Grönholm Polo-testar, STAR har valt ur talangtrio, gallring (!) i Rally-SM och oro bland norska motorsportare!
Att Volkswagen är i Borgafjäll för sluttest av 2017 år Polo R WRC överraskade väl få, detta har ju Sven Smeets WRC-ansvarig hos VW berättat ungefär samtidigt som man meddelade att WRC-sagan tog slut i november. Inte heller att det är Marcus Grönholm som gör de ”sista vändorna” med det som skulle ha blivit vinnarbilen i nästa års VM-serie var tämligen känt. Idag gick han också ut på Twitter och bekräftade själv att det är han som gör ”The last test with the VW 2017 car! ”. På vilket Volkswagen Motorsport svarade.
– Sad but true! (tråkigt men sant)
Under tiden testas det så det går hett till från de övriga som planerar start i nästa års WRC-serie. I synnerhet för Hyundai har det varit hett läge då en av testbilarna i går tog eld på grund av ett felaktigt grenrör. Hur stora skador som uppstod är inte känt, inget heller om det påverkar testprogrammet framöver.
*
I dag kom det första riktigt konkreta beviset på det nystartade svenska talangprojektet STAR när man nu namnger de tre rallyförare som är inne i slutronden för ett kommande stöd. STAR skriver, ”STARs målsättning för 2017 är att påbörja stöd till en lovande ung talang i svenskt rally som siktar på absoluta toppen. Efter intervjuer av flertalet duktiga förare har tre särskilt starkt lysande stjärnor identifierats. På självaste annandag jul kommer styrelsen för STAR träffa Elias Lundberg, Pontus Åhman (bilden) och Dennis Rådström. Någon av dessa tre kommer få stöd av STAR. Hur stort stöd avgörs av engagemanget från Rallysverige, ju fler som stöder, desto större stöd.”.
– Vi förväntar oss förmågan att presentera sig själva, visa mognad inför utmaningen de givit sig själva, förståelse för den ekonomiska utmaningen och kanske viktigast av allt förståelse för den personliga utmaning de står inför, säger tidigare förbundskapten för Tre Kronor Curre Lundmark, som har stor vana vid att träffa unga talanger med höga ambitioner.
STARs ordförande Andreas Liljeberg fyller i.
– Elias, Dennis och Pontus har alla tre visat på en stor talang att köra bil. Vi tittar bortom den talangen också, den räcker nämligen inte. Vad som utmärkte de här tre killarna var deras målmedvetenhet och en uppfriskande kaxighet inför utmaningen att nå toppen.
Andreas vill även puffa lite extra för att få fler stödmedlemmar till STAR vilket också med automatik innebär mer stöd till den talang som väljs ut.
– Vi ber om allas er hjälp med 100 kr i månaden för att hjälpa någon av de här tre killarna ut i världen och vidare till toppen. Tillsammans kan vi lyckas med det här!
*
I kväll avslutas anmälningstiden för premiären till Rally-SM, Rally-Sprinten i regi av SMK Söderhamn. Om antalet anmälda just nu runt 120, är en indikation på intresset för SM-serien 2017 så får man beteckna det som ett litet trendbrott vilket borde göra inte minst SM-promotorn MAS glada. Nu är dock antalet maximerat till 80 startande vilket gör att en tredjedel av de anmälda måste gallras bort. Detta sätter också fokus på det icke optimala att använda SM-sprinten som fullvärdig SM-deltävling.
Av de 40 förare som nu blir bortplockade finns möjligheten att någon har verkliga SM-ambitioner och planerar full säsong, men som då inte får köra första deltävlingen. Ett faktum som kan punktera vilka ambitioner som helst.
Har sagt det förut, den tv-sända Sprinten är en kanongrej och rallysportens för närvarande kanske allra bästa skyltfönster där bredden i sporten kan visa upp sig för en annan publik än den vanliga. Men därifrån till att vara fullvärdig SM-tävling är steget i mina ögon långt, väldigt långt…
Bland de sista som anmält sig är Mats Jonsson/Johnny Johansson som ska köra ”TBA” och med detta siktar vår meste SM-medaljör på ännu en medalj. Den här gången vill det strävsamma ”gamla paret” säkert känna guldsmak igen.
Lars Stugemo/Kalle Lexe byter bil till årets säsong, ut åker R5-Fiestan och i dagarna landar en ny R5-Skoda Fabia hemma hos HiQ-VD:n. Redan tidigare i höst kom en tom Skoda-kaross till Niklas Hägg/Christer Karlsson som ersättning för den som skrynklades så våldsamt i East Sweden Rally. Nu är siktet åter inställt på SM-medalj.
Spännande blir också att se vad Joachim Borg/Magnus Olsson från Hofors kan göra med landets första WRC-Mini. En bil som tråkigt nog aldrig fick möjlighet att utvecklas fullt ut av Prodrive men som ändå nått stora framgångar i nationella tävlingar runt om. Ukrainaren Valery Gorban med sitt Eurolamp Team har även försökt ta poäng i årets WRC och det lyckades. En poäng blev det efter tionde platsen i Rally Mexico.
Vänder vi blicken söderut så noterar jag att Hässleholms Anders Åberg (bilden) som i år kört RS-DM med en Grupp H Peugeot 205 med en sjätte plats i klass R3 som resultat. Nu ska det köras SM-Sprint med en R2-Peugeot och med Björn Johnsson i högerstolen.
Från Hässleholm kommer även Johan ”Kalle” Green som får ny kartläsare till Söderhamn, Kevin Athley tar plats i den nyinköpta Toyota Corollan.
*
På tal om Rally-SM så satte årets SM-tvåa Jerker Axelsson igång en liten mini-debatt på min Facebook-sida efter att ha delat med sig av sitt tänk om Rally-SM. Jerker skrev, ” När det gäller rally SM tycker jag man ska dra ner milen till 6-7 mil och 6st däck, träning fredag, besiktiga bilen på fre-kväll och endast tävling lördag. Vi har kört 2 säsonger i Norge och det fungerar helt perfekt men de kör runt 10 mil.”
Jerker fick både mothugg och medhåll och min åsikt lutar åt att jag delar Subaru-förarens. Har sagt det förut och jag är övertygad om att MAS/SBF/RU måste bestämma om SM ska vara antingen ett elitmästerskap eller ett SM där bredden ges större möjlighet att tävla (läs enklare/billigare om vårt finaste mästerskap…
*
Noterade igår att NAF (Norges Automobil Forbund) med sina totalt över halv miljonen medlemmar håller på att bryta sig ur Norges Bilsportforbund, NBF. Detta på grund av att man upplever det som och detta trots att NAF är en av fem delägare, inte har något inflytande i organisationen. Vid ett möte den 26 november beslöts enhälligt att från 1 januari 2017 lämna NBF.
Nu väntar ett snabbt jobb för att säkra så att NAF-anslutna klubbar och aktiva även efter årsskiftet kan fortsätta tävla. NAF skriver. ”Vår første prioritet nå er å ivareta alle store og små bilsportutøvere, som lojalt har støttet opp om klubben sin. I tiden framover vil våre krefter settes inn i arbeidet for at alle utøvere skal få muligheten til å fortsette med bilsport.”.
Uppenbarligen har NAF inte varit nöjd med demokratin i SBF:s motsvarighet i Norge och har under flera år påtalat bristerna på den här punkten och vad jag förstår utan resultat. Vid sin sida har man även föreningarna Norsk Motor Klubb (NMK), MA och AmCar. Redan 2014 fick man också stöd från norska Kulturdepartementet som hade synpunkter på hur NBF var organiserat.
Kan inte påstå att jag är någon expert på hur norsk bilsport är organiserad men det verkar skilja en del mot hur vi har det här. ”Top dog” verkar ”Kongelig Norsk Automobilklub” vara och den organisation som har FIA:s uppdrag. KNA i sin tur har delegerat det praktiska till NBF som styr sporten och där under då NAF som är delägare i NBF och paraplyorganisation för många klubbar (vet inte om det är ungefär som SMK här i Sverige?).
Förstår dock så mycket att NAF:s beslut vållat stor uppståndelse i Norge och läser man på lite norska sajter är oron stor vad som händer med landets motorsport framöver.