Fortsatt luddigt i ”skyltfrågan”, störst i Kronoberg ”Vilda Ryd Racet”, SSR-program klart, Evans får ”städa” och 50 Rally2-åkare gör upp i Portugal!
De gamla ordspråken, ”Sälj inte skinnet förrän björnen är skjuten” och ”Ropa inte hej förrän du är över bäcken” stämmer in på gårdagens så positiva besked i ”skyltfrågan” enligt en av Mellansveriges stora rallyarrangörer. Låter denne vara anonym för att inte orsaka framtid men eller framstå som negativ i onödan. Det ”arrangören” hängde upp sig på var bland annat ett ord i skrivningen.
–Om man läser noga, så står det ”KAN” inte ”SKA”. Att Trafikverket ”KAN” avstå men inte att de måste!
Ordagrant så står det i pressmeddelandet så här ”I avvaktan på nya regler kan Trafikverket under 2023 avstå från att begära ersättning för kostnader från ideella föreningar och organisationer.”. Det är här som en hund kan vara begravd enligt ”arrangören”.
– En luddig text som ger utrymme för olika tjänstemän på Trafikverket att tolka så länge det inte kommer ett generellt direktiv så alla hanterar lika.
Tjänstemän som ”arrangören” menar, inte alltid ser positivt på motorsport vilket gör att ordet ”kan” blir viktigt.
– Det sitter chefer ditsatta av MP, S och V på de allra flesta myndigheter för att motsvara deras syfte…
En annan skrivning som öppnar för olika tolkningar är i raderna,”Trafikverket är överens om, att ideella föreningar inte ska åläggas ”omotiverat” höga kostnader”. Vad är omotiverat och vem är det som avgör den saken? Bara att hoppas att det kommande mötet mellan idrotten och infrastrukturminister Andreas Carlsson som är inbokat till mitten av maj, rätar ut fler frågetecken istället för att nya reses?
*
När anmälan stängde inför ”Vilda Ryd Racet” på lördag, deltävling för Bilsport Rallycup, Klassiska Rallycupen, RM för Historiska Bilar, Racepart Sweden 1300 Rallycup var BRC-ansvarige och ledamoten i Historiska Utskottet, Roger Rooth väldigt nöjd.
–144 anmälda gör oss till Kronobergs största rallytävling 2023!
Nu har visserligen grussäsongen precis börjat men frågan är om inte det kanske till och med blir Sydsveriges största för året? Utmana om titlen kan möjligtvis alltid lika populära ”Novemberskölden” eller Vimmerbys ”Emil-Trofén” som har draghjälp av Svenska Rallycupen. En av eldsjälarna i Ryds MK dessutom åldersmässigt långt ifrån att söka medlemskap i PRO något som annars är mer vanligt i dag, är biträdande banchefen Gustav Johansson. Gustav har gått igenom ”sina sex sträckor” och tipsar om bra ställe för publik.
SS1 Betongpumpar i Sverige AB
Inte gått på detta hållet på över 20 år. Det är en bred och fin småländsk väg som är rytmisk. Den som vågar, kan tjäna mycket tid på sträckan. Rekommenderas att ta sig in från vägbytet mitt på sträckan, sista vägbytet eller från mål.
SS2 Fridafors Bilservice
En kort men intensiv sträcka som inte gått sedan South Swedish Rally 2002. Sträckan har allt, brett, snabbt, smalt och krokigt, upp och ner om vartannat. Härlig SS för de tävlanden. Finns två fina vinklar mot slutet som rekommenderas för publik. Ställer man sig rätt så ser man båda svängarna. Rekommenderas att ta sig in från sista vägbytet.
SS3 Söderströms Åkeri
Detta är en SS där första halvan inte gått sedan sent 1980-tal och den andra halvan sent 1970-tal. Börjar på bred och fin väg, som efter hårnålen går över till en smalare karaktär och som svänger lite hela vägen fram till mål. Publik rekommenderas att ta sig in från start, mål eller från hårnålen. Vägarbeten på övriga tillfartsvägar.
SS4 Gräventreprenad i Björkebråten
En sträcka som inte gått på detta håll på 11 år. En sträcka som har det mesta. Bred och fin småländsk väg med stenar som ligger lite här och var i kanterna, så det gäller att inte gena på fel ställen. Finns fin publikplats några hundra meter efter hårnålen. Rekommenderas att ta sig in från hårnålen eller från målet. Infart vid vägbytet innan hårnålen är ej möjlig.
