Ford dominerar i allt från WRC till Escort Mexico, tunt i Rally-SM och STCC-Mattias får kommunspons!
Mycket Ford idag!
Efter elva körda sträckor, fyra återstår av 24 auto Rally Estonia leder fortfarande Ott Tänak med sin R5-Fiesta, men frågan är hur länge? Redan på morgonen började bränslepumpen krångla för Ott och den byttes direkt. Nu verkar problemen återkomma och på elfte sträckan noterade han för tredje snabbaste tid drygt tre sekunder bak snabbe ryssen Lukyanuk i Mitsubishin. Tänak var dock klart ”unhappy” och kommenterade.
– We don’t have any power. It’s not the turbo. I don’t know but there’s no power!
Frågan är då så klart om han kan ta Fiestan till mål, om inte väntar en stenhård fajt om segern. Tvåan Timmu Körge, även han i en Fiesta ligger tvåa 48,3 sekunder efter och trea är så ryssen Lukyanuk, sju tiondelar bak Körge. Så fort sträckorna blir riktigt snabba är det ryssen som är kyligast och Körge var imponerad.
– Otrolig kille och jag skulle verkligen inte vilja sitta i en bil med honom bakom ratten!
ERC-ledaren Esapekka Lappi fortsätter att undvika att leverera, håller femte platsen men snart två minuter från täten. Peugeotåkaren Kruuda är sexa och Sepp Wiegand sjua.
*
Irländaren Craig Breen hoppade Estland men hans Peugeot 208 T16 är på plats i händerna på hemmaföraren Siim Plangi. Efter sträcka elva klagade Plangi dock på att bilen verkade ha problem med transmissionen och inget att förvåna sig över. Den här ”Peggans” CW är inte direkt något att använda i marknadsföringen av den nya R5:an. Bilen vann premiären i Akropolisrallyt i händerna på Breen men sedan har det varit tunt med framgångar. Han bröt på Irland med kylarproblem men först efter att växellådan rasat. På Azorerna var det ett elfel som satte stopp för 208:an och i belgiska Ypres Rally var det växellådan igen som gav ”retired” i resultatlistan. Ska detta även bli rubriken för Plangi i Estland?
*
Efter trea av de fyra heaten i NCC Rallymasters på Själland leder Jocke Grahn som förväntat med WRC-Focusen. Hårdast uppvaktar Kenneth Madsen med sin Suzuki Swift Maxi 2000 (varför kan man inte köra med en sådan bil i Rally-SM? Hade väl varit något för Svenska Suzuki importören att plocka in kan jag tycka…) men ligger ändå sju sekunder bak Jocke och Rickard Nilsson i högerstolen. Trea är Simon Valentin och fyra Simon Larsen.
*
I dag arrangeras Östersjöfestivalen i Karlshamn och där brukar det även köras en form av Regularitytävling med tre heat där det gäller att komma så nära den uppsatta idealtiden som möjligt. Totalt 26 klassiska bilar ställde upp och då startfältet var helt i avsaknad av Oplar så lyckades Hässleholms ordförande Claes-Göran Wilke faktiskt ta sin Ford Escort Mexico till ännu en seger i det sommarvackra Blekinge. Lars Mårtensson lyckades fånga vinnarbilen på en bild vilken jag tackar för.
*
Då stannade antalet SM-åkare i Snapphanerallyt på 67 bilar vilket jag tror att tävlingsledaren ”vinnar-Wilke” är lite besviken på. Om inte han är besviken så är jag det och nu är det bara att hoppas att ”förnyelsen” som väntar runt hörnet för Rally-SM verkligen blir av. För en sak är säker, i den här formen kan inte vårt tyngsta mästerskap fortsätta. Antingen ändrar man till ett rent elittänk i likhet med andra sporter där man får kvalificera sig för att få vara med i SM. Då kan jag tänka mig SM-tävlingar med enbart de allra bästa som kvalificerar sig, kanske genom DM-placeringar eller på annat vis. Det andra spåret är att gemensamt med dagens SM-åkare leta fram ett helt nytt SM-koncept som lockar fler än dagens. Vem vet kanske Rallyutskottet redan har en färdig plan…
*
Lite mer från Hässleholm. Det är inte ofta man har anledning att applådera politiker men den här gång förtjänar dom i Hässleholms kommun en applåd. Näringslivskontoret har nu beslutat att sponsra STCC-föraren Mattias Lindberg från Vankiva i de resterande fyra racen för Team Kia med 25 000 kronor. För detta får 100-års jubilerande Hässleholm att sätta en dekal på Mattias knallgula Kia.