Gamla WRC-Cittran hjälpte den nya, skånska framgångar i YM Øst, första V8-tjejen och en bild som ger mardrömmar!

BloggMeeke kopia 9I dag avslöjar Autosport att Citroên tog 2016 års WRC-bil DS3WRC till hjälp för att få bättre ordning på nya C3 WRC:s asfaltegenskaper. Det var Kris Meeke som övertalade de franska ingenjörerna att använda förra generationens set up som riktmärke när man gjorde tester inför Korsika. Lite ”back to basic” förklarar Meeke som även tvingade fram att man skulle använda samma testväg som när DS3:an utvecklades.
För mig var det viktigt att återigen få köra DS3:an där för att se hur den uppförde sig och så blev det, avslöjar han för Autosport och säger även.
Glöm inte att DS3WRC var en vinnarbil direkt i händerna på Sebastien Loeb och att jag själv använde den för att sätta press på VW och Ogier.BloggMeeke kopia 3.The Ulsterman” körde bara gamla bilen några få vändor, kanske runt två -tre mil vilket räckte för att han skulle få tillbaka känslan samt förstå vad det var som inte fungerade på nya C3:an. Riktigt vilka förändringar som Meeke lyckades få till stånd avslöjas inte. Att det var en helt ny bil som han startade med i Tour de Corse i jämförelse med Monte Carlo var uppenbart.
Bilen var fantastiskt, ”I just didn’t want to stop driving it”!
Meeke menar att han kunnat vinna tävlingen om oljan stannat kvar i motorn vill säga, men hur som helst visade man att Citroên har en vinnarbil även på asfalt. Teamchef Yves Matton är självklart nöjd med utvecklingen och kommenterar detta med.
På bara några dagar tog vi stora steg framåt och även om Korsika var en besvikelse har vi visat både Kris och C3 WRC kan slåss på rätt nivå på både grus och asfalt.
Känns som att ingen av de fyra WRC-märkena är någon riktig ”looser” utan alla kan vinna när som helst och var som helst. Ett faktum som gör att årets säsong inte alls är lika trist som de fyra senaste med Ogier och Polo i huvudrollerna. Ska jag vara helt ärlig så tror jag faktiskt inte att världsmästaren 2017 är fransman, istället tror (hoppas?) jag att den står mellan en belgare, en finne och inte minst, en Nordirländare…

*
Hyundai har som bekant aviserat att man vill bli ett rallymärke även för privatåkare och där nya i20-R5 är första steget mot mer Hyundai åt rallyfolket. Länge har det också snackats om att man skulle ge sig in i det lukrativa R2-gänget som idag domineras av M-Sports nya Fiesta. Men även Opel Adam och Peugeot 208 säljs i större utsträckning än vad som hinner tillverkas.
Nu verkar det dock som koreanerna skrotar sina R2-planer och anledningen är att FIA inte presenterat det nya R2-reglementet. Michel Nandan menar att lägga ner resurser i detta läget är man inte intresserad av.  M-sport jobbar dock på och hoppas att deras nya 1,0-motor med turbo ska bli det som FIA till slut fastnar för, men några garantier finns inte.
Istället väljer Hyundai att förbättra och utveckla R5:an som inte blivit den framgång resultatmässigt som många hade trott/hoppats. Fram till Skodan har Nandan & Co en bit att jobba med…

*
I Danmark är Skärtorsdag ”röd dag” och därför valde man att lägga premiären av Yokohamamesterskabet Øst idag. I Frederikssund kördes premiären och där det blev stora skånska framgångar. Tvåa totalt och även i Klass 1 blev BMW-åkande Mats Lundahl och Marie Andersson, Svedala MK. Ende som var snabbare än den gröna M3:an var danske storåkaren Steen Andersen Mitsubishi och detta med god marginal, hela 23 sekunder skilde. Trea och nio sekunder efter Lundahl slutade Skånebekantingen Johnny Pedersen som gjorde årspremiär med både nytt knä och nyfixad BMW.BloggPalmquist
En liten knall svarade Anders Palmquist/Janne Persson, SMK Hörby för med sin svarta Peugeot, klasseger i Klass 3 och sjua totalt var imponerande.

*
Första tjejen mig veterligen i V8 Thunder Cars har nu skrivit kontrakt med Bryntesson Motorsport och det är 21-åriga Västeråsaren Emelie Liljeström. Den 5-7 maj på Mantorp Park sätter hon sig i teamets Ford Mustang.
Det här känns jättebra, och det är underbart att ha en hel säsong spikad framför sig, säger Emelie.
Jag har hela teamet bakom mig och de har välkomnat mig med öppna armar.
Nu är det ingen nybörjare som Tony Bryntesson sätter i bilen, Emelie har tävlat sedan hon var 15 år och kört både karting, Clio Cup och så klart STCC för Brovallen Design. 2016 var det dock långlopp som gällde för Emelie.
Jag var på pallen i alla tävlingar jag ställde upp i förra året, som bäst blev jag tvåa, säger Emelie.
Motgångar är något man får lära sig hantera tidigt i karriären, nu fick jag lära mig att hantera framgångar och den erfarenheten tar jag med mig till V8 Thunder Cars.
Teamchefen Tony Bryntesson ser fram emot årets säsong.
Emelie är en duktig förare med stor potential vilket hon visade på vårt officiella test i höstas, säger han. Hon är en stor talang som har potential att göra mycket bra resultat. Jag ser verkligen fram emot att få arbeta med Emelie.
Vem som blir hennes teamkompis är ännu inte klart.

*
Värmländska syskonen Sandra Hultgren och Simon Olofsson slår sig ihop med norrmannen Thomas Holmen och bildar teamet STS RX. Målet är att köra RX2 International Series (f.d RX Lites Cup), ett supportmästerskap till WorldRX  och RallyX Nordic. Tävlingarna körs i förutom Europa även i Nordamerika och Afrika.
– Målet är att utvecklas som förare under säsongen, prestera så jämnt jag kan och nå så många finaler som möjligt, förklarar Hultgren.
Jag känner redan till fyra av banorna i kalendern vilket är en tidig bonus och att tävla samtidigt som World RX är en bra plattform för mig då stallcheferna i Supercarteamen tittar på. Förhoppningsvis kan jag i slutändan övertyga dem om att jag är bra nog att ta steget till nästa nivå.
Serien körs med sju deltävlingar varav en är på hemmaplan, Höljes, resten i Belgien, Storbritannien, Norge, Kanada, Frankrike och Sydafrika.
I samma serie kör även Tomelillas William Nilsson och syskonen Andreas och Jessica Bäckman.
Första tävlingen för Sandra och Simon blir i norska Skien den 22 april i samband med RallyX Nordic.

*
BloghaglöfDaniel Haglöf, VD & delägare i PWR Racing, har sedan starten 2012 även figurerat flitigt som förare i teamets tävlingsbilar. Säsongen 2017 blir en fortsättning på den trenden då han tävlar full säsong i STCC. Haglöf och Robert Dahlgren utgör därmed duon som skall styra PWR Racing – SEAT Dealer Team mot STCC-titlarna.

– Först och främst känns det enormt kul att STCC ser ut att få det största starfältet på många år, kanske någonsin. Att mixa min roll som företagsledare med tävlande på denna nivå har alltid varit en balansgång, än mer nu när PWR Racing växt till sig ordentligt. Men utmaningen triggar mig och jag är extremt sugen att öka på en redan diger lista pallplaceringar i framhjulsdrivna bilar, säger Daniel Haglöf.

*
BloggMaljaGustav Malja firar påsk med att istället köra Formel 2 i Bahrain.
– Det här är veckan man gått och väntat på en hel vinter, säger Gustav Malja.
Känns helt klart lite speciellt att den äntligen är här och hoppas förstås kunna ta så många poäng som möjligt
Sakhir-banan i Bahrain har Malja och resten av det 20 man stora startfältet avverkat sex testdagar inför premiären: tre i Bahrain, och dessförinnan tre på spanska Circuit de Barcelona-Catalunya.
 Malja är ensam svensk i fältet och har inför årets säsong tagit plats hos det spanska toppstallet Racing Engineering, tvåa i teammästerskapet i fjol.

Jag var nere hos teamet i förra veckan och gjorde de sista förberedelserna, och nu är det bara att köra, avslutar den 21-årige Malmö-bon.
*
Att hitta kartläsare är inte så lätt, något alla som håller på med rally är medvetna om. Men på andra hållet kan det också vara problem, alltså för en kartläsare att hitta förare. Hässleholmaren Patrik Lundahl med färsk licens i plånboken efterlyser nu någon vill ha hjälp i högerstolen. ” Jag heter Patrik Lundahl, är 42 år och medlem i HLMK. För några veckor sedan gick jag kartläsarkurs och försöker nu hitta någon förare men det går så där. Läser inte noter ännu så det är onotat som gäller”. Någon som behöver hjälp så hör av er till mig så förmedlar jag kontakten.

*
BloggKadettDet är sådana här bilder som gör att jag ibland vaknar kallsvettig mitt i natten och drömmer att detta är Silver-Kadetten efter Midnattssolsrallyt. Vad är väl en skräckfilm som ”Motorsågsmassakern” mot en en bild på Markku Aléns Rally Kadett efter VM-rally i Finland, riktigt ruggigt.
Långfredag blir det ingen Motorbloggen, lite respekt för traditionerna måste vi ha.
Glad påsk så ses vi påskafton

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *