Första bilderna på M-Sports WRC-bil för 2017, Evans med bara en tävling kvar, fel om RM men ändå inte, Ekström åker 560 mil för RallyX och kommer anmälan eller ej?
I dag släppte M-Sport de första bilderna från 2017 års Ford Fiesta RS WRC och av Malcolm Wilsons belåtna leende har testerna så här långt gått bra. I sin blåspräckliga kostym visades den Focus upp som så småningom ska förvandlas till Fiesta och vinnarbil för 2017. Till skillnad från konkurenterna har M-Sport valt att testa i stor hemlighet på sin egen anläggning i Cumbria och där har det testats berättar man.
– Detta är första prototypen men dess ”speed really is incredible”, konstaterar Malcolm som brukligt var en av de förare som först fick chansen att prova nya bilen.
M-Sports nya bil ska baseras på en helt ny ännu icke visad modell och ännu har ingen fysisk bil nått fabriken i Cumbria. 2017-års bil har enligt Wilson konstruerats från blankt papper, ingen sten har lämnats orörd i strävan att optimera bilen enligt nya reglementet. Wilson bekräftar att det är en helt ny bil som kör i Rally Monte Carlo, men hur den kommer att se ut är oklart. Än så länge är det ”Focus-mulan” som testas.
– Vi finslipar fortfarande aerodynamiken med hjälp av kollegorna på Ford medan vi kunnat testa all mekanik i befintlig kaross.
Att M-Sport åter skall vara med och slås om WRC-segrar är så klart målet och här verkar Wilson relativt självsäker efter de 15-testmilen i nya bilen.
– Jag har bara blivit stärkt i min tro på möjligheten att producera en vinnarbil!
Nu tar tjecken Martin Prokop över testbilen som enligt M-Sport blir 55 millimeter bredare än dagens bilar och tio kilo lättare. Dessutom som pricken över i, aerodynamik som för tankarna tillbaka till de vilda Grupp B-bilarna i slutet av åttiotalet. Med 36 milmeter restriktor räknar man med att Ecoboost-motorn ska ge uppemot 60 hästkrafter mer än dagens Fiesta.
När M-Sport på bara ett halvt år gjorde en vinnarbil i rallycross av Focusen i händerna på Andreas Bakkerud så stärkte detta så klart gänget i Cumbria. Nu återstår bara att se vem som får förtroendet (eller kommer med tillräckligt med pengar) för att få köra nya Fiestan? Mads Østberg har ännu inte aviserat någonting om 2017 och kanske han och Ola Fløene letar ny utmaning. Eric Camilli känns i mina ögon inte som den förare Wilson kan bygga ett vinnarteam med och faktiskt inte heller någon annan av dagens övriga Fiesta-chaufförer. Så egentligen borde Østberg ha ett bra förhandlingsläge mot Wilson eller väntar något annat på norrmannen? Tommi Mäkinens Toyota är ju fortfarande tämligen förarlös…
*
I sammanhanget ska man så klart in glömma bort WRC2-ledaren Elfyn Evans som verkligen tagit degraderingen på ett bra sätt. Kanske var detta exakt vad han behövde för att åter ”komma in i matchen” för köra bil kan den 28-årige walesaren. Lite märkligt är att vad han själv vet, har kört sin sista WRC2-tävling för året. Teemu Sunninen har bara två poäng mindre och dessutom fördelen att kunna räkna in ytterligare två tävlingar innan året är slut. Evans däremot har bara en enda tävling kvar och än så länge är det inte ens bestämt om den ska köras överhuvudtaget. Än bättre läge har Esapekka Lappi och Pontus Tidemand som har tre tävlingar kvar att plocka poäng i . Till wrc.com förklarar Evans läget.
– Jag väntar på fler möjligheter men det är inte jag som bestämmer. Allt jag kan göra är att hålla huvudet kallt, fortsätta och hoppas det det blir bra till slut…
En enda tävling återstår på hans och co-drivern Craig Parrys program, Brittiska Mästerskapet och ”Ulster Rally”. Efter detta berättar Malcolm Wilson ska han fundera på Evans framtid. Lite märkligt resonemang från honom när han säger att fokus för Evans är att vinna mästerskapet på hemmaplan men även göra bästa möjliga resultat i WRC2. Att säga detta och samtidigt inte ge honom chansen att ta poäng i den kvarvarande WRC2-tävlingen känns minst sagt konstigt.
Evans själv jobbar på att sy ihop ett WRC-kontrakt 2017 men att ge sig in i detta som privatåkare kommer han inte att göra.
– Har inte ekonomin till detta, istället gäller det att hitta vad styrning som bjuds…
*
Evans konkurrent i Finland Emil Bergkvist fick som bekant inte den där fullträffen som vi alla hoppades. Men Jocke Sjöberg i högerstolen blev återigen imponerad av Torsåker-föraren.
– Vill gärna flika in en viktig egenskap som Emil visade upp i lördags. Trots en rullning, som i sig inte är mycket att säga om, så känner Emil lite på bilen och situationen i inledningen av första sträckan, berättar Jocke.
