Fords WRC-sponsor till Citroén, Ekratten tips, dyra bilar och i morgon briserar en tuff rallybomb!
Är Fords f.d. storsponsor furstedömet Abu Dahbi på väg tillbaka till WRC? Om man ska tro portugisiska medier så är det så, men det är inte längre Ford som blir mottagare av sponsormiljonerna utan istället konkurrenten Citroén. Än så länge har där inte kommit någon bekräftelse från Paris att uppgiften stämmer men omöjligt är det säkert inte. Att Citroén och hela PSA-gruppen har stora ekonomiska problem är väl känt, likaså att teamchefen Matton måste hitta fler utomstående sponsorer för att säkra VM-vinnarens framtid i WRC.
Inte nog med att Abu Dhabi skulle gå in som sponsor, samtidigt skulle detta även då öppna dörren för Khalid Al-Qassimis WRC-comback. Khalid har varit borta från finrummet sedan 2010 efter en besvärlig knäoperation men är nu helt återställd. Inte bara WRC utan även Mellanösternmästerskapet är tänkt för honom.
Samtidigt berättar Sebastien Ogier att han vill skynda på utvecklingen av nya WRC-Polon. För några dagar sedan avslutades tuffa tester i Finland men fortfarande återstår en hel del innan Ogier kan ratta en VM-vinnare.
– Testerna gick mycket bra och jag är nöjd med resultatet så här långt, konstaterar Ogier.
Samtidigt säger också VW Motorsport att premiären blir i WRC-premiären Monte Carlo-Rallyt och någon smygdebut dessförinnan är helt uteslutet.
På lite närmare håll är det i morgon lördag final i Sydsvenska Mästerskapet och Rally-DM och detta på landets roligaste och bästa rallyvägar i trakterna kring Asarum. Ekratten är den ultimata tävlingen, detta om man mer gillar att vrida ratt än att åka stumt på femman vill säga. För Silver-Voc:en blir det ingen ”Ekratt” då jag kände det lite väl utmanade att båda var prisutdelare för Tinter Classic Rally Cup och samtidigt tävla. Med mitt sedvanliga flyt hade jag naturligtvis fått bryta på sista sträckan samtidigt som mina ”klassikerkompisar” kört färdigt och bara väntade på prisutdelningen….
Till slut tog det sig med antalet och nu står siffran på135 ekipage, vilket är fullt godkänt. Får väl köra årets sista ”Lokal-tips”.
4WD
1. Stoffe Nilsson Subaru
2. Åke Jacobsson Ford
3. Ingvar Andersson Subaru
4. Jens Persson Subaru
5. Torbjörn Gunnarsson Toyota
Inte mycket att säga, Stoffe är inne i ett grymt ”flow” vilket betyder att Åke får nöja sig med andra platsen. Men Åke åker hur som helst inte hem prislös från Karlshamn och det ser jag personligen till.
– Tar med mig vandringspriset från TV-Svängen som vandrat sedan1986 och som du nu körde hem för alltid genom att få din tredje inteckning. Grattis!
Lite kul att Tomelillas Torbjörn Gunnarsson gör comeback i klassen genom ett blibyte med 240:an mot en Toyota Celica.
I 2WD går jag ut tufft.
1. Mattis Olsson TBA
2. Jocke Kristiansson Opel
3. Thord Johansson Volvo
4. Kjell Fransson Volvo
5. David Bellborg Golf
Tufft då jag inte lyckats få reda på vad Mattis ska åka, för inte kan väl Toyotan vara tävlingsklar redan efter smällen i Hörby? Jocke eller Todde som tvåa eller trea är svårtippat. Den av de båda som är först i mål vinner också DM, eller blåser B-förare Joakim Nilsson från Yngsjö bägge två och tar hem guldet?
I helgen skall det avgöras i Klippan med den nionde och sista deltävlingen i årets SKCC mästerskap och där Noah Milell kör för guld. Med sig i bagaget har ”Iceboy” tolv segrar av femton möjliga och tunga titlar som SM-guld, Tom Trana Trophy och inte minst segern i Nordeuropas största tävling Göteborgs Stora Pris.
