Greensmith/Andersson tror på framgång i Grekland, mycket ombygge för grekisk superspecial, nya bil till Neuville, VOC nästan inne i ”SM-värmen”, ingen rusning till ESR, olika avgifter är intressant, Milell på Le Mans, Marcus E. kör på Mantorp och rally när det är som bäst!
Det andra svenska inslaget i WRC förutom Oliver Solberg är britten M-Sport Fords Gus Greensmiths kartläsare Jonas Andersson. Ett samarbete som startade sent på hösten 2021 i finalen Rally Monza och som även fick en bra start med en femte plats i WRC-premiären Rally Monte Carlo. Samma placering togs även av Puma-duon i Rally Sweden men därefter har det blivit allt tyngre för 25-åringen bakom ratten. Placeringarna har skiftat och raden 7-10-7-11-R-7-6 påminner tyvärr mer om berg och dalbana än en rad som kan bära mot VM-medaljer. Att på de två första tävlingarna plockat 20 poäng och sedan i resterande fått ihop 14, är så klart ett stort bekymmer för Gus.
Till Colin Clark hos DirtFish säger han det rakt ut.
– Det har gått utför!
Hade han snittat de poäng han fick början av året hade han teoretiskt sett legat sexa, precis bakom Takamoto Katsuta. Brittens egna tankar kring detta är inte glasklara men en sak känner han.
-Vi har haft bra fart i rallyn med dåliga vägar!
Precis som resten av Ford-åkarna har han och Jonas haft tekniska problem även om man bara behövt bryta en enda gång, i Estland packade transmissionen ihop. Däremot har man drabbats av tre egna misstag i Portugal, Kenya och senast i Ypres. Ändå inget mot teamkompisen Adrien Fourmaux vilket också fått konsekvensen att han inte kan köra i Grekland nästa helg. I Ypres var fransmannens målsättning att ta sig mål medan Greensmith satsade på att hitta ”more speed”.
–Vi var inte speciellt bekymrade över om vi skulle göra ett misstag med bättre ”pace” när vi försökte hitta lite nya grejor, menar Greensmith
– Tyvärr blev misstaget större än vad vi hoppats…
Inför EKO Rally Greece ligger Greensmith elva i VM-tabellen på 34 poäng, samma som Hyundais Dani Sordo med den trista skillnaden att spanjoren bara kört två deltävlingar mot Puma-förarens nio. Inför kommande ”Akropolis” som man sa ”in ”the good old days” är Grensmith optimistisk efter att ifjol slutat femma.
– Greklands rally är ett av de legendariska i VM och jag gillar verkligen tävlingen, menar han.
– Ett liknande resultat i helgen vore ett fantastiskt resultat och det är detta vi siktar på!
Rallyt som har Lamia som centralort är känt för två saker, urusla sträckor och höga temperaturer, klart utmanande med andra ord.
– Vi vet att mycket kan gå fel här, vi vet också hur tuffa sträckorna är men M-Sport Ford har byggt oss en stark bil som kommer att ta oss igenom detta!
*
I Grekland provas en del för WRC nya grepp, till exempel är det bara tillåtet med tre körningar på shake down. Man har också anammat lite av Södras RS-tänk med att reken på SS1, 1,95 kilometer långa ”EKO SSS Olympic Stadium” endast får ske till fots eller med elskoter, varken cykel med trampor eller el är tillåtet. Det läggs ner mycket pengar och energi på att skapa en fin första sträcka inne på Olympic Stadium, 200 människor jobbar med att göra arenan rallyvänlig och för detta har man kört dit 1000 kubikmeter grus och 4000 kubikmeter trä. För säkerheten svarar en kilometer säkerhetsbarriärer plus 120 ton stålstaket. Så gnäller vi på ”min sträcka” i TV-Svängen över att behöva täcka några flishögar…
*
Efter både Finland och Ypres är plötsligt Hyundai hetare än på länge och till Grekland får Thierry Neuville en helt ny kaross #007 över mekaniken i sin i20 Rally1.
Tänak vill inte ändra på ett vinnande lag utan fortsätter med samma bil som han körde i Belgien och nu gör sin andra start. Sordo får hålla tillgodo med #004 som tidigare körts av Tänak.
*
För omväxlings skull har VOC Mekonomen Rally och SverigeSerien släppts in i ”SM-värmen” och körs som Inbjudningsklass i ”Västrallyt”. Med hänvisning till vad jag skrev början av veckan om”Standard” i SM så är det i Trollhättan sju ekipage i ”SM-klassen ” medan VOC:arna är tre gånger så många eller 23 bilar i SverigeSerien. Tänk om sunt förnuft fått råda så att klasserna tävlade ihop med då 30 bilar, vilken tyngd detta gett åt ”Standard” och SM-statusen? Dock medger cupansvarige Roger Fransson att SverigeSerien precis som allt annat inom rallyt fått känna av det stålbad som vi just nu befinner oss i.
