Fyra svenskar till ERC i Ungern, WRC-åkare värmer upp inför Portugal, Mille har mer att ge med Skodan, funktionärer sökes och lite info inför Rally SM i Älmhult

Idag släpptes anmälningslistan till deltävling två i ERC, ”Rally Hungary” 9-11 maj och kul med fyra blågula anmälningar. #22 tror jag kan bli en tuff överraskning för de övriga mer välkända EM-åkarna, Isac Reiersen/Stefan Gustavsson i JC Racetekniks Škoda Fabia RS Rally2.

Foto: Henrik Åkeson

Totalt 38 Rally2/R5-bilar är anmälda och där då Isac med sitt allt högre tempo, mycket väl kan blanda sig i toppstriden. Här ser jag även Mads Østberg/Torstein Eriksen med TRT:s Citroën C3 Rally2 som minst pallkandidat.

Foto. Tommy Svensson

13 anmälda klassen ERC3 och där nu Adam Grahn gör debut med Christoffer Bäck som notläsare i Ford Fiesta Rally3 under JC Racetekniks tält. I detta sammanhang ska jag även korrigera mig själv, i resterande SM-tävlingar efter Älmhult tar norrmanen med välfyllt ”Not-CV”, Morten Erik Abrahamsen plats i Adams Fiesta medan Bäck fortsätter i ERC. Åtta ”Fiestor” mot fem Renault Clio där en körs av 18-årige Ville Vatanen med Jarno Ottman i högerstolen. Något släktskap med tidigare världsmätaren Ari Vatanen finns inte vad jag erfarit.

Foto: Henrik Åkeson

I Spanien på asfalt blev hemmaföraren Sergi Pérez för svår för Calle Carlberg/Jørgen Eriksen men nu på knaggligt/spårigt grus, är det utan tvekan fördel Calle med Opel Corsa Rally4. 

Foto: Henrik Åkeson

Grus är även SMK Hörbys Victor Hansen med danska kartläsaren Ditte Kammersgaards favoritunderlag i Peugeot 208 Rally4. Till Veszprém där rallyt har utgångspunkt för sina 13 sträckor hoppas alla att det blir en lugnare resa dit än vad som blev fallet till Cordoba. Då en däckexplosion med efterföljande krasch där både släp och servicebuss fick stora skador, som gjorde att Victor kom till testet med andan i halsen. I klassen gör nu Lancia Ypsilon Rally4 ERC-debut och där senaste finska talangen Tuukka Kaupinen kör en och estländaren Vaher Jaspar den andra. Båda två nyss fyllda 18 år…

*

Som uppvärmning till kommande WRC i Portugal väljer flera där anmälda att i helgen köra ”Rali Terras d’Aboboreiras” liknade grussträckor. På dagens shake down var Kris Meeke/Sturart Loudon snabbast med Toyota GR Yaris Rally2 men bara tre tiondelar före Hyundais Dani Sordo som här har en tjej till höger, Patricia Ruiloba Saiz i i20 Rally2.

Trea, 0,8 sekunder efter kom så WRC-färgklicken Martins Sesks med Renars Francis vid notblocket. Sesks kör här en Ford Fiesta Rally2 och bevisar att M-Sports Rally2-bilar inte alls är ”so bad” som många hävdar. Efter sig har Sesks en hel flock Skoda, Toyota och Citroén och sanningen om Fiestans konkurrenskraft, handlar som vanligt mer om det som finns mellan ratt och ryggstöd…

*

Mille Johansson/Johan Grönvall är även dom igång i helgen (enbart söndag som det tävlas) med stopp tre för Italienska Grusmästerskapet, ”Rally Adriatico”. Precis som tidigare med

Foto: MS Munaretto

MS Munarettos Škoda Fabia RS Rally2 och på Hankook. Veckan före start har tillbringats i Portugal med nyttiga mil inför Junior-WRC där om två veckor.

Jag tycker att det känns bra och att det inte blir för mycket körning. Vi har i princip en vecka vila mellan varje tävling vilket räcker för att vara fullt återhämtad innan nästa start, säger Mille.

Efter två starka tävlingar i Italien, med bland annat en seger i U25-klassen och en total sträckseger i ”Rally della Val d’Orcia”, fortsätter utvecklingen för Mille och Johan i den nya Rally2-bilen.

