Cup ScandinaviaMantorp och där f.d hässleholmaren Ola Nilsson är en av tre med chans på SM-guld. Leder gör femfaldiga mästaren Lukas Sundahl med Hampus Ericsson (Marcus lillebror) efter sig och då som trea 36-årige Ola som gör följande analys med 15 poäng upp till Lukas..

Foto. Armin Hadzic A1 Work

För det första kommer det att bli riktigt tufft, och jag har fortfarande poäng upp till både Hampus och Lukas. Vi kommer att göra allt vi kan för att verkligen fightas om det och farten och resultaten vi visat i de senaste tävlingarna gör att vi har möjlighet, säger Mtceh Competition-föraren innan han fortsätter:

Det som talar för oss är den form vi har, att jag varit snabb på samtliga banor i år och visat att vi kan vinna race, något vi verkligen ska försöka göra även på Mantorp Park.

Ola nämner med all rätt sin och teamets starka form och faktum är att han vunnit fem av de sex senaste racen i mästerskapet. Han skulle också kunna flagga för sitt kvalfacit, överlägset flest pole positions den här säsongen. I årets sista deltävling står totalt 550.000 kr på spel. Så mycket ligger nämligen i prispotten. Mest pengar, 200.000 kr får segraren i Porsche Carrera Cup Scandinavia. Tvåan och trean får 100.000 kr respektive 50.000 kr. 100.000 kr kan även segraren i Pro Am-klassen samt det vinnande teamet i teammästerskapet kvittera ut.

*

På samma bana avgörs även V8 Thundercars och där Åhusbon Tommie Eliasson är en av segerkandidaterna. Andreas Nilsson regerande mästare toppar tabellen före Stein Frederic Akre och Eliasson som är de som har en realistisk chans att utmana. Conny Brorsson måste upprepa dubbelsegern från Ring Knutstorp senast samt ta hem minst två bonuspoäng för att vinna är den fjärde. Eliasson kan ligga bättre till än vad tabellen visar då  han överklagat uteslutningen från första heatet på Ring Knutstorp där domarna ansåg honom ha kört vårdslöst i fajten mot Andreas Nilsson. Går överklagandet igenom kan det bli maximalt tolv poäng till som Eliasson kan tillgodoräkna sig inför finalen vilket skulle ge honom 156 poäng totalt och en betydligt bättre chans att utmana Andreas.

Foto: V8 Thundercars/Mikael Karlsmyr

Även om jag skulle få tillbaka mina poäng är det 23 poäng upp till Andreas och det blir svårt att rubba honom, säger Tommie. 

Jag kommer att ge fullt oavsett för att vinna ändå. Det är fullt fokus på att göra så bra resultat jag kan!

*

Brukar inte kasta mig in i meningslösa diskussioner på Facebook men igår gjorde jag ett undantag. Det handlade om hur lite media rapporterade från SM-finalen ”Rally Arvika”. Så klart var det fel på media och ingen annan. En mindre begåvad slutledning som knappt ens är värd att bemöta, var att Miljöpartiet styr våra tidningar/radio/tv och därför rapporteras det inte om motorsport enligt direktiv från firma ”Bolund&Stenevi”. Korkat påstående kan jag tycka.

Foto. kristian Lindberg

Väldigt få verkade vilja söka orsaken till medias ointresse i de egna leden, istället sköt man in sig på lata journalister vilket så klart är en enkel väg att gå. Sanningen är istället att få sporter är så usla på marknadsföring gentemot media som rally. Från SM-finalen fick jag eller annan media inte ett enda mail från arrangören eller promotorn som berättade att Rally SM skulle avgöras. Då ställer jag frågan, hur f-n tror man att t.ex lokaltidningar med ”egna” SM-medaljörer i huvudrollen ska få reda på detta? När jag påtalat saken för SRM har jag fått ett helt  verklighetsfrånvänt svar, information finns på vår hemsida…  Tidigare fanns media-ansvarig som en viktig punkt i organisation, men just den punkten verkar ha urholkats ju längre SM-serierna pågått. Till exempel fick redan hårt pressade CG Wilke i Snapphanerallyt ikläda sig rollen som både tävlingsledare och medianansvarig. Precis som att CG inte hade nog med allt  kring själva tävlingen, utan skulle dessutom finans tillgänglig när media kallade. Nu fixade ”Duracellkanin- Wilke” jobbet, men alla förstår att det inte var någon optimal lösning. Min förhoppning när SBF tar över, att man verkligen lägger vikt vid mediabiten och inte sköter den med utsidan av vänsterfoten och först då har man rätt att ställa krav. Förresten, Facebook är inte media om nu någon mot förmodan skulle tro så…  

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *