Franskt nej till WRC men vad säger Rally Sweden och Kubica blir helt återställd!
Nu har mullret från WRC-arrangörerna ökat kraftigt mot WRC-Councill (de som fixar tävlingskalendern) inför nyordningen till 2013. En nyordning där arrangörerna bara fick knappt två veckor på sig att skriva under kontraktet, acceptera en extra kostnad på knappa miljonen i svenska kronor och sedan tacka och buga.
Men med fransmän gör man inte hur som helst utan här sa man bara ”non”, detta köper vi inte. Istället uppmanar fransmännen nu övriga VM-arrangörer att ställa sig bakom en bojkott av ”nyordningen” och det blir naturligtvis mycket intressant att följa vad som händer. Hur Rally Sweden ställer sig har jag inte varken, hört eller läst något om. Men med tanke på deras redan tuffa ekonomiska situation kan jag aldrig tänka mig att man är förtjust!
Inte så konstigt att S-WRC-ledaren Craig Breen inte kör på Nya Zeeland då irländaren har ett minst sagt späckat schema. Närmast väntar två IRC framträdanden, först i italienska Targa Fiorio den 14-16 juni och sedan direkt till Belgien och nästa IRC-tävling, Ypres-Rallye. Här får han sällskap om allting faller på plats med den skadade axeln vill säga, med Patrik Flodin. Visst är det märkligt att Breen som jag lovar inte är ett dugg bättre chaufför än PG, Sandell, Flodin eller Tidemand, har näst intill fullt upp i de här två tunga rallyserierna. Kör både S-WRC och IRC medan vi är nästan jublande glada när en svensk får göra enstaka inhopp. Men det är klart Breen har ju lättare att få sponsorer för det vet ju alla hur stark den irländska ekonomin är…
F1-föraren Robert Kubica har haft en jobbig rehabilitering efter rallyolyckan med Skodan. Men nu verkar han vara på rätt väg sedan ett polskt läkarteam gjort en ”ombyggnad” av Kubicas skadade armbåge. Läkarna opererade in två proteser som ersättning för skadade delar och lovar att armen kommer att få full rörlighet framöver. Kubicas planer ligger fast, han ska tillbaka till Formel 1 allra senast 2013. Rallykarriären däremot lägger han på is så länge…
Så är då konkursboet efter Saab sålt. Eller är det inte sålt? Hela förmiddagen har uppgifterna om försäljning bekräftats och dementerats om varandra. Ser ändå ut som att det ska byggas elbilar i Trollhättan framöver och då säger jag bara, lyyyccka tiillllll!
Tyvärr tror jag inte att SweRally kommer att säga nej till de höjda priset, alltför ofta sväljs det som kommer ifrån FIA med hull & hår…
Dock är det en intressant situation när FIA (Franskt) får problem med den Franska arrangören, lite moment 22 över det hela