Nu är det snart lönedags och då brukar jag kolla lite extra på kul annonser, inte för att min lön räcker till några större utsvävningar precis (obs. pik till chefredaktören) men som sagt kul ändå. Hittar ”all time high” för en klassisk rallybil på ”rallycars for sale”. Visst har jag hittat dyrare klassiker tidigare, men då har det rört sig om riktiga rariteter som en gång körts av världsmästare. Med rubriken ”Salzburg Rallye Beetle- Elba 1973 Winner” annonserar österrikiske ”Michael” ut en silverfärgad VW 1302S från 1972 i vad jag kan avgöra på bilderna halvhyfsat skick. Priset är däremot allt annat än halvhyfsat, 125 000 euro ger 1 061125 i svenska kronor. Alltså en dryg mille för en ”folkabör” måste väl ändå betecknas som bra betalt?
Har du ännu mera deg i börsen så kan du åka ner till Förenade bil i Malmö och köpa deras BMW M1 Sauber Formel 1 bil som annonseras ut på Blocket.se. Bilen har körts av Nick Heidfeldt till en pallplats och 23 VM-poäng säsongen 2006. Mätarställningen är 100 mil och färgen vit enligt annonsen och på slutet av utrustningslistan finns även, ” färddator, multifunktionsratt, sportstol och bakvinge, precis som vilken finare bil som helst”. Prislappen är därefter, nio miljoner vill Förenade Bil ha för dyrgripen. Undrar om de tar Silver-Voc:en i byte…
Bloggaren har idag varit lite splittrad då det i morse damp ner en riktigt het rallynyhet. Tyvärr ingen positiv sådan och om det går hela vägen innebär det att svensk rallysport flyttas minst tjugo-trettio år bakåt i tiden. Inte nog med det, frågan är ens om sporten överlever. Nyheten kan du läsa i lördagens Kristianstadsbladet men för guds skull se till att du sitter ner när du läser!
För oss som bor 100mil från Kristianstad, hur ska vi kunna få ta del av denna nyhet?
Då har jag hittat nyheten…
Ja vad ska man säga om den kartisen!!!
Bättre han tog på sig sin foliehatt och flyttade till USA där hade han passat perfekt i deras snedvridna värld!
Ungefär lika tokig som de som stämde biografen där en gök sköt ihjäl 7 och skadade 50-60 st.
Trodde han att han var med i knyppling eller schackmästerskap.
Ett tips till honom i all välmening.
Motorsport är faktiskt farligt
Ett stort grattis till Stoffe och hans utskåpning i Ekratten.
Stämningen/
Jadu Tommy. Man vet inte om man ska skratta eller gråta. Skulle vara intressant o få läsa en intervju av anmälaren. Nå´t vi inte fattar här eller?
Rally SM/
Beträffande Stoffes… och Greens framfart i Ekratten. De finns ju många fler som egentligen borde vara med och tävla i SM om vem som är bäst i Sverige att köra Rally. Visserligen i respektive rallyklass… men ändå.
Alla har ju som bekant inte råd. Och alla verkar inte vilja köra en hel serie ändå.
Vore kul om folk som Du o andra spånade om min idé att bara ha en sjuhelsikes tävling där allt görs upp. Kanske inte Mats Jonsson gillar det som är så jäkla jämn och säker. Kvala skulle man såklart göra genom att placera sig i FM/DM tävlingar.
Jag gillar definitivt RallySM. Men frågan är hur vi får med ALLA våra bästa ekipage i en uppgörelse om vem som ska bli SVENSK MÄSTARE under ett år. En tävling låter kanske chansartat. Men lite kan man ju kompensera genom att tex få poäng för varje sträcka istället och att det är tillåtet räkna bort sämsta poängen. Har man bara lite vilja och fantasi så går det mesta att lösa.
Jag påstår absolut inte att jag har lösningen. Men jag vidhåller att vi måste kika på olika lösningar för att hitta sättet att kora de bästa förarna utav alla och inte bara dem som har förmågan att hitta finansieringen och dessutom vara duktiga att köra.