Från KM-ledning till ökenvandring för Sandell och Maria, skåningarna hundraprocentiga i MSR och Flodin fick fin IRC-utmärkelse!!
Den håller i sig, den negativa spiralen vad gäller svenska rallyförare i internationella tävlingar och senast i raden att drabbas är WRC-esset Patrik Sandell med Maria Andersson i högerstolen. I klar ledning i KM-premiären ( Kinesiska Mästerskapet) fick Mitsubishin plötslig nog av rally och beslöt sig för att strejka, dessutom mitt ute i någon sorts öken. Patrik gissade på bränslepumpen men egentligen helt ointressant, det enda intressanta var att bilen inte startade. Han och Maria fick två möjligheter, vänta i hettan i fem timmar tills sträckan var färdigkörd eller vandra genom öknen i en och en halv timme. Man valde det senaste alternativet och Maria förklarade varför.
– Det är inte varje dag man får den chansen!
Rallyt går i mål på måndag och ännu är det inte klart om svenskduon kommer att starta om enligt Superrallyreglerna.
Lite efterdyningar till Midnattssolsrallyt och då närmast skåningarnas Magnus Wigren och Nisse Schöns insatser som får betecknas som hundra procentiga, båda kom nämligen i mål vilket inte en bra bit över trettio andra rallyåkare kunde skryta med. Allra bäst gick det för Magnus i Gulf-Porschen som slutade trettonde totalt och dessutom som klar klassegrare. Nisse hade det lite motigare och blev sist i klassen med den stora Mersan, men som sagt, att bara ta sig i mål är en prestation i sig…
När man tittat närmare i klasslistorna blir jag än mer imponerad över Damberg och 164:an, tvåa i klassen slutade Stig Blomquist i en ”riktig” vinnar-Porsche och trea i en likadan bil, Björn Waldegård. Skillnaden var bara två minuter mellan en sävlig direktionsvagn och ett tyskt fullblod byggt för tävling, behöver man säga mer?
Noterar att Patrik Flodin avancerat till sjätte plats i IRC-tabellen med 28 poäng. Klart det är inte mycket att jubla över om man jämför med Andreas Mikkelsens 132. Å andra sidan har faktiskt Patrik bara kört tre tävlingar och dessutom brutit en av dessa, så tillåter bara Petter Solberg att han får åka resterande fem tävlingar kan poängskörden späs på dramatiskt.
– Så snälla Petter, var nu lite hygglig och låt Patrik fullfölja IRC-säsongen och jag lovar han kommer inte att göra dig besviken!
Extra kul var det också att IRC-arrangörerna uppmärksammade hans fina insats där han avancerade från allra sista plats som var 45:a upp till andra placeringen bak Mikkelsen. För detta fick han ta emot det prestigefyllda ”Colin McRae Flat Out Trophy” och jag gissar att detta får en hedersplats i prisskåpet…
För skams skull får jag väl även lägga till att Alonso vann Formel 1-racet på Hockenheim genom att leda från start till mål, ungefär som Tom Damberg i MSR. Tvåa slutade Vettel med Button som trea. I tabellen leder nu Alonso före Webber och Vettel är trea. Så där ja, då var finrummet städat!
På det mera lokala planet har söndags eftermiddagen bestått i ännu en utflykt till två av TV-Svängens specialsträckor för att snacka med boende. Ingen större lycka, i de tre återstående husen som ska skriva på var det som vanligt ingen hemma så det får väl bli ännu en utflykt framöver. Den andra sträckan (nygammal) som var föremål för besök gick det ännu sämre, hittade helt enkelt inte rätt väg. Hade jag nu varit lite smart borde jag så klart tagit med mig den fina kartan jag fått mig utskriven för att underlätta att just hitta rätt väg. Men för mig är kartor ungefär som ritningar till IKEA-möbler, dom är bara till för fegisar, vi andra fixar det ändå. Ännu en gång fick jag bita i det sura äpplet (har hänt flera gånger med Billy och hans dj-la anhang) och kan bara konstatera att en bra karta ska inte föraktas!
Du får väl ringa efter karthjälp från en som kan läsa kartor:)
Hälsningar med en öl i handen efter första dagen på o-ringen.
Kennet
Hej.
Hjälper inte mycket med karthjälp när man inte har någon karta…
Lycka till i skogen!
Tommy