Ford fortsätter i WRC och dramatisk hastighetssänkning på gång!
Ännu en rolig rallynyhet dök upp idag då det enligt medier i Finland är klart att Ford kör ytterligare tre år i WRC. Precis som tidigare blir det i samarbete med M-Sport och Malcolm Wilson som ”the blue oval” ska marknadsföras i det vi vanliga dödliga kallar Rally-VM.
Känns som en lättnadens suck att åtminstone Jari-Matti Latvala har sin styrning räddad för 2012. Kul blir det också om alla rykten stämmer, att min nye favorit Ott Tänak tar plats som andreförare. Kan man kanske till och med tänka sig ett trebils team med PG Andersson i tredje Forden? Nähä, det kunde man inte, men det skadar ju aldrig att fråga…
Klart är dock att Abu Dahabi och troligtvis även Stobart lämnar som sponsorer, men det brukar trots allt lösa sig. Abu Dahbi lär ha krävt femårs kontrakt för att fortsätta samarbetet med Ford, men man ville bara binda upp sig för ytterligare tre år.
Nu håller jag tummarna för att Dave Richards och Mini får ihop nödvändiga stålar, då kan det bli riktigt roligt framöver. Citroén, Ford, Mini och runt hörnet väntar VW. WRC is still a live and kicking!
I dagens Kristianstadsbladet briserade en mindre bomb med chockverkan. Kommunens skivsamlande Trafikingenjör har gett ett konsultföretag i uppdrag att ta fram ett förslag där hastigheten i kommunen sänks från femtio till fyrtio eller trettio kilometer. Inte bara på vissa motiverade gator, nej inga dj-la halvmesyrer utan rätt över i hela kommunen.
I alla bostadsområden ska det sänkas till trettio, medan resterande gatunät får fyrtio bortsett från någon enstaka stump som höjs från femtio till sextio. Är detta så där jättesmart, att göra ännu fler ”vanliga” hederliga bilister till lagbrytare?
Alla som kör bil vet hur svårt det är med trettiogränsen, hur fruktansvärt lätt det är att omedvetet öka upp till svindlande hastigheter kring både fyrtio och fyrtiofem. Mytomspunna trafikpolisen Kjellander i Kristianstad höll med mig när vi snackade om detta, att hålla trettio slaviskt är i praktiken omöjligt. Fyrtio är inte mycket bättre, jag provade nämligen detta i dag. Visst det funkar en stund, men på långa breda gatupartier med lite trafik, ja då ökar farten oerhört lätt. Fel jag vet, men jag är inte mer än människa. Fast i trafikingenjörer och välbetalda konsulters värld hoppas man att vi ska vara mer som robotar i trafiken…
Hur ska detta övervakas? Mer kameror i villaområden, fler Kjellanders med laser mätare eller är där helt nya raffinerade ”storbror ser dig-system” på gång? För så mycket är de flesta överens om, lagar utan allmänhetens acceptans efterlevs i mycket lägre grad än andra.
Dessutom konstaterar trafikingenjören att åtgärden även sänker bullret så man slipper sätta upp bullerskydd. Visst är bullret ett stort problem i Träne eller Vanneberga, för att ta några exempel på orter som drabbas av de nya reglerna och som dessutom är kända för sina ”stora trafikproblem”…
En yngre medarbetare på redaktionen reagerade starkt på nyheten och lanserade ett helt nytt trafiktänk. Han menade.
– När kommer det differentierade körkort så att vi som kan köra bil, får köra lite fortare än övriga som kör som krattor?
En tuff idé som jag personligen tror han får svårt att få gehör för hos trafikingenjören. Men visst idén är inte dum men som sagt, tror den blir tuff att genomföra…
Jobbar du för fler sajter än denna i ditt skrivande? Flertalet av dina nyheter när det gäller motorsport liknar de som timmarna tidigare publicerats på annan känd sajt.
Nu är det här en blogg och inte en nyhetssajt.
Uppskattar verkligen Tommys funderingar om nyheter man läser på andra ställen.
Hej Peter och Lellep.
Du Peter har fattat exakt hur en blogg som den här fungerar. Funktionen är att jag läser, lyssnar och snappar upp motorsportnyheter som jag sedan kommenterar. Någon nyhetssajt är inte Motorbloggen och om detta är vad lellep t.ex är ute efter så finns det betydligt fler och bättre kanaler.
Men för er övriga så fortsätter jag på mitt sätt…
MVH
Tommy