Första bilden på nya F1-McLaren, tunn ”WRC-klass” (?) i Rally-SM, Östen återvänder till ”Svenska” med samma Saab och vinterrally i Skåne!
BREAKING NEWS! Precis när jag ska trycka publicera för Motorbloggen kommer allra första bilden på McLarens nya Formel 1-bil den ”Merceds-powered MP4-29”. Detta är den första av den nya generationen av turbomatade Formel 1 bilar enligt pressmeddelandet.
*
Idag kom Bilsport Rally & Racing och i denna en intressant artikel om vem som kör vad 2014. En ambitiös koll över hela landet och där jag fastnade för ett tråkigt besked från regerande mästaren i Trimmat 4WD, Eddie Hörbing. Till tidningen säger Eddie.
– Mest troligt att det är slutåkt för min del!
Därmed skulle ytterligare en förare försvinna från klassen, tidigare har ju Ramona Karlsson, Ingemar Svensson och Hasse Gustavsson lämnat ”värstingklassen”. Som det ser ut nu lär det enbart bli en duell mellan Jerker Axelsson, Subaru och Mats Jonsson, Ford medan resten får göra upp om bronsmedaljen. Nu vill jag inte vara den som slår in spikar i kistor, men frågan är om klassen ens kan kallas SM-värdig? Kanske om Solberg gör som jag föreslagit, lånar ut ”folkracebilen” till Tomas Rådström, Pelle Sääw får i hop Fordprojektet och så ytterligare någon ny fräsch förare som kliver in i SM:s ”kungaklass”…
*
Totalt 47 förare får starta i Rally Sweden Historic och bland dessa glädjande nog Eslövs Östen Andersson. Starten fick 70-plussaren i julklapp av Asfaltkungen och sonen Mats som också tar plats i kartläsarstolen. Är ganska säker på att Östen ståtar med ett oslagbart rekord då han kör samma Saab V4 från 1969 som han körde i Svenska Rallyt 1972. Okej visst är där en hel del som är bytt under de här fyrtiotvå åren glöm inte att det är en Saab, men chassinumret är det samma. På bilden från 1970 kör Östen i TV-Svängen med svågern Mats Bengtsson till höger och det ska poängteras att bilen funnits i hans garage hela tiden sedan den inköptes detta år.
Östen går ut med startnummer 113 och har sällskap av ytterligare en skåning och en halv sådan, nämligen Jan Grip, Hässleholms MK och så Ola Bengtsson, Olofströms MK. Även dessa båda kör Saab V4, men klassiskt röda.
*
Noterbart är också att en helt nybyggd vit Ford Escort BDG kommer att köras i rallyt av stockholmaren Gunnar Rantzow med Thomas Ebegård ” i kontoret”. Kul är att det är med hjälp av kanske den allra ”skånskaste turken” Ismail Bakirci som Rantzows projekt har blivit verklighet. Medan det mekaniska kommer från England har kaross och bur snickrats ihop i Ismails verkstad i Eslöv. Alltid lika ödmjuke Ismail konstaterade tvärsäkert efter testkörningen uppe i Sveg.
– Den bästa Escort som finns!
För honom var detta inte första rallyprojektet, tvärt om har han haft både en och två fingrar med i många framförallt skånska, burbygge. Till och med buren i den ”Laupizblau-Kadetten” är signerad ”IB”. Hittade även en bild på Ismail där ha servar en av Opel Team Swedens Asconor i samband med SM-tävlingen Verdexarallyt i Lund 1984. Att inte Opel vann tävlingen berodde på allting annat än Ismails insats. Tror du mig inte så fråga honom själv…
*
Under letande efter bilden på Ismail hittade jag även denna härliga vinterrallybild från Norrland. Nej vänta, det är inte Norrland utan Skåne i allra högsta grad. Året är 1969, tävlingen är SMK Örkelljungas ”T-Tävling” och förare är Ulf Larsson SMK Hörby. En röd 68:a i Grupp2-trimm på riktig snöväg, häftigare kunde det inte bli i Skåne vid den här tiden.