Jag tycker att det går bättre och bättre för varje meter vi kör och hittar mer rätt i körningen, men vi är fortfarande inte riktigt där vi vill för att kunna utmana på riktigt, menar Mille.

Ibland är tiderna riktigt bra och ibland lite sämre. Målet med den här säsongen är att hitta rätt så att tiderna är bra på varje sträcka!

”Rally Adriatico” bjuder på tufft motstånd med totalt 22 Rally2-bilar på startlinjen och då flera av Italiens toppförare. Till exempel Tommaso Ciuffi, Paolo Andreucci, Alberto Battistolli och internationella inslag som Simone Tempestini och Mikołaj Marczyk.

Känslan är bra inför tävlingen och jag ska försöka vrida upp tempot ytterligare. Vi har aldrig varit av vägen eller liknande, så jag känner att vi har mer att ge, avslutar Mille.

*

Läser hos Kristianstadsbladet att den 30-åriga traditionen med ”Skördefest” i Vånga i år ställs in, trots att både besöksantal och utställare ökat för varje år. Anledningen är att det inte finns tillräcklig med frivilliga som anser sig ha tid/möjlighet att jobba ideellt en söndag i september.

Berättar detta för att visa att inte bara rallysporten har problem med att hitta funktionärer, samma sak gäller nog i stort sett överallt där det krävs obetalda insatser. Frivilliga efterlyser även MK Ratten genom Anders Olsson då klubben ansvarar för ”Shake down” i Örnäs inför ”ERC Bauhaus Royal Rally of Scandinavia” den 29 maj. 

Shakedown körs under torsdagen den 29 maj, det vill säga Kristihimmelsfärdsdag vilket för många innebär en ledig dag.Som tack för hjälpen får alla Funktionärer ett entré-kit (bla. fri entré till alla sträckor under hela helgen, hälsar Anders Olsson och lägger till. 

Kan du/ni hjälpa till och samtidigt ha en rolig dag i skogen med häftig rallyåka så ta kontakt med Anders Olsson på tel 0706-288491!

*

I morgon är det som ingen kan ha missat morgondagens, Rally SM med ”Silverratten” i Älmhult. Tidig start redan 08.00 från Live Arena där sedan det som återstår av startfältet, tar målgång runt 17.00. Mediansavarige i Älmhults MK Sara Mejving som för övrigt gjort ett mycket bra jobb så här långt precis som SM:s egen Sebastian Bourghardt berättar om morgondagen. 

Foto: Martin Öberg

Silverratten startar klockan 08.00 och det rekordstarka SM-startfältet ger sig iväg ut på tre sträckor som är belägna norr om Älmhult. Klockan 09.40 startar Silverratten Legends. Första bil in på första servicen på Live Arena strax innan klockan 10 där en 20 minuters service är tillåten. Efter service körs de tre morgonsträckorna igen och därefter är det dags för 45 minuters service vid Live Arena.  Eftermiddagsetappen startar vid 13-tiden och två längre sträckor körs öster och sydöst om Älmhult. En regrouping görs innan powerstage, specialsträcka 9 där extra SM-poäng utdelas, som startar vid 16.30 precis i utkanten av Älmhult. Första bil når slutmålet klockan 17. SM-tävlingen har en totallängd på 274 kilometer som består av totalt sex stycken specialsträckor varav tre stycken körs två gånger, specialsträckornas längd är totalt 88 kilometer.  Servering finns i anslutning till serviceplatsen Live Arena. Rallyinformationsdisken på Live Arena är öppen fram till klockan 16 under lördagen.”. Verkar även som Älmhultarna har lite tumme med vädergudarna då det under dagen är lätt molnighet med 11-12 plusgrader. Samtidigt som rallyt avslutas runt 17.00 kommer kommer också  lätt regn som sedan ökar och inte tar slut förrän söndag eftermiddag.

I morgon drar jag till Älmhult vilket med automatik innebär ingen tid för bloggskrivande. Trevlig helg.    

Ett svar på “Fyra svenskar till ERC i Ungern, WRC-åkare värmer upp inför Portugal, Mille har mer att ge med Skodan, funktionärer sökes och lite info inför Rally SM i Älmhult

  1. Jag undrar lite försynt om vi inte har tillräckligt duktiga co-drivers i Sverige eftersom det väljs co-drivers från våra grannländer när det ska köras ”utombys” eller är det andra orsaker som avgör ????

Lämna ett svar till Leif Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *