Fyra WRC-åkare till Autoglym, stort intresse för Slottsprinten, vilket bilmärke är mest motorsport och en racerlegend talar!
*
Slottsprint Rally håller sitt grepp som ”08-traktens” största rally och när det körs den 16 juli är det med fler anmälda än vad arrangören enligt inbjudan tillåter starta. 187 är sugna på att köra medan maxantalet är satt till sju färre, men nu tror jag ändå inte att Katrineholms MK kommer att gallra. Sju bilar mer eller mindre, plus att där alltid blir återbud borde inte innebära några problem
– Vem blir årets Kung och Prins av Slottssprinten, och vilka tar segern i RM-klasserna, undrar, undrar tävlingsledaren Christer Nystrand.
Nystrands eget tips är Johan Rudengren med WRC-Skodan i 4WD-klassen som han tror är revanschsugen efter tredje platsen bak Niklas Hägg och Ingemar Svensson i fjor. Där sticker jag ut hakan och sätter emot, tror mer på trion Jari Saarinen, Kjell Sandberg och Stig Andervang.
I 2WD tror Nystrand stenhårt på hemmahoppet Fredrik Eriksson i en Golf. I fjor tvåa efter talangfulle nu mera fabriksförare hos svenska Ford, Daniel Röjsel. Frågan är dock om R2-Fiestan räcker till i 2WD-getingboet med 67 bilar i klassen?
Tävlingen ingår i Rally-RM för GrE och GrF/VOC och detta som tredje deltävlingen av fyra i 2016-års RM-serie. Därför finns sjävklart RM-ledaren i Grupp E Thobias Svensson, SMK Hörby i par med Stefan Pettersson på plats. Ytterligare en skåning i samma klass är anmäld, Hampus Larsson/Robin Rosengren från Kristianstad med den blå Toyotan.
I Appendix K-klassen är det Gärsnäs-elektrikern, Nisse Schön med Bengt Ronny Svensson till höger i den fina Mercedesen som ska försvara de röd/gula färgerna. Tufft motstånd kan säkert förväntas från gamla Toyota-proffset Leif Asterhag som nu skiftat till Ford och en V8-försedd Mustang.
Sista skåning är Alfred Wigren från Simrishamn som sätter Erika Ledin i BMW:n.
Som vanligt bjuds det även på ”After Rally”, grillfest med underhållning i Slottsparken. Dessförinnan har det körts 5 specialsträckor på totalt 40 km.
*
I helgen körs det genrep inför septembers VM i Karting ute på Åsum Ring och då är det SM som gäller. Ett hemmahopp är Knislinge-föraren Daniel Vebster som har en fullbokad racekalenderd med tävlingar runtom i Europa där han närmar sig den internationella toppen. Men nu är det hemmabanan Åsum Ring som gäller.
-Målsättningen är givetvis ett bättre resultat än 2015, kommenterar Daniel Vebster, som då tog målflagg som nia.
–Kan jag sätta ett snabbt varv på tidskvalet och leverera i kvalheaten, så kan det räcka bra mycket längre än i fjol.
Vebster kör för JP Racing i SM som ägs och drivs av 1996 års Världsmästare Johnny Mislijevic och Johnnys far Peter. Internationellt kör Vebster för italienska Kosmic.
–Under fredagen börjar allvaret med tidskval och kvalheat. Kvalheaten fortsätter sedan på lördag och på söndag är det skarpt läge när finalerna avgörs, avslutar en hoppfull Daniel Vebster.
*
Igår kom FIA:s minst sagt påkostade magasin ”Auto” och bland annonserna från exklusiva klocktillverkarna Rolex och Richard Mille fins även en hel del intressant läsning. Dock är allt skrivet på engelska, men inget att gnälla över, det kunde varit på franska så det tar lite tid att suga år sig informationen. Fastnade för en genomgång över världens biltillverkare och deras engagemang i internationell motorsport.
Bara att lyfta på kepsen och gratulera ”The blue oval” till första platsen. Ford är med och tävlar i 14 av de 22 olika FIA-mästerskap som finns och med vilket man toppar listan.Ford är också ensam om att delta i alla grenar från racing, rally, off road till ”hill climb” vilket jag översätter med backtävling.
Näst bäst i klassen är Mitsubishi vilket för mig är lite förvånade då märket i Sverige för en allt mer tynande tillvaro. Från att ha varit en tungviktare i Rally-SM med eget team, vem minns inte Sören Nilsson, Kenneth Bäcklundh och Stig-Olof Walfridsson på 90-talet medan numera landets rallyåkare med Mitsubishi är utlämnade att klara sig själv. Vet inte om det från återförsäljaren minskade rallyintresset hör samman med kräftgången i försäljningsstatistiken, hoppas på detta kan man ju göra. Hur som helst, internationellt är Mitsubishi med i matchen och enda gren som saknas i deras kortlek är racing. 12 mästerskap deltar man i runt om i världen.
Tredje platsen delas av Citroën, Renault och Skoda som är engagerade i nio mästerskap, ett mer än delade fyran Volkswagen och Peugeot. Honda är ju inget märke som är speciellt stort i rally här i Sverige, men japanerna finns ändå representerade i både ERC och det för mig helt okända ”Codasur Rally Championship”, totalt sex olika titlar kämpar man om. Lika många som Fuji Heavy Metals bidrag, Subaru som också kör sex olika mästerskap.
Opel och Audi deltar i fem, BMW i fyra. I botten sladdar så Mazda, Chevrolet och Mercedes med futtiga tre serier och där Mercedes är ensam om att enbart köra racing.
Nu ställer sig så klart vän av ordning frågan var Guds gåva till bilimen Volvo placerar sig i listan? Jo allra sist med engagemang i ett enda av FIA:s organiserade mästerskap och det är så klart WTCC med Cyan Polestar Racings blå S60-bilar. Men alla Volvo-fans misströsta inte, ni är i fint sällskap. Även indiska Mahindra och lastbilstillverkarna MAN, Scania och Iveco för att inte tala om koreanska uppstickaren KIA delar den med motorsportögon sett föga smickrande sista platsen. Å andra sidan är där också biltillverkare som inte ens är med på listan. Varken indiska Tata eller iranska Saipa finns uppräknade…
*
När jag ändå är inne på FIA-magasinet så finns där en stor artikel on engelska mångsysslaren inom racing, Derek Bell, 74 år gammal. Tycker Bells citat om varför han vigt sitt liv åt racingen är så på pricken vad motorsport handlar om. Derek säger, ”Jag hade aldrig kunnat drömma att jag hade passion att fortsätta så här länge. Men till sist, ja, jag älskar helt enkelt att köra dom där dj-la racerbilarna”.
Han inledde karriären 1964 och till en början i Formel 3, fortsatte till F1 åren 1968-74. Efter detta har det mest handlat om sportvagnsracing där de fem segrarna i Le Mans är kronan på verket. Sista kanske bäst att skriva senaste, racet körde han 2010 på Brands Hatch som gästförare VW Scirocco R-Cup. Artikeln avslutas med att den numera USA-boende expertkommentatorn avslöjar. ” Du vet, när det finns en mörk tom landsväg nära mitt hem då jagar jag fortfarande understyrning och känslan att hålla 360 kilometer nerför Mulsanne-rakan. Still racing!”.
En helt anan uppfattning från Bell än den som ett annat gammalt racingess Stirling Moss hade. På frågan om han inte skulle göra come back nu snackar vi på 70-talet, svarade Moss konsekvent.
–No way, racing is young mens business!