SS5 MPM Industriprodukter
En sträcka som inte gått på 10 år. Det svänger ett par hundra meter i början av sträckan som sedan går över till den snabbare karaktären fram till mål. Fint publikställe en bit in på sträckan vid gården. Rekommenderas att ta sig in från start, gården mitt på sträckan eller från mål. Från mål blir det en bit att gå.
SS6 ICA Nära Ryd:
Även denna sträcka har inte gått på över 15 år på detta hållet. Andra halvan av sträckan har inte gått på detta hållet tidigare. En intensiv första halva som svänger och går över krön om vart annat fram till vägbytet mitt på sträckan. Sedan övergår sträckan och blir något snabbare hela vägen fram till mål. Rekommenderas att ta sig in vid start, vägbytet mitt på och från målet på sträckan.
HQ finns på Trojaskolan i Ryd och första start är klockan 11.00.
*
Mer praktisk rallyinfo kommer från South Swedish Rally där snart programmet för tävlingen den 19-20 maj är klart för leverans.
Traditionsenligt är det ”regerande mästaren”, alltså förra årets totalsegrare som pryder omslaget, Tom Kristensson i par med Andreas Johansson. Här finns de att köpa: ICA Nära Liatorp – ICA Maxi Älmhult- ICA Lönsboda- Lars Duva Osby- Handelsboden Häradsbäck- Macken i Vislanda- Mekonomen i Hörby – Millebygden Arena.
*
Så klart var Elfyn Evans nöjd med att äntligen ha fått till en fullträff när han och Scott Martin tog Toyota Yaris #33 i mål som vinnare av Rally Croatia. Baksidan av detta är att walesaren blir den som ska ”städa” vägen på fredagens åtta sträckor. Sträckor som för närvarande är snustorra och därmed extremt dammiga.
Med bara elva poängs skillnad mellan de fem i toppen av VM-tabellen kan det bli kostsamt att starta först, de som skuggar har stora möjligheter att få till mycket bättre tider.
– Jag har definitivt dragit det kortaste strået i Portugal, konstaterar Evans.
– Men sju grusrallyn återstår så det svänger fort, nästa gång kan jag gynnas!
Toyota-basen Jari-Matti Latvala är helt säker på att Evans kommer att reda ut situationen där segern i Kroatien gav honom en extra ”boost”.
– Bara att se på Elfyns axar, de var mer avslappnade än på länge, hela hans kroppsspråk visade hur nöjd han var och nu har självförtroendet kommit tillbaka. Hans stora leende har vi inte sett på länge!
*
WRC-klassen är lika tunn sett till antalet som tidigare, åtta bilar, tre Toyota, tre Hyundai och så M-Sport Ford med två bilar. Lika förväntat så kör klassen RC2 över ”storebror”med totalt 50 Rally2/R5-bilar anmälda. För att ytterligare strö salt i ”WRC-såret” så tävlar 44 av dessa i VM-klassen WRC2. Ingen vetenskaplig analys, men det känns som Portugal lockat det allra starkaste fältet hittills. I Skoda kommer mer eller mindre WRC-erfarna trion Oliver Solberg, Gus Greensmith, Andreas Mikkelsen.
I Hyundai ses bland annat Teemu Suninen, Fabrizio Zaldivar, Georg Linnamäe. Även Ford Fiesta har fått ett litet lyft i Portugal med Adrien Fourmaux, Gregoire Munster. Citroën kommer med WRC2-ledaren Yohan Rossel som ska försöka utöka ledningen före Oliver. Sist i listan finns Kris Meeke/James Fulton som dock har Portugals eget mästerskap som fokus med bil från Team Hyundai Portugal.
Vet inte om gårdagens testkrasch för Nikolay Gryazin ställde till det, men ryssens namn saknas i eWRC:s lista…
Hej Tommy ja det här med WRC,det är som vi kom överens om innan ,det är ju ett skämt att kalla 8 startande bilar för VM,FIA är ju helt ute och reser, inte många sporter korar en världsmästare med 8 deltagare.MVH Gunnar Bagaren Gunnarsson
Hej Gunnar. Jag håller som den ”dåre” jag är envist fast vid att rally2 räcker mer än väl för ett VM!