– Därefter är tempot uppe på precis samma nivå som innan, Det är som att rullningen aldrig skett, och jag har åkt med många olika förare och den egenskapen har inte alla!
Nu håller vi återigen tummarna för Emil/Jocke och så klart Pontus Tidemand/Jonas Andersson i ADAC Rallye Deutschland den 18-21 augusti.
*
Tar även med lite Pontus Tidemand som i dagens Värmlands Folkblad berättat om kraschen i Finland. Pontus ingång i saken är ”Ingen minns en fegis” och det är väl bara att hålla med, hade det gått vägen så hade alla hyllat körningen och andra platsen. Reporter Hedlund konstaterar också att det inte är ofta som detta händer, att Pontus åker av. Skoda-föraren svarar.
– Det brukar bli en om året ungefär. Nu hoppas jag att jag har gjort min för året.
*
I går rättade tävlingsledaren i AM Snapphanerally CG Wilke mig efter att jag skrivit om det klena antalet anmälda i ”RM för klassiker”. Wilke rättar: ”Klass 9 är inte en RM tävling för klassikerna.Den klassen togs med eftersom det finns danska App K bilar som deltager i WERC, så för att de skulle kunna starta här så tog vi med denna klass.”.
Så klart fel av mig men detta påvisar än en gång ett av rallysportens stora problem, att det helt enkelt är omöjligt att hänga med i alla turer med tävlingsklasser och vilka tävlingar som ingår i vad. Anser mig ha rätt så bra koll, åtminstone lite över den medelintresserade när det kommer till rally ändå är jag bitvis ute och cyklar. För mig är det solklart, finns det en RM-serie så ingår alla klasser alltid i alla deltävlingar. Vad vitsen är med att bryta ut en klass, som nu Appendix K i en deltävling har jag väldigt svårt att förstå. Ungefär som att MAS i Rally-SM skulle köra en deltävling utan att bjuda in Trimmat 4WD. Istället läggs deras klass i en helt annan tävling, hur smart skulle detta kännas?
Å andra sidan känns det som serierna West Euro Rally Cup och Copenhagen Rally Cup har ungefär samma problem som jag påvisade med Klassiker-RM, alltför dåligt intresse. Två tyskar och en dansk är vad som är totalt anmälda i de bägge ”internationella klasserna”. Värdet av att ha med dom i tävlingen inskränker sig som jag ser det enbart till att ge extra status på omslaget till inbjudan och tävlingsprogram…
*
Av ren nyfikenhet försökte jag också ta reda på hur ställningen är i ”Riksmästerskapet för Historiska bilar” inför nästa deltävling som om jag fattar det rätt är Götenerundan om två veckor. Detta var om möjligt ännu svårare än att hänga med i vilka deltävlingar man kör. Försökte först på Klassiska Rallycupens hemsida, följde länken ” RM-resultat RM-tabeller från 2006 och framåt (Länk till SBF, öppnas i nytt fönster)” och hamnade då hos SBF. Länken gav då RM-tabeller från 2015 och bak till 2006. För 2016 finns inget alls vilket jag tar som ännu en intäkt för min tes att intresset för RM bland de här förarna är näst intill obefintligt…
*
I går meddelade Kils MK att man tvingas ställa in sin tävling ”Rally Killingen” som skulle körts den 20 augusti. Någon förklaring till det sena beslutet ges inte på klubbens hemsida. På Facebook skrivs det att problem med vägar kring Grums skulle vara orsaken…
*
Lugnt på racingfronten då passar Mikaela Åhlin-Kottulinsky på att ge en ”mid-season report”. Precis som på racingbanan visar Hammarö-tjejen vilket superproffs hon är.
*
Då är semestern slut för RallyX-gänget och närmast väntar tävling sju i Kanada och Trois-Rivières, beläget 560 mil från Fagersta för att vara exakt. En ny uppgörelse är där att vänta mellan Mattias Ekström och Petter Solberg som haft samma marginal med fem poäng mellan sig sedan tidigt i våras.
– Nu är batterierna laddade och nu satsar vi på nästa palltopp, konstaterar Mattias Ekström.
– Tre segrar så här långt är inte så illa men efter att lämnat hemmaplan utan både pris och champagne är vi ännu mer motiverade att ta en fjärde seger i Kanada.
*
I morgon är det sista dagen för anmälan till SMK Örkelljungas RS-tävling ”Skyttesvängen” den 14 augusti, i år med delvis ny och förlängd bana. Med ganska exakt ett dygn kvar av anmälningstiden kan klubben räkna in 49 anmälda. Forfarande saknas dock VOC-fantomen från Hörby, Roland Brorsson i listan och nu håller nationen andan. Ska hans anmälan komma i tid eller ej?
*
Ute strilar regnet ner så vad passar då bättre än att pigga upp sig med en bild från årets Eifel-Rallye och med en fin Opel Ascona 400 i ”Monte-Carlo-kostym”. Har kollat noga på bilden och kan faktiskt inte hitta någon detalj på bilen som är fel. Kul när man löper hela linan ut…
*
Dagens bilder: M-Sport – EKS – Tommy Svensson