Cykel el. rallyträning=lika, Fredrik Åhlin till Rally-VM och farfar Rune åkte traktor!

Svensk rallysport är på dekis, se på Finland där händer lite, känns snacket igen? Troligtvis gör du det om du är det minsta intresserad av rally. Därför känns det otroligt bra att höra att 19-årige jättetalangen Fredrik Åhlin Kottulinsky från Hammarö utanför Karlstad är uttagen att köra sex VM-tävlingar 2011.
Fredrik var en av totalt sexton talanger som klarade sig genom juryns nålsöga i Pirelli Star Driver Shoot Out i samband med Spaniens VM. Av de sexton var alltså Fredrik en av det lyckliga halvdussin som får köra minst sex VM-rallyn 2011. Av dessa kom ingen varken från Finland eller Norge…
Nu väntar vi bara bautareportaget i Sportspegeln, för tänk om en nittonårig värmlänning fått chansen i Barcelonas B-lag. Tror ni Sportspegeln rapporterat om detta några månader efter att nyheten släppts? Aldrig i livet, det hade istället varit expressflyg direkt till Spanien och ”breaking news” samma dag. Visst är det skillnad på folk och folk!
Själv träffade jag Fredrik första gången som helt nyfödd hemma i Hammarö när jag och sportchefen åkte landet runt för att samla material till en specialtidning inför South Swedish Rally. Kan inte precis påstå att jag redan då anade någon rallytalang hos knytet i mamma Susannes famn.
Har även minne av farfar Rune Åhlin, legendarisk rallyåkare hemma i Värmland. Svenska Rallyt det smällkalla året 1979 och Rune får stopp på sin Opel Kadett GT/E på en minst sagt ödslig sträcka. Publiken bestod av en flock skåningar, några halvfulla smålänningar och en lantbrukare som tagit traktorn genom den meterdjupa snön fram till sträckan. Kadetten var ohjälpligt död och sträckan vill jag minnas, skulle köras två gånger så Rune med kartläsare hade många kalla timmar framför sig innan det kunde bärgas. Nu var det så att lantbrukaren var en handlingens man som erbjöd sig att bogsera ut den stendöda rallybilen, samma väg genom skogen som han kommit. Rune nappade på erbjudandet och eftersom vi ändå skulle åka till nästa sträcka, erbjöds även vi att ta plats på traktorn för att slippa kilometerlång snöpulsning. Två man tog plats i frontlastaren och en i hytten, medan jag och en kompis avböjde, vi pulsade istället.
Nu visade det sig att det inte var någon lantbrukare utan mer troligt en av VM-åkarna som inte fått plats i själva tävlingen. För den stora Volvotraktorn satte full fart i lössnön medan mina kamrater desperat hängde i skopan. Kadetten ormade sig bakom i bogserkättingen som ett fångat vilddjur. Vi två lyckliga kämpade oss fram mot vår parkerade bil där Rune och kompisarna väntade. De stod på fortfarande darrande ben, medan Rune konstaterade.
– Det var en sju helvetes resa!
Läste i Sydsvenskan om Lundabon Andreas Grass som överklagat domen mot att han cyklade på gatan och orsakade en olycka där det fanns cykelbana intill. Motiveringen till överklagandet är att han är tävlingscyklist och tränar på vägen till och från jobbet. Då kör han så fort att det är farligt att använda cykelbanan, menar han. Frågan han ställer sig är var ska tävlingscyklister kunna träna om man inte får bryta mot lagen och använda gatorna?
Om överklagandet går igenom är oerhört det intressant för oss som håller på med rally. Då borde det även finnas en öppning för oss med tävlingslicens att få lov att  bryta mot hastighetsgränserna, köra med fyrhjulssladd på grusvägarna i Göingeskogarna med mera. För vi tränar ju rally och var ska vi göra detta om inte på de allmänna vägarna? Parallellerna är glasklara om ni frågar mig. Naturligtvis kan och skall detta aldrig bli verklighet, lika klart är att Andreas ska pröjsa böterna och lära sig trafikreglerna. Han får ju göra som vi inom motorsporten, leta upp avstängda vägar eller racingbanor när han ska träna. Övriga trafikanter ska väl ändå inte anpassa sig efter cykeldårar som anser sig behöva extraträna bland vanlig trafik…

6 svar på “Cykel el. rallyträning=lika, Fredrik Åhlin till Rally-VM och farfar Rune åkte traktor!

  1. Hej Tommy

    Jag kan berätta för dej att det var ganska bekvämt att åka i skopan mot att pulsa ett antal kilometer i snön. Under tiden som vi väntade på er som pulsade fick vi värma oss i garaget hos bonden där vi parkerat. Där inne var det ”bara” -19 grader.

    Hälsn
    Bertil

    1. Hej Bertil.
      Bekvämt och bekvämt, det hör ju till saken att du kört Saab hela ditt liv. Vi andra har lite större krav på bekvämlighet…
      Var det så varmt som minus 19? Vill minnas att vi hade runt 30 minus när vi startade bilen och fick köra flera kilometer på ettans växel innan växellådsoljan tinat så pass att man kunde lägga i tvåan!
      Hälsningar
      Tommy

  2. Jag var också på Svenska -79.
    Det var så kallt att tändaren inte fungerade när man skulle röka (man var inte klok då heller)utan fick låna tändstickor av en piprökande värmlänning som absolut inte kunde begripa att man åkte ända från Skåne (vi föklarade att de flesta av oss kom från Karlshamn och att det ligger i Blekinge,men enligt honom var allt nere i söder Skåne)och gick ut i skogen och stod och väntade på att skulle komma rallybilar.
    Kallt var bara förnamnet.

    1. Hej Leif.
      Dom ser väl på oss som vi ser på alla norr om Ljungby, halv och hel lappar…
      Visst var det kallt som jag skrev, vi kunde knappt växla när vi skulle från sträckan. Fast vi åkte Saab 99 så det kan ju ha varit något inbyggt fel?
      MVH
      Tommy

  3. Hej Tommy

    Det var -19 inne igaraget och -28 utanför. Vad jag kan minnas gick 99:an som en klocka hela tiden och dessutom vanns tävlingen av en 99:a. Att den var trögväxlad berodde kanske på att det var ”Skåneolja” i växellådan.
    Ha det så bra ”traktorföraren”.

    Bertil

    1. Hej. Det är alltid lätt att förvanska historiska händelser, men det kan ju ha varit Skåneolja i lådan…
      Hälsar Tommy

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *