Gröna bilister rasar och startavgifter i klassikerrally
När det är dags för upphandling åt hemtjänstens cirka 170 bilar i Kristianstad Kommun får man kritik för att man inte satsar på biogasbilar. En kritik som jag kan ställa upp på, inte för att jag är någon stor gasbilsfantast, utan mer för att kommunen propagerar att alla andra bilköpare i kommunen helst ska satsa på kommunens egen biogas vid nyinköp. Men när man sedan själv ska ha nya bilar, då är det inte riktigt lika viktigt. Någon som snackade om hyckleri?
Kritiken mot upphandlingen kommer nu som ett brev på posten. Senast i raden är det den egentligen obetydliga, men ack så högljudda organisationen Gröna bilister som utfärdat en bannbulla över Omsorgsförvaltningens klena miljöengagemang. VD:n Cecilia Carlquist är upprörd och talar om ”skandal” dessutom i en kommun som man 2004 tilldelade utmärkelsen ”Bästa miljöbilskommun”. Ja så det kan gå…
Här på tidningen finns ett par biogasbilar och vad jag förstår så fungerar dom alldeles utmärkt. Enda nackdelen vad jag förstått, är avsaknaden av tankställen. I Kristianstad finns två och i Åhus ett, dessutom är det tydligen ofta krångel med tekniken när det ska fyllas på gas. Själv är jag inte alls främmande för att köra gas, även om jag tror att det blir väldigt mycket krångligare för mig. I Mellanskåne finns en enda tankstation vilket betyder att jag får köra 5 mil tur och retur bara för att tanka. Känns inte helt OK!
Jag är betydligt mer för diesel vilket jag kört på sedan tio år tillbaka och totalt sextiotusen mil. Men diesel är ett rött skynke för ”miljötalibanerna”, här är det bara etanol och biogas som accepteras. Det konstiga är att i resten av världen anses diesel vara ett bra miljöalternativ men inte här. Som vanligt är det Sverige och svenskarna som sitter inne med sanningen och övriga vet inte sitt eget bästa.
Vill även återkoppla till gårdagens inlägg angående startavgifter för klassiker i rally. Här konstaterade jag att det kostar 6100 kronor att starta i Klassiska Rikspokalen med åttio kilometer specialsträckor. I dagarna kom inbjudan till South Swedish Rally där det i SM-klasserna kostar 7400 kronor för att få köra de femtonmilen special. Men och detta är anmärkningsvärt, kör du Sverige-Serien för Volvo Original i SSR har du lika mycket specialmil som i Klassiska Rikspokalen, men till en kostnad av enbart 3000 kronor. Alltså halva kostnaden att köra i Ljungby mot Örebro?
Vad gäller vägslitaget, den stora kostnaden när man arrangerar rally, kan man nog jämställa skadorna som en Orginalare åstadkommer med en klassiker. Så frågan jag ställer mig är vad som motiverar den stora kostnadsskillnaden? Visst ja, jag glömde att det ingår lunch för förare och kartläsare i Klassiska Rikspokalen…
Var i världen anses diesel vara ett bra miljöalternativ???
I hela världen är man helt överens om att dieselavgaser dödar betydligt fler än bilolyckor. Bara i Europa handlar det om 400.000 dödsfall per år (CAFE-studien).
Sen innebär diesel alltid utsläpp av betydligt mer klimatgaser än de bra förnybara alternativen – det råder det total konsensus om globalt – inte bara i Sverige som du försöker ge sken av. Den oenighet som finns är hur mycket bra biodrivmedel vi kan producera, hur vi håller undan de dåliga – och framför allt – är biobränslena bara ett sätt att fortsätta den ohållbara massbilismen?
Hej.
Tack för ditt inlägg men nog anses diesel med partikelfilter som ett hyggligt bra miljöalternativ i de flesta länder förutom Sverige, där det straffbeskattas. Jag har inget emot biogas eller andra förnybara energikällor, men de måste fungera praktiskt och inte bara i simulerade datamodeller.Till sist, nog är det lite märkligt att det bara är Sverige och Brasilien som har fattat vitsen med etanol?
Förstår på slutklämmen att det är företeelsen, massbilism du vill åt. Du i likhet med övriga ”miljökämpar” vill kraftigt inskränka på vanligt folks resande och transporter. Det vill inte jag!
MVH
Tommy