För dagens ”ungdom” måste det kännas som rent båg att komma och snacka om vintertävling i Skåne men faktum är att det fanns flera klubbar här nere som brukade köra på vintern. På rak arm dyker följande upp, Kristianstads MK, Tomelilla MK, Trelleborgs MK, SMK Örkelljunga, till och med Lunds AC hade sin ”OT-B” tror den hette Tetra-Pokalen.
Började fundera lite och kom fram till att 1981 måste varit senaste gången det kördes vintertävling i Skåne och även då med SMK Örkelljunga som arrangör. Minns inte så mycket av tävlingen mer än att min klubbkompis Stig Kristiansson och Roland Brorsson premiärkörde en helt nybyggd Ascona B. Ny var den inte så länge, efter en avåkning hann inte Roland ut med triangeln för att varna efterföljande. I stället parkerade sig Hässleholms Leif Nilsson i kofferten på nybygget…
*
Även om där inte finns någon snö så brukar det altid kännas lite värre på Faltserbonäset än t.ex uppe i Rally Sweden. Därför rekommenderar jag alla som tänker åka ner till Trelleborgs MK:s ”Falsterbosprinten” den 29 mars att klä sig varmt. Nu har inbjudan kommit ut (hade ju ett litet hopp att det inte skulle bli något alls, med tanke på en åktur i en gul 940…) och där berättas om en sträcka som körs två gånger, totalt tolv kilometer ute på det militära övningsfältet. Redan nu är där sju anmäla och glädjande nog finns hemmahoppet Magnus Hägg/ Kristian Lindberg bland dessa. Det var ju i somras som Subaruparet skrotade så häftigt i Växjö att det blivit en lång ”time out”. Nu är bilen ”hopsnickrad” igen och Magnus ständige följeslagare på tävlingarna, den svarta labradoren kan återigen komma ut och få frisk rallyluft i nosen.
*
Känner man för lite extra vinterträning ( kan inte vara en tillfällighet att man illustrerar med en bild på en ”riktig vinterbil”, en BMW alltså..) finns möjligheten på Ljungbyhed Park den 4 och 6 februari. Det är MOM Events och Paulssons Bil som erbjuder ”Winter Week” för att som man skriver ” bli en säkrare, mer medveten och ännu bättre bilförare än tidigare”. Om inte detta skulle räcka som argument så är det även dj-ligt kul att sladda runt lite i halkan..
*
In i skamvrån igen, skrev totalt fel datum för Tjej-RM och South Swedish Rally. Tjejerna ska köra den 31 maj och ingen annan dag, ber om ursäkt för slarvet.
*
Uppmärksamme Christoffer Håkansson från Kristianstad såg vad inte många andra lyckats se, nämligen Motorbloggaren i teve. Alltså ytterligare ett bevis på att jag verkligen var på Rally Monte Carlo och dessutom jobbade…
Trevlig helg!
Det där med vinterrally i Skåne. Minns en tvådagarstävling där vi körde första dagen hos Piper i Högestad där snön vräkte ner så vi nästan blev insnöade på godset efter avverkade sträckor i Fyledalen.. Vi lyckades ta oss hem och köra nästa dag på Falsterbo.
Kul att Östen skall ut på den vita nederbörden och sladda med gammelSaaben! För att inte ”OpelTommy” skall bryta ihop helt så skickar jag en på nätet upphittad bild som kanske faller i smaken.
Bengt Å
Hej Bengt.
Tittar på bilden och ställer mig själv frågan.
– Varför köpte inte Hörby Kommun in detta mästerverk istället för att lägga en halvmiljon på en halvtaskig målning till det nya kommunhuset.
Hål i huvudet om du frågar mig!
MVH
Tommy
Så är det säkert! Har faktiskt inte sett Hörbytavlan live men får väl ta en tur till huvudorten och kolla.
/Bengt Å