– Vi har inte drabbats mer än någon annan men efter som vi har över 700 registrerade bilar inom oss. Vi är lite av ryggraden i sporten och när vi uteblir märks det mer än i andra klasser då vi brukar vara så många.
Fransson drar också fram att de som tävlar med VOC oftast gör det på egna ekonomin och drabbas därför extra hårt när kostnaderna för tävlandet stiger. Men menar Fransson och ser Rysslands krig som en bidragande orsak till problemen
–Hav förtröstan, någonstans måste galenskapen finna sitt slut men man kan inte bara skylla på honom, grunderna till problem har vi faktiskt skapat själva inom landet.
När återhämtningen kommer ser han också en ljus framtid för VOC en klass menar han, där man kan tävla på egna intjänade pengar. Detta tack vare att strikt reglemente som hållit i stort sett oförändrat i över 30 år sedan Carleric Johansson skrev ner det i slutet av 80-talet. Att det är ovanligt tunt med ”SS-åkare” märks tydligast i A-klassen med bara fyra bilar och där värmlänningen Patrik Fredriksson (bilen) kan bli svårslagen om han för en gångs skull får allt att stämma. I B-klassen med tio bilar är Laxås Magnus Lindquist är lite av favorit medan Tim Palmquist, Degerfors och Jack Ernstsson, Torsby bjuder tuffast motstånd. Tre förare lyfts fram i C-klassen (8 deltagare) eller på VOC-språk ”Cupklassen”, Noah Grönkvist, Gestrike, Linus Flodin, Kil och Tobias Pettersson Nordwall, Kristinehamn. I Ungdomsklassen är allt ljus riktat mot Rasmus Hansén som är ensam i klassen men ändå tar resan från Boden till Trollhättan. SverigeSerien kör bara sju av Västrallyts sträckor medan SM-fältet har ytterligare tre att kämpa på.
*
Än så länge ingen rusning till East Sweden Rally och MAS Rallycup som i onsdags beslöt att förlänga anmälningstiden utan extra kostnad till söndag klockan 18.00. Fortsatt saknas en handfull anmälningar för att uppnå Östgötaklubbarnas önskade minimiantal på 60 bilar…
Samma datum stänger även YRC-Sprinten i Vallentuna, nästs sist ut i Grus SM. I dag finns totalt 40 anmälda varav då nästan tre fjärdedelar (29) kör om SM-poäng medan bara en, Jonna Olsson/Niklas Ledin från Katrineholm kör i RM-klassen.
*
Med hänvisning till detta med att förlänga anmälningstiden utan extra kostnad plus att man ofta anmäler sig väldigt sent, har Hässleholmaren Michael Björnsson funderat lite och har en intressant tanke.
-För att slippa ”ofoget” att anmäla sig i sista stund och hålla arrangören på ”halster”, köra eller inte köra så skulle man kanske inför två olika startavgifter, menar Björnsson.
-En billigare variant 14 dagar innan och en högre avgift sista ”veckan”, givetvis med generösa villkor för återbetalning vid återbud.
Han fortsätter.
– Jag är medveten om, att om alla anmäler sig i god tid på den ”billigare varianten” så kan det innebära ett visst inkomst bortfall. Å andra sidan kan klubben jobba vidare med tävlingen som planerat och slippa leva i ovisshet kan vi köra eller inte.????
Mycket intressant tanke kan jag tycka och väl värd att ventilera…
*
I helgen är Kristianstad Kartingklubbs världsmästare Noah Milell i Frankrike och på klassiska Le Mans för att försvara sin VM-titel som han tog hemma på Åsum Ring 2021. Så här långt ser det bra ut och i första tidskvalet slutade Noah på första plats med Viktor Gustavsson som åtta. Sent på söndag eftermiddag får vi veta om Noah lyckats!
*
Mer racing, Indy 500-vinnaren Marcus Ericsson , kommer till start som gästförare under säsongens sista tävlingshelg med Porsche Carrera Cup Scandinavia på Mantorp. Racingstjärnan utmanar toppskiktet i startfältet och tävlar för första gången mot sin lillebror Hampus Ericsson. Inhoppet i Porsche Carrera Cup Scandinavia blir Marcus Ericssons första tävling på svensk mark sedan han i unga år körde karting.
*
Önskar trevlig helg plus att vi inte hörs förrän på söndag i Motorlbloggen, gör detta med en kul bild från ”Bluebird Care Galway Summer Rally” på Irland.
Efter sju sträckor ledde Sam Moffet klassen med sin Toyota Starlet men i kön till TK-in på SS8 tog det roliga slut. Något krånglade på Toyotan och trots att de flesta av konkurenterna engagerade sig med att försöka fixa bilen i TK-kön, lyckades man inte få ordning på problemet. På något vis tycker jag detta symboliserar rally när det är som bäst, en för alla alla för en!
*
Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se alternativt motorbloggen